vattenmelon
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vattenburen värme och ojordad uttag går inte ihop idag. Förr blundade man för detta. Vattenradiatorerna har sannolikt kontakt med skyddsjord eller moder jord och det är absolut no-no i isolerade rum. Så det är endast rum utan vattenradiatorer som kan behålla ojordade uttag. Rummet måste vara helt isolerat från jord.
Tack, bra info. Dock innebär det att jag faktiskt måste dra om allt, eftersom nästan alla rum har vattenradiatorer. Det enda rum som inte har vattenradiator vill jag ändå ha jordat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
vattenmelon
I itscire skrev:
Jag gjorde om all el i min 60-tals kåk för några år sedan, alla trådar, uttag, brytare plus lite kompletterande grejer. Hade först tänkt att byta elcentralen också men min elektriker tyckte inte det var nödvändigt. Kompletterade med en jfb bara. Mitt enda råd är väl att framtidsspana lite grann. Vilka renoveringar eller behov tror du är förestående? Jag har haft samma elektriker här några gånger till efter det, för ventilation och fasadbelysning. Det var saker jag kanske hade kunnat göra samtidigt om jag bara tänkt till lite. Du kanske vill skaffa elbil vad det lider, förbereda för det?
Tack för tips.
Inga större renoveringar i närtid. Möjligen isolera garaget bättre.
Det finns en del belysning utomhus, både fasad och lösa stolpar. Jag behöver se över om den kan behållas eller inte.
Bra idé att förbereda för laddstolpe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.