Hej. Har ett litet bekymmer. Har ändrade planer med mitt garage. Det ska in en luftvärmepump i garaget,Vilket är positivt !!
Har tyvärr ingen el dragen till luftvärmepumpen men det finns ett rör som går ut till en liten frånluftsfläkt som sitter på utsidan. Endera går det att koppla in värmepumpen på samma som frånluftfläkten . Men helst skulle man vilja ha en egen säkring kanske ? Har för mig att man inte får göra så men kan man dra in en till nolla och fas i samma rör. Alltså blir det 2st 10a säkringar i 16mm röret ut. Finns det någon kombination som är tillåten om man vill få ut två avsäkrade matningar ut från centralen igenom samma rör ?
Tack på förhand

Har du 3-fas ut kan du dra i en 2-fasgrupp. 4 ledare, två faser, neutralledare och skyddsjord. Neutralledaren och skyddsjorden blir alltså gemensamma. Faserna ska anslutas till olika faser, t.ex. L1 och L2, grupperna ska sitta intill varandra rent geografiskt i centralen samt helst skyddas av en 2-polig dvärgbrytare.

• Gilla
2hjul
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Har du 3-fas ut kan du dra i en 2-fasgrupp. 4 ledare, två faser, neutralledare och skyddsjord. Neutralledaren och skyddsjorden blir alltså gemensamma. Faserna ska anslutas till olika faser, t.ex. L1 och L2, grupperna ska sitta intill varandra rent geografiskt i centralen samt helst skyddas av en 2-polig dvärgbrytare.

Okej det lät ju inte allt för jobbigt. Skönt att slippa köra utanpåliggande. Japp har 3 fas ut.Då är allt jag behöver en sådan på bilden ? Och pilla in en till tråd i röret. Borde ju gå bra.

Tack så mycket för svaret

• Hager dvärgbrytare med B-karakteristik och skruvkoppling, 2-polig 10A, modell MBN210.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunde man rent teoretiskt sätta en vanlig 10A dvärgbrytare precis bredvid varandra och dra in en tråd extra? .enda skillnaden är att det blir mycket osäkrare då ena bara bryter ?

E
2 2hjul skrev:
Kunde man rent teoretiskt sätta en vanlig 10A dvärgbrytare precis bredvid varandra och dra in en tråd extra? .enda skillnaden är att det blir mycket osäkrare då ena bara bryter ?
Mycket skulle jag kanske inte påstå men det är ju en avvägningsfråga, komfort/funktionalitet vs elsäkerhet.

Nu vet vi här på forumet mindre än noll och inget om hur det ser ut hos dig men är det mycket besvär att dra fram en matning i garaget menar du?

Rannsaka dig själv och om du finner att svaret alltjämt är Jo så kan du fundera över andra lösningar likt den du tänkte på.

Vad ligger på den gruppen idag?
Ligger det skyddat av jordfelsbrytare, vad säger bruxet?

E El-Löken66 skrev:
Mycket skulle jag kanske inte påstå men det är ju en avvägningsfråga, komfort/funktionalitet vs elsäkerhet.

Nu vet vi här på forumet mindre än noll och inget om hur det ser ut hos dig men är det mycket besvär att dra fram en matning i garaget menar du?

Rannsaka dig själv och om du finner att svaret alltjämt är Jo så kan du fundera över andra lösningar likt den du tänkte på.

Vad ligger på den gruppen idag?
Ligger det skyddat av jordfelsbrytare, vad säger bruxet?
Grejen är att det har spårat ur och garaget är "för" fint med all el infällt. Det är just där skon klämmer. Hade varit fint och kunnat utnyttja det som finns.

Enda som finns på den säkringen är frånluftfläkten som enligt vad jag kan se är på 99w. Det kanske går utan problem koppla på en luftvärmepump på den ändå. Då är ju problemet löst. Japp det finns jordfelsbrytare.

Här är den fläkten som sitter på säkringen idag https://ventilation.se/vaggflakt-rs-100-c-ec.htm

E
2 2hjul skrev:
Grejen är att det har spårat ur och garaget är "för" fint med all el infällt. Det är just där skon klämmer. Hade varit fint och kunnat utnyttja det som finns.

Enda som finns på den säkringen är frånluftfläkten som enligt vad jag kan se är på 99w. Det kanske går utan problem koppla på en luftvärmepump på den ändå. Då är ju problemet löst. Japp det finns jordfelsbrytare.

Här är den fläkten som sitter på säkringen idag [länk]
Borde inte vara något problem att ha VP skyddad av JFB, är det en egen?

Ja, 99Watt är ju inte så mycket, räkna på det och ha det andra som nödlösning kanske, antar du har den under övervakning.

2 2hjul skrev:
Om det är priset som avskräcker är trepoliga billigare.
För ditt fall med enfaslaster handlar det om säkerhet vid arbete på gruppen då byte av uttag inte kräver behörighet. En branschpraxis är att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra uttaget helt strömlöst.

I ditt fall blir det, i vilket fall, en kopplingsdosa före fläkten. Dit anses det ok att dra flera faser med enpoliga skydd. Välj hur som helst dvärgar typ C (tröga), inte B (snabba).

Även om gruppen endast matar en fläkt så är det inte fel att låta LVPn få en egen fas direkt från centralen även om det inte spelar speciellt stor roll. Någon större nytta har man dock inte så länge som fläkten är med på ett hörn.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det är priset som avskräcker är trepoliga billigare.
För ditt fall med enfaslaster handlar det om säkerhet vid arbete på gruppen då byte av uttag inte kräver behörighet. En branschpraxis är att det ska räcka med att bryta en (1) säkring för att göra uttaget helt strömlöst.

I ditt fall blir det, i vilket fall, en kopplingsdosa före fläkten. Dit anses det ok att dra flera faser med enpoliga skydd. Välj hur som helst dvärgar typ C (tröga), inte B (snabba).

Även om gruppen endast matar en fläkt så är det inte fel att låta LVPn få en egen fas direkt från centralen även om det inte spelar speciellt stor roll. Någon större nytta har man dock inte så länge som fläkten är med på ett hörn.

Tack för svaret.
Ja i mitt fall går det ju inte till något uttag utan till en dosa som sitter på utsidan av väggen. Menar du att jag ska välja en trög om jag kör LVP och fläkt på samma grupp eller gäller det ha en trög även om jag delar upp olika matningar ?
Kan det som är mest rätt i mitt fall vara att köpa mig en två polig dvärgbrytare istället ? Funderingarna kom upp då LVP montören tyckte jag skulle ha den på en egen säkring. När garaget byggdes så trodde jag att det inte var nå problem att köra på samma som den lilla fläkten.

När jag googlade detta kom det upp en massa funderingar, alltid kul att lära sig något .Nu kommer det ju vara två olika faser typ L1 och L2 i samma rör. Om vi leker med tanken att man drar i två L1or i samma rör , är det man inte ska göra ? Har det med dom där vågorna att göra ? : ). Är det då det blir för mycket belastning på nollan ? Jag tänkte på det om hur viktigt det var att sätta säkringen precis bredvid varandra.

2 2hjul skrev:
Menar du att jag ska välja en trög om jag kör LVP och fläkt på samma grupp eller gäller det ha en trög även om jag delar upp olika matningar ?
Tröga säkringar är det vanligaste. Man brukar inte köra nånting annat om det inte finns några särskilda skäl.

useless useless skrev:
Tröga säkringar är det vanligaste. Man brukar inte köra nånting annat om det inte finns några särskilda skäl.
Tack för svaret
Man lär sig alltid något nytt . Har inte tänkt på vad jag har i min central ,säkert är det C

Läste nyss detta
B för belysning, uttag, kyl, frys mm.
C för motorer, mikrovågsugn, centraldammsugare samt belastningar med högre startströmmar.
D för belastningar med mycket höga startströmmar såsom tungstartade motorer och stora transformator anläggningar.

2 2hjul skrev:
Om vi leker med tanken att man drar i två L1or i samma rör , är det man inte ska göra ? Har det med dom där vågorna att göra ? : )
Precis, det ska man inte göra, och det har med vågorna att göra, närmare bestämt tidsförskjutningen mellan topparna på vågorna. Det gör att summan av strömmarna i fasledarna inte adderas 1+1 i neutralledaren. Skulle du använda samma fas så finns det risk för att neutralledaren överbelastas.

Graf som visar trefasström med fasförskjutning och vågform för L1, L2, L3 över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
2hjul
  • Laddar…
Nu börjar jag förstå lite mer !!!:D
Jag har en ledig 10A säkring i centralen kan jag då med ganska gott samvete ta ur den och sätta den precis bredvid den säkringen som går till fläkten. Jag sätter den precis bredvid då blir det ju olika faser. Sedan drar jag in en extra tråd i röret. Både LVP och fläkten kommer då samsas med nollan. Jag märker upp tydligt i både central och dosor att den är matad med två olika säkringar.
Jag kan se en fördel jämfört med en tvåpolig brytare så funkar värmen i garaget OM vi säger att fläkten tex skär ihop. Men den tvåpoliga är så klart säkrare alternativ .

Vad tror ni om den planen , funkar den ?:D

Anser man att värmen i garaget är viktigare än personsäkerheten kan man naturligtvis använda två enpoliga säkringar.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Anser man att värmen i garaget är viktigare än personsäkerheten kan man naturligtvis använda två enpoliga säkringar.
Tack för svaret
Det menar jag naturligtvis inte . Hellre låter jag vattnet frysa än någon ska dö. Då vet jag vad du tyckte. Kanske ska överväga en annan säkring då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.