15 307 läst · 91 svar
15k läst
91 svar
dra in kabel i gipsvägg?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
el_richard skrev:[länk]QUOTE]
Det ser verkligen inte professionellt ut med kablarna hängande lös i väggen. Exempelvis så såg man kabeln i de övre hålen för strömställare.
Mycke_nu: Jag har fått intrycket av att du har varit/är i USA och sett/jobbat med amerikanska elinstallationer. Så du kanske kan svara på denna fråga..? Som man kan se på El_Richards videolänk så hänger kabeln löst, kan det inte hända att kabeln i framtiden ger ifrån sig ljud när man stänger dörrar och dyl.? Fäster de inte kablarna med någon enstaka klammer eller något sånt?
//Patrik
Har aldrig hört något som jag misstänkt komma från fladdrande ledningar på dom fem olika ställen jag bott. (Kanske inte slår hårt nog i dörrarna ) Om det klammras inne väggarna vågar jag inte svara på, men troligen inte.
Annars är det en hel del smäck där borta. Ett köksskåp i pentryt på vårt kontor ramlade ner med ett brak för ett tag sedan. Jodå, det satt mycket riktigt monterat med EN skruv in i gipsskivan.
Efteråt hängde det i en bit lampsladd som försvann in i väggen. Dom måste i alla fall ha bra dragavlastning, för lysröret fungerade fortfarande..
Annars är det en hel del smäck där borta. Ett köksskåp i pentryt på vårt kontor ramlade ner med ett brak för ett tag sedan. Jodå, det satt mycket riktigt monterat med EN skruv in i gipsskivan.
Efteråt hängde det i en bit lampsladd som försvann in i väggen. Dom måste i alla fall ha bra dragavlastning, för lysröret fungerade fortfarande..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
En skruv i gips?! Det lät ju nästan planerat...mycke_nu skrev:Annars är det en hel del smäck där borta. Ett köksskåp i pentryt på vårt kontor ramlade ner med ett brak för ett tag sedan. Jodå, det satt mycket riktigt monterat med EN skruv in i gipsskivan.
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
be din lärare gå in på detta forum...
Så skulle ni kanske lära er något ordentligt.
Till alla skol elever:
Av med mössa/keps när ni är inne.
Använd skärp och dra upp byxorna...
Jag HATAR när snorungar/vuxna har byxorna halvvägs över arslet...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Det är tack vare min lärare som jag funnit detta forum.el_richard skrev:
Vilken tur, då hatar du inte mig...
//Patrik
OK, det är inte vackert men man kanske inte ska döma ut dem helt för det. Kanske berätta att de har ett mode med ursprung i amerikanska fängelser, fängelsekunder är kanske inte de bästa förebilderna.el_richard skrev:
Kepsar är förresten på väg bort helt o hållet
Kjell G
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag kom att tänka på behörighetsfrågan i USA... Krävs det ingen typ av elbehörighet för en stor del av installationerna som visas på Youtube? Får man göra mer som privatperson gällande elen i USA än i Sverige?
//Patrik
//Patrik
Det som gäller i de flesta delar av USA är NATIONAL ELECTRICAL CODE vilket motsvarar föreskrifterna här i Sverige. http://www.nfpa.org/catalog/product.asp?pid=7008SB&order_src=A291
Som regel krävs det endast licens för yrkesverksamhet som elektriker, hempul kan man göra själv.
Till skillnad från här hemma krävs det dock ofta bygglov för många åtgärder och detta innebär även obligatorisk inspektion av kommunala byggnadsinspektörer.
Som regel krävs det endast licens för yrkesverksamhet som elektriker, hempul kan man göra själv.
Till skillnad från här hemma krävs det dock ofta bygglov för många åtgärder och detta innebär även obligatorisk inspektion av kommunala byggnadsinspektörer.
Nu var det ett tag sedan jag var här sist, och ett tag sedan jag startade tråden! Man kan ju minst sagt säga att diskussionen tog fart, trots att det var mest om andra saker
Väggen är på väg att bli färdigställd nu efter golvläggning, kanske har jag blivit lite klokare nu, kanske inte
Om man nu ska ha dragavlastning, var monteras den? Och vad är det egentligen bra för i mitt fall, ifall väggen rasar nån dag? EKK:n ska ju bara gå 30 cm inuti väggen innan den kommer fram till kopplingsdosan..
Väggen är på väg att bli färdigställd nu efter golvläggning, kanske har jag blivit lite klokare nu, kanske inte
Om man nu ska ha dragavlastning, var monteras den? Och vad är det egentligen bra för i mitt fall, ifall väggen rasar nån dag? EKK:n ska ju bara gå 30 cm inuti väggen innan den kommer fram till kopplingsdosan..
I USA (som nämndes innan) är naturligtvis reglerna som vanligt konstruerade efter personligt ansvar och frihet. Där finns en speciell begränsning (i de flesta stater) som heter "single family detached house". Vilket innebär att har du den licensen så får du just arbeta i friliggande villor.
Du får också göra allt arbetet själv bara du ser till att få det inspekterat efteråt, vilket naturligtvis det finns elektriker som speciallicerat sig på.
För att få en licens behöver man "bara" ta ett test som består av 30-100 flervalsfrågor (antalet beror på sökt nivå på licensen). Inget formellt krav på praktik. Dock är provet så svårt att man oftast inte klarar det utan praktik, men möjligheten finns att sadla om med kvällskurser.
(Skiljer från stat till stat. Ovanstående är kontrollerat med kollegor i NC)
Ser man till antalet olyckor så ligger Sverige rätt likt USA. USA 0.9-1.4 per miljon inv. och i Sverige runt 0.6-1 per miljon inv. (Källa: United States Consumer Product Safety Commission., samt statistik från elsäkerhetsverket). Liknande ser det ut på bränder som startat i elanslutna objekt ca: 400 per miljon inv. i Sverige och 600 per miljon inv. och år i USA (källa: Räddningsverkets statistikdatabas och NFPA's statistik). I båda länderna har de flesta elolyckor inte att göra med installationer, utan tingestar såsom spis, tv, kaffekokare, kyl/frys, etc.
Du får också göra allt arbetet själv bara du ser till att få det inspekterat efteråt, vilket naturligtvis det finns elektriker som speciallicerat sig på.
För att få en licens behöver man "bara" ta ett test som består av 30-100 flervalsfrågor (antalet beror på sökt nivå på licensen). Inget formellt krav på praktik. Dock är provet så svårt att man oftast inte klarar det utan praktik, men möjligheten finns att sadla om med kvällskurser.
(Skiljer från stat till stat. Ovanstående är kontrollerat med kollegor i NC)
Ser man till antalet olyckor så ligger Sverige rätt likt USA. USA 0.9-1.4 per miljon inv. och i Sverige runt 0.6-1 per miljon inv. (Källa: United States Consumer Product Safety Commission., samt statistik från elsäkerhetsverket). Liknande ser det ut på bränder som startat i elanslutna objekt ca: 400 per miljon inv. i Sverige och 600 per miljon inv. och år i USA (källa: Räddningsverkets statistikdatabas och NFPA's statistik). I båda länderna har de flesta elolyckor inte att göra med installationer, utan tingestar såsom spis, tv, kaffekokare, kyl/frys, etc.
30 cm är inte mycket att bråka om. Skulle tro att dom flesta bara skulle dra in den i en vanlig dosa utan dragavlastning.liljus skrev:Nu var det ett tag sedan jag var här sist, och ett tag sedan jag startade tråden! Man kan ju minst sagt säga att diskussionen tog fart, trots att det var mest om andra saker