visst, enm övervåning med ny central på övervåning, samt utbyte av det gamla proppskåpet.
samt nybyggd garagedel. med lägenhet och egen central.
schablon priset som nämns om och om igen är 1000/uttag.
hade du varit här och gett mig pris på 500/uttag hade jag nog kunnat tänkt mig inte röra ett finger vad som gäller elen.
rören till elen är dragen i lägenheten, godkänndes av behörig elektriker.
nu ska kablarna dras och sen
ska väggarna på plats
sen kommer elektrikern igen för att koppla in samt byta allt mot automatsäkringar..
ärligt talat jag känner mig inte alls olagligt angående detta.
bara sur att det finns en lagstiftning som är helt galen enligt min mening!
samt nybyggd garagedel. med lägenhet och egen central.
schablon priset som nämns om och om igen är 1000/uttag.
hade du varit här och gett mig pris på 500/uttag hade jag nog kunnat tänkt mig inte röra ett finger vad som gäller elen.
rören till elen är dragen i lägenheten, godkänndes av behörig elektriker.
nu ska kablarna dras och sen
ska väggarna på plats
sen kommer elektrikern igen för att koppla in samt byta allt mot automatsäkringar..
ärligt talat jag känner mig inte alls olagligt angående detta.
bara sur att det finns en lagstiftning som är helt galen enligt min mening!
Ja, jag har svårt att tro att lagens primära uppgift är att förbättra elsäkerheten.lovya skrev:
Kanske var det en del av grundtanken en gång, men det faller på sin egen orimlighet.
Ett bevis för detta är det argument som en annan klok forumsanvändare framfört tidigare:
Det är inte ett lagbrott att vara medveten om en brist i din elanläggning, men det är ett lagbrott att själv åtgärda bristen på egen hand.
Jag tror inte heller att lagen är till för att minska försäkringsbolagens kostnader för elrelaterade skador.
Om så vore fallet så skulle VVS arbeten vara totalförbjudet för lekmän med tanke på vad alla vattenskador kostar våra försäkringsbolag.
Lagbrott å lagbrott.. Det är anläggningsinnehavarens skyldighet att se till att anläggningen är säker.Gabbe1 skrev:Ja, jag har svårt att tro att lagens primära uppgift är att förbättra elsäkerheten.
Kanske var det en del av grundtanken en gång, men det faller på sin egen orimlighet.
Ett bevis för detta är det argument som en annan klok forumsanvändare framfört tidigare:
Det är inte ett lagbrott att vara medveten om en brist i din elanläggning, men det är ett lagbrott att själv åtgärda bristen på egen hand.
Jag tror inte heller att lagen är till för att minska försäkringsbolagens kostnader för elrelaterade skador.
Om så vore fallet så skulle VVS arbeten vara totalförbjudet för lekmän med tanke på vad alla vattenskador kostar våra försäkringsbolag.
Undrar hur många elinstallatörer utan behörighet det finns som ringer efter en firma när de behöver sätta in några extra uttag eller dra el till verandan. Har en känsla av att de flesta gör detta själv. Det känns ganska vansinnigt att de begår ett brott när de gör så...
För övrigt anser jag att antingen Rikard Ågren eller Patrik_Hed bör åka till bygghandeln och köpa en borrmaskin med annan färg.
För övrigt anser jag att antingen Rikard Ågren eller Patrik_Hed bör åka till bygghandeln och köpa en borrmaskin med annan färg.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jaså, av vilken anledning?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg