Magnus E K
Vad är det för LLVP och hur mycket ström drar den som mest? Jag värmer hela mitt hus med en pump som jag aldrig sett dra över 8 A. När jag flyttade in satt det i huset en gammal (halvtrasig) pump som var kopplad på samma grupp som typ hälften av husets belysning och uttag.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är det för LLVP och hur mycket ström drar den som mest? Jag värmer hela mitt hus med en pump som jag aldrig sett dra över 8 A. När jag flyttade in satt det i huset en gammal (halvtrasig) pump som var kopplad på samma grupp som typ hälften av husets belysning och uttag.
Okej :D
Jag vet tyvärr inte vad det är för LVP .det är en bekant som är rörmokare som har beställt den. Så jag har inte sett den än.Kan tänka mig att det inte skulle vara någon jätte pjäs. Garaget är på 80kvadrat
Tack

2 2hjul skrev:
Har tyvärr ingen el dragen till luftvärmepumpen men det finns ett rör som går ut till en liten frånluftsfläkt som sitter på utsidan.
Jag kanske missförstår eller läser slarvigt men går det inte bara att dra ut en ny matning till pumpen? Du måste väl ändå borra hål i ytterväggen för att installera pumpen och då borde väl det naturliga vara att även dra matningen samma väg?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kanske missförstår eller läser slarvigt men går det inte bara att dra ut en ny matning till pumpen? Du måste väl ändå borra hål i ytterväggen för att installera pumpen och då borde väl det naturliga vara att även dra matningen samma väg?
Jodå det har du rätt i men garaget har spårat ur lite så jag vela helst inte börja och dra nå utanpåliggande från centralen :surprised::cool:får hela tiden påminna mig om det inte är ett vardagsrum jag bygger ;)

Har nu beställt en Dvärgbrytare 2-Pol 10A med tröghet C .
Det blev det säkraste bästa alternativet.
Tack för all hjälp. Trevlig helg

2 2hjul skrev:
dra nå utanpåliggande från centralen
Hur långt har du mellan centralen och tänkt pump? Sitter de på samma vägg eller lång ifrån varandra? Det går inte att "fiska" fram en matning bakom "panelen" eller på "vinden" ovanför "innertaket"? Mycket spekulationer men svårt att ge konkreta förslag när man inte vet hur det ser ut. Spontant känns dock en egen matning av pumpen från centralen som det bästa.

2 2hjul skrev:
Har nu beställt en Dvärgbrytare 2-Pol 10A med tröghet C .
Det blev det säkraste bästa alternativet.
Tack för all hjälp. Trevlig helg
Vet du att värmepumpen klarar sig på 10A?

useless useless skrev:
Vet du att värmepumpen klarar sig på 10A?
Ja enligt rörmokaren iallafall(y)

Hur brukar det se ut ni som håller på med värme pumpar. Är det oftast 10.a?

Ett dumt svar men min pump går på 3x16A, beror ju hur stor den är vad den behöver för säkring.
En fläkt på 99W kan du ha tillsammans med värmepumpen, bara overkill med dubbla säkringar.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Ett dumt svar men min pump går på 3x16A, beror ju hur stor den är vad den behöver för säkring.
En fläkt på 99W kan du ha tillsammans med värmepumpen, bara overkill med dubbla säkringar.

Protte
Det har du rätt i .denna frånluftfläkt som jag har , går också bara vid behov. Antar det är på fullvarv den ligger på 99watt.. Ska höra med montören vad för pump vi har beställt till garaget(y) är det max ca 2300 watt man har att röra sig med ?

Men har du inte uttag Mm. På samma grupp? Då är det mindre bra om du drar på 1000W till i något uttag tillsammans med luftvärmepumpen.

J Johan456 skrev:
Men har du inte uttag Mm. På samma grupp? Då är det mindre bra om du drar på 1000W till i något uttag tillsammans med luftvärmepumpen.

Nej denna går direkt från centralen med egen 10a säkring till frånluftfläkten på 100watt. Kollade med han som beställt pumpen och den hade en maxeffekt på ca 1700watt

E
J Johan456 skrev:
Det är inte 1000W utan 100.

Kan inte se att det ska vara något problem över huvud taget, vill du vara extra säker kan du känna över anslutningarna till uttaget då det kanske aldrig legat nära sin kapacitet.

Men nu finns det lite diverse förslag, bra förarbete får jag säga, det kommer nog bli bra till slut.

Krokben
2 2hjul skrev:
Hur brukar det se ut ni som håller på med värme pumpar. Är det oftast 10.a?
En luft/luft på 1-6kW brukar ha 10A som rekommenderad säkring. Är oftast om du går upp ett snäpp det kan krävas t ex 13A men har nog aldrig sett en vanlig villa-pump avsäkrad med t ex 16 (vi pratar luft/luft).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.