8 591 läst · 45 svar
9k läst
45 svar
Dra ny el i villa - önskar tips innan jag begär offerter
Tack, bra info. Dock innebär det att jag faktiskt måste dra om allt, eftersom nästan alla rum har vattenradiatorer. Det enda rum som inte har vattenradiator vill jag ändå ha jordat.Bo.Siltberg skrev:Vattenburen värme och ojordad uttag går inte ihop idag. Förr blundade man för detta. Vattenradiatorerna har sannolikt kontakt med skyddsjord eller moder jord och det är absolut no-no i isolerade rum. Så det är endast rum utan vattenradiatorer som kan behålla ojordade uttag. Rummet måste vara helt isolerat från jord.
Tack för tips.I itscire skrev:Jag gjorde om all el i min 60-tals kåk för några år sedan, alla trådar, uttag, brytare plus lite kompletterande grejer. Hade först tänkt att byta elcentralen också men min elektriker tyckte inte det var nödvändigt. Kompletterade med en jfb bara. Mitt enda råd är väl att framtidsspana lite grann. Vilka renoveringar eller behov tror du är förestående? Jag har haft samma elektriker här några gånger till efter det, för ventilation och fasadbelysning. Det var saker jag kanske hade kunnat göra samtidigt om jag bara tänkt till lite. Du kanske vill skaffa elbil vad det lider, förbereda för det?
Inga större renoveringar i närtid. Möjligen isolera garaget bättre.
Det finns en del belysning utomhus, både fasad och lösa stolpar. Jag behöver se över om den kan behållas eller inte.
Bra idé att förbereda för laddstolpe.
Drar liv i denna tråd istället för att skapa en ny.
Håller på att renovera ytskikten på väggarna i nyinköpta huset (flyttar in om en månad) och inser nu alldeles för sent påkommet att vi kanske skulle passa på att byta ut det gamla elsystemet i huset. Det nuvarande gamla systemet funkar utan problem, så kanske överflödigt, men om det finns stora fördelar med att göra det innan man flyttat in så kanske vi ska passa på.
Om man inte tror att man behöver bila upp väggarna för att dra nya rör, utan använder befintliga kabelkanaler som finns i väggarna där befintligt elsystem finns - finns det då några fördelar med att dra om elen innan man renoverar (förutom det uppenbara att det är lättare att komma åt i ett omöblerat hur)?
Edit: Huset är från 40-talet, oklart när nuvarande elsystem är ifrån, men minst 50 år gammalt är säkert.
Håller på att renovera ytskikten på väggarna i nyinköpta huset (flyttar in om en månad) och inser nu alldeles för sent påkommet att vi kanske skulle passa på att byta ut det gamla elsystemet i huset. Det nuvarande gamla systemet funkar utan problem, så kanske överflödigt, men om det finns stora fördelar med att göra det innan man flyttat in så kanske vi ska passa på.
Om man inte tror att man behöver bila upp väggarna för att dra nya rör, utan använder befintliga kabelkanaler som finns i väggarna där befintligt elsystem finns - finns det då några fördelar med att dra om elen innan man renoverar (förutom det uppenbara att det är lättare att komma åt i ett omöblerat hur)?
Edit: Huset är från 40-talet, oklart när nuvarande elsystem är ifrån, men minst 50 år gammalt är säkert.
Du får nog lägga till husets ålder, om man ska kunna säga något om huruvida det är värt det.K Kanotisten skrev:Drar liv i denna tråd istället för att skapa en ny.
tyglindat från 20-talet, eller "modernt" från 80-talet?
Om det är tyglindat är det betydligt äldre än 50 år, snarar 100 år. Då finns det alla anledningar att byta ut det. Är det däremot "bara" 50 år, är det inte säkert att det alls behövs. 70-talsledningar som legat i rör utan att utsättas för solljus, håller sig oväntat bra.K Kanotisten skrev:
Som sagt byt ut allt, Dom ledningarna hat haft sitt "bäst före" datum för måååånga år sedan. OCH den typen av elledningar slutade man att användas i slutet av 40 talet början av 50 talet. Är huset verkligen från 60talet??
Den största fördelen med att göra det så tidigt som möjligt är att om något skiter sig så är det trevligare att åtgärda innan du får på tapeter eller ha elektrikerna att stampa runt på ditt nya fina golv. Det är all anledning att fundera igenom funktioner och liknande nu också, fler uttag, nya placeringar, fler brytare?
Byt ut allt tyglindat! Det verkar ju vara en infälld installation så du kan ju iaf (förhoppningsvis) använda de gamla dosorna och rören.
Ska du låta en elektriker göra det så har de ju förstås bra koll hur de ska lösa allting men jag rekommenderar dig verkligen att åtminstone förbereda all kabeldragning innan du är klar med alla ytskikt. Det finns ju risk för att rören kan vara skadade och att man då behöver komma åt dessa för att åtgärda det och då vill du inte gärna bryta upp den nytapetserade väggen.
Brytare och uttag går ju alltid att montera senare, det viktiga är att det går att dra i nya kablar i rören.
Ska du låta en elektriker göra det så har de ju förstås bra koll hur de ska lösa allting men jag rekommenderar dig verkligen att åtminstone förbereda all kabeldragning innan du är klar med alla ytskikt. Det finns ju risk för att rören kan vara skadade och att man då behöver komma åt dessa för att åtgärda det och då vill du inte gärna bryta upp den nytapetserade väggen.
Brytare och uttag går ju alltid att montera senare, det viktiga är att det går att dra i nya kablar i rören.
Vad är det för ledningar? På bilden ser man ju nästan bara tejp.
Vad du än gör, så rör dom inte, inte heller skruva bort vägguttag och strömbrytare, förrän du bestämt dig och har en elektriker på plats att jobba. Det går nästan inte att titta på dom, innan isoleringen ramlar i smulor. Så länge man inte rör dom, håller det även om isolringen är borta och blanktråd syns. Ävensom att det inte är bra med blanktråd, så är avstånden mellan tamparna så stort att ingen kortis blir. När det börjar jobbas finns ingen återvändo. Allt slutar i centralen, Det kan även vara s.k B-rör med tjärad papp som isolering och är det ett måste att vara två, en drar försiktigt och den andra skjuter på. En dragfjäder kopplas på gammla tamparna, så det finns något att dra nya tampar med, när dom gammla dras ur.K Kanotisten skrev:
Det med B-rör är att om bara en drar, så kan det gå trögt och bli varmt i böjarna, direkt man stannar så klabbar det ihop sig i en böj och nästan för det mesta blir tvärnit att få tampar fram eller tillbaka.
Så var med och hjälp till och ha muntlig kommunikation mellan er. Men som enligt ovan, ingen racerfart med att dra, då kan det bli problem.
Jag tackar alla för de goda råden.
Sitter i en rävsax då vi har hantverkare här denna veckan för att bredspackla väggarna, och nästa vecka målas det (sen flyttar vi in). Känns inte riktigt som att vi kommer att få tag på en elektriker innan januari.
Får helt enkelt hålla tummarna att de gamla kanalerna går att använda. Vi är nöjda med antal uttag och brytare, och var dessa är placerade.
Sitter i en rävsax då vi har hantverkare här denna veckan för att bredspackla väggarna, och nästa vecka målas det (sen flyttar vi in). Känns inte riktigt som att vi kommer att få tag på en elektriker innan januari.
Får helt enkelt hålla tummarna att de gamla kanalerna går att använda. Vi är nöjda med antal uttag och brytare, och var dessa är placerade.