8 596 läst · 45 svar
9k läst
45 svar
Dra ny el i villa - önskar tips innan jag begär offerter
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Det ser absolut ut som tygisolerade OVIR ledningar. Men det fanns en period när de moderna PVC isolerade trådarna var helt nytt, som man körde med de gamla lödda skarvarna även på PVC isolerade trådar. Dessa lödda kopplingar isolerades med el tejp (den tidens "isoleringstejp"). Den tejpen är i många stycken lika dålig som de tygisolerade ledningarna. Här ser vi egentligen bara tejpen, så det är inte omöjligt att det faktiskt är moderna trådar.
De PVC isolerade trådarna som jag tror infördes i början-mitten av 50 talet har i princip evigt liv om de inte skadas, ex. av en för varm lampa.
En stuga vi äger i släkten, från 1955 har PVC isolerade trådar med lödda skarvar.
De PVC isolerade trådarna som jag tror infördes i början-mitten av 50 talet har i princip evigt liv om de inte skadas, ex. av en för varm lampa.
En stuga vi äger i släkten, från 1955 har PVC isolerade trådar med lödda skarvar.
Jag har bytt ut en heldel lödd PVC ledning i mitt hus. Dessa är från sent 50tal vad jag vet. Skarvarna och ledningarna var i bra skick. Det var inte dessa som motiverade byte. Men om det inte är PVC håller jag med om att de bör bytas.
Lödskarvarna hängde med till senare delen av 50talet och försvann när CONEX kom med sina toppklämmor av porslin och "järnfjäder". Det var föregångaren till röda Torix, den utan vingar, som kom någon gång på 60talet.
Det är absolut ingen FK där och lödd skarv, det är OVIR och med gammalt isoleringsband som skyddar skarven ( som är lödd ) när det dras om måste isolerbandet skalas bort, det får inte plats i röret, blir för tjocktH hempularen skrev:Det ser absolut ut som tygisolerade OVIR ledningar. Men det fanns en period när de moderna PVC isolerade trådarna var helt nytt, som man körde med de gamla lödda skarvarna även på PVC isolerade trådar. Dessa lödda kopplingar isolerades med el tejp (den tidens "isoleringstejp"). Den tejpen är i många stycken lika dålig som de tygisolerade ledningarna. Här ser vi egentligen bara tejpen, så det är inte omöjligt att det faktiskt är moderna trådar.
Bara tänk till lite, med nymålade ytor och omdragning av OVIR så blir det lätt svart på väggen av tjärliknade skit och går inte att torka av, det smetar ut sig till större område. Ett varv till för målningen då och patentering av skiten på väggarna. Slår igenom all vanlig färg.K Kanotisten skrev:Jag tackar alla för de goda råden.
Sitter i en rävsax då vi har hantverkare här denna veckan för att bredspackla väggarna, och nästa vecka målas det (sen flyttar vi in). Känns inte riktigt som att vi kommer att få tag på en elektriker innan januari.
Får helt enkelt hålla tummarna att de gamla kanalerna går att använda. Vi är nöjda med antal uttag och brytare, och var dessa är placerade.
+1 på denna. Det syns svart runt varje dosa i mitt hus där elektrikern dragit ur den gamla OVIR-kabeln och ersatt med modern FK. Så tänk dig för kring detta.J jonaserik skrev:
Du behöver ju byta kablarna oavsett hur du gör med ytskiktet men det är ju en fördel att göra det i rätt ordning. Dvs måla/tapetsera efter att elen har dragits om.
Ja, i en ideal värld. Men som jag skriver, målarna är där NU och jag har ännu inte fått min tidsmaskinM Maledictus skrev:+1 på denna. Det syns svart runt varje dosa i mitt hus där elektrikern dragit ur den gamla OVIR-kabeln och ersatt med modern FK. Så tänk dig för kring detta.
Du behöver ju byta kablarna oavsett hur du gör med ytskiktet men det är ju en fördel att göra det i rätt ordning. Dvs måla/tapetsera efter att elen har dragits om.
Jepp, porlinshattarna var styva saker och kontakt blev det, nästan omöjliga att vrida loss, blev till att ta näbbtången intill och vrida. Ändå kom spiralen med ut och fick lindas av. Sällsynt att spiralen kom med ut på en tomtemössa.E elmont skrev:
Då blir det tråkigare såklart. Du kan ju inte låta bli att byta ut den gamla elinstallationen så du får kanske ställa in dig på att det kan bli lite trist kring dosorna om man inte kan skydda väggarna på något vis.K Kanotisten skrev:
Ska träffa två firmor nu som kan börja på måndag, och jag kan pausa bredpacklandet tills kablarna har dragits ut.M Maledictus skrev:
Utan att veta priset så känns det som att detta kommer att bli dyrt.
Materialet (FK) i sig är inte så dyrt men det kan ta ganska många timmar, framförallt om man hittar fel/problem. Men som sagt, det är inget alternativ att inte byta. Nackdelen med gamla hus är att man hittar saker hela tiden att åtgärda.K Kanotisten skrev:
FQ är väl det normala i dag.