15 283 läst · 91 svar
15k läst
91 svar
dra in kabel i gipsvägg?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Sätt in rör och sedan skala upp EKK:n så långt som du ska dra infällt? Är inte det bäst?
mycke_nu skrev:
Om detta hade varit en bra lösning och dessutom medfört stora ekonomiska fördelar så hade detta använts mycke mer än det gör. Framför allt skulle det använts vid nyinstallationer där elfirman lämnat fast pris till att börja med. (ja elfirmor är lika cyniska som alla andra företag och ser till sig själv och sin egen plånbok först).
Men då detta inte sker så ser så beror det på något. Min åsikt är helt klart att det är en betydligt sämre lösning och därför vill ingen lämna ett sånt jobb efter sig...
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Är det inte så att vi har högre krav på hur en installation skall se ut utan rör i Sverige än ex. i Tyskland?
Jag misstänker att om du jämför kostnaden för att dra ex. slang med trådar i, mot att dra EKK plus ordna dragavlstning i dosorna. Så blir det inte stor skillnad?
Om man i andra länder då kanske fuskar med dragavlastningen så kan det vara den lilla skillnaden som gör "lösdragning" billigare. Är det förresten EKK eller motsvarande man drar i andra länder. EKK är ju avsedd för synlig "oskyddad" förläggning. Inne i en vägg borde man kunna tänka sig en kabel med lite mindre krav på mekaniskt skydd. Kan det vara så att de använder en billigare kabelkvalitet som vi ännu inte använder i Sverige?
Jag misstänker att om du jämför kostnaden för att dra ex. slang med trådar i, mot att dra EKK plus ordna dragavlstning i dosorna. Så blir det inte stor skillnad?
Om man i andra länder då kanske fuskar med dragavlastningen så kan det vara den lilla skillnaden som gör "lösdragning" billigare. Är det förresten EKK eller motsvarande man drar i andra länder. EKK är ju avsedd för synlig "oskyddad" förläggning. Inne i en vägg borde man kunna tänka sig en kabel med lite mindre krav på mekaniskt skydd. Kan det vara så att de använder en billigare kabelkvalitet som vi ännu inte använder i Sverige?
I USA använder man "Romex" kabel. Tänk tillplattad EKK ungefär. Kopparpriset är det samma i hela världen, men Romex är nog lite billigare än EKK pga av de enorma volymerna.
Kommentarerna att vi i Sverige vet bäst och att alla andra måste fuska, alternativt göra fel, är ju ganska kul.
Här i USA, där jag sitter och skriver detta, får man inte ens sätta upp gipsskivorna innan elinstallationen kollats och certifierats av den lokale byggnadsinspektören.
Kommentarerna att vi i Sverige vet bäst och att alla andra måste fuska, alternativt göra fel, är ju ganska kul.
Här i USA, där jag sitter och skriver detta, får man inte ens sätta upp gipsskivorna innan elinstallationen kollats och certifierats av den lokale byggnadsinspektören.
Vilken/vilka kommentarer tänker du på?
Själv tycker jag det är ganska kul när "glada amatörer" skall ha bestämda åsikter i ämnen dom inte behärskar
Vilken/vilka kommentarer tänker du på?
Själv tycker jag det är ganska kul när "glada amatörer" skall ha bestämda åsikter i ämnen dom inte behärskar
Den här kommentaren:Smile.75 skrev:
"Om detta hade varit en bra lösning och dessutom medfört stora ekonomiska fördelar så hade detta använts mycke mer än det gör."
och den här:
"Om man i andra länder då kanske fuskar med dragavlastningen så kan det vara den lilla skillnaden som gör "lösdragning" billigare"
Det byggs ca 1 500 000 villor i USA om året, vi kan nog vara ganska övertygade om att dom räknat ut vilket som är billigast.
Att se en amerikansk elektriker i arbete är närmast häpnadsväckande för en svensk. Dom är helt fenomenala på att dra fram kablar i existerande väggar utan att göra den minsta åverkan. Fort går det också.
Att det sedan går fortare att lägga kabel i nykonstruktion än att omsorgsfullt fästa slang eller rör och därefter dra i FK är ju självklart. Varför skulle det annars säljas färdigdragen flexslang?
Men det är ju bara min glada amatöråsikt.
Var fick du in att dom åsikter beror på att vi tror att svenskar e bäst? Det var ju 2 olika förläggningssätt vi pratade om och var man använder det ena känns ju rätt ointressant.... När det kommer nåt som e bättre så e det klart att det kommer att accepteras och användas.
Jag kikade när roomservice var hos Z och Emma och ja jag förstår att det går fort där borta och blev samtidigt än mer övertygad om att jag föredrar den svenska varianten.
Jag kikade när roomservice var hos Z och Emma och ja jag förstår att det går fort där borta och blev samtidigt än mer övertygad om att jag föredrar den svenska varianten.
Näe, det skrev jag inte. Men vi ska inte vara så snabba att avfärda metoder som inte används i Sverige, speciellt som de används framgångsrikt i stora delar av världen.Smile.75 skrev:
Nu skall jag knalla över till Home Depot och kolla vad Romex kostar. Det kan ju vara intressant för oss alla att få veta.
EDIT: Stängt. Typiskt att jänkarna måste ha en helgdag bara för att käka kalkon. Varför kan dom inte ha Svenska helger?..
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Jag skulle utan att ha undrsökt detta närmare vilja påstå att vi i Sverige ligger väldigt långt fram när det gäller elsäkerhet och många av dom "fina lösningarna" som används utomlands klarar vi oss bra utan......
Det jag vill få fram är att bra lösningar e alltid välkomna men då skall dom vara bättre och säkrare än det vi använder idag och inte bygga på argument som att en miljard kineser kan inte ha fel etc.
Nu talade vi om USA, Tyskland och Finland inte Kina.
Vad gäller elsäkerhet så anser jag för övrigt att Sverige alltid legat efter exempelvis USA. Jordfelsbrytare började vi använda långt efter USA, samma med kravet på potentialutjämning i bostadshus vilket vi fick först förra året.
I USA är det nu KRAV på "arc-detectors" vilka bryter spänningen om det skulle uppstå överslag eller gnistbildning. Dessa har vi inte ens hört talas om i Sverige trots att överhettade stickproppar är en vanlig brandorsak.
Vad gäller elsäkerhet så anser jag för övrigt att Sverige alltid legat efter exempelvis USA. Jordfelsbrytare började vi använda långt efter USA, samma med kravet på potentialutjämning i bostadshus vilket vi fick först förra året.
I USA är det nu KRAV på "arc-detectors" vilka bryter spänningen om det skulle uppstå överslag eller gnistbildning. Dessa har vi inte ens hört talas om i Sverige trots att överhettade stickproppar är en vanlig brandorsak.
Ljusbågsvakter i "vardags"-installationer? Sånt brukar man ju annars bara hitta i ställverk o.dyl.mycke_nu skrev:Nu talade vi om USA, Tyskland och Finland inte Kina.
det är inte riktigt ljusbågsvakter som "ser" ljusbågen med en fotocell, de känner av strömkaraktäristiken av en ljusbåge, de är inbyggda i dvärgbrytarna, AFCI kallas domsnaggletooth skrev:
Arc Fault Circuit Interrupter.
en film om dessa: http://www.youtube.com/watch?v=BhTz7YMgDXM&feature=related
mycke_nu hann före.. blev avbruten i skrivandet en stund...