Att dra el är inte speciellt svårt, läser man ignenom många relevanta trådar här blir det nästan dumstrut om du gör fel.
Men oavsett vad du hittar på hemma så är det du och ingen annan som är ansvaig.
El är på många sätt som många hantverkyrken, det tar tid och erfarenhet att lära sig mellan rätt och fel. Det är de små misstagen som kostar.
Använd kuskapen til att avgöra om du får korrekt dragning.
Men visst är det så att mänga installationer görs av lärlingar och jobbet kan bli därefter.
Jag hade resonerat med "elektrikern" om hur dosor och rör skulle dras, sedan fixat detta själv. Sedan skulle "elektrikern" dra fram trådar från central till kopplingsdosor och även fixat dragning för trappkopplingar. Då fixar man resten själv.
Men oavsett vad du hittar på hemma så är det du och ingen annan som är ansvaig.
El är på många sätt som många hantverkyrken, det tar tid och erfarenhet att lära sig mellan rätt och fel. Det är de små misstagen som kostar.
Använd kuskapen til att avgöra om du får korrekt dragning.
Men visst är det så att mänga installationer görs av lärlingar och jobbet kan bli därefter.
Jag hade resonerat med "elektrikern" om hur dosor och rör skulle dras, sedan fixat detta själv. Sedan skulle "elektrikern" dra fram trådar från central till kopplingsdosor och även fixat dragning för trappkopplingar. Då fixar man resten själv.
Redigerat:
Det blir inte mer ok för att du frågar.
Men nej, du får inte dra och han kopplar in och godkänner ditt arbete.
Så säger lagen.
Dock är det ju många som kör för fort osv, drar el själva osv. Men det är inte enligt gällande lagar och förordningar - oavsett vad man tycker om det.
Men nej, du får inte dra och han kopplar in och godkänner ditt arbete.
Så säger lagen.
Dock är det ju många som kör för fort osv, drar el själva osv. Men det är inte enligt gällande lagar och förordningar - oavsett vad man tycker om det.
Vad man gör, bör och ska är olika saker,lovya skrev:
man har ju ansvar för sitt eget hus och hälsa + medmänniskor.
Så kan du dina saker kan du känna dig som yrkesman light.
Men om man är petig så får du inte, däremot 19-åringen som är
utbildad (förutsätter detta, svårt för outbildade att få lärlingsplats)
och är betald yrkesman troligtvis i början av karriären, sen skickar
inte en seriös elinstallatör, en lärling på vilka uppgifter som helst, själv.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Haha, tog det inte som något personligt påhopp.lovya skrev:Patrik!
jag menade inget illa alls att vara 19 år och "obehörig" men du kanske ärlika om inte bättre än dina lärmäastare!
vad jag menar är
jag anlitar en elfirma.
Chefen kommer och kollar läget
sedan skickar han folk och det kommer en lärling och ´chefen.
sedan gör just "19-åringen" jobbet.
chefen kommer och skriva under!
allt funkar - frid och fröjd
jag gör samma - frid och fröjd
varken jag eller lärlingen har behörighet!
var är skillnaden?
jag vill inte på något sätt talar illa på elektriker kåren, men nån måtta får det väl vara.
jag ska nog chansa på att "brottet preskriberas" istället för att betala 3 gånger mer än vad det BORDE kosta
och varken KA eller någon annan ser väl skillnaden om dragna rör, förutom att de kanske är lite rakare och snyggare dragen än från "behörig" yrkesfolk!
igen Patrik inget mot dig - och kör på!
jag vet hur det är att vara lärling
Jag t.ex. får inte åka på jobb själv (även om man kan råka gjort det) utan en annan elektriker (Därför är byggen väldigt bra, då finns det för det mesta alltid någon/några andra elektriker där och då kan man gå som man vill). Men jag får jobba med allt i.o.m. mitt anställningsavtal med företaget. På fritiden är jag lika obehörig som de flesta.
En elektriker får jobba med allt på grund av sitt anställningsavtal med företaget, men på fritiden så får de bara göra vissa saker (om man har tagit ut BB1), annars är det som vem som helst.
En elinstallatör har egen behörighet och kan pula hela tiden.
Och som redan sagts, vi berättar ju bara vad lagen säger. Men om du gör det riktigt och en elinstallatör är med och kollar så är ju risken liten att det blir något allvarligt fel som gör att huset brinner ner eller att någon dör. Och i såfall så kommer ju aldrig någon ifrågasätta att du gjort en hel del själv.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 52 548 inlägg
Det finns nog ingen gräns, men kraven för att upppnå behörighet (utbildning + praktiktid) går inte att uppnå vid 19 års ålder.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man ska ha fyra års yrkeserfarenhet. Sen läsa kurs som brukar ta 6-12 månader. Ellinjen på gymnasiet vet jag inte om det är krav att man gått?
Ja, det kan iofs vara knepigt att läsa in både teorin och praktiken på fyra år efter nian. Nu är ju inte alltid kontrollen den bästa (eller har varit, iaf, jag är bekant med två ABL där den ena bara hade något års praktik och den andra jobbat uteslutande med projektledning under sin "praktik") men om en nittonåring skulle skicka in en ansökan skulle de nog höja en aning på ögonbrynen.
Inte, vad grundar du det på??FredrikR skrev:
Gokänner en Behörig person med AB installationen tar han ju på sig
att allt är korrekt gjort vilket då inte borde göra att det är något problem.
Men visst håller med om att det är skumma och konstiga regler och förordningar ibland.
Har själv varit elektriker men skolade om mig till ingenjör och får nu inte göra installationerna
i mitt eget hus.
Mycket man inte får göra, som man ändå gör hela tiden, tex kör för fort med bilen osv. Får ju inte ens koppla in nya utelampor själv, fast det tyckte elektrikern som installerade JFB hos mig var helt ok, bara göra det man kan själv Han tyckte att jag hade kunnat koppla in automatsäkringarna till elpatron och pelletsbrännaren själv, men i elcentralen vill jag inte in å pilla själv iaf.
Inte för att vara sådan men skulle vilja sett ett rättsfall med detta.FredrikR skrev:
Hittar inget i lagen eller förordningen som hindrar detta.
Hur skulle man annars kunna jobba som lärling.
Enda skillnaden är ju anställa eller inte.
Men men nog om det finns nog som du säger trådar som behandlar detta också
Jag säger inte att man inte kan eller ska göra nåt själv, det jag menade var att man inte får.fremar skrev:Mycket man inte får göra, som man ändå gör hela tiden, tex kör för fort med bilen osv. Får ju inte ens koppla in nya utelampor själv, fast det tyckte elektrikern som installerade JFB hos mig var helt ok, bara göra det man kan själv Han tyckte att jag hade kunnat koppla in automatsäkringarna till elpatron och pelletsbrännaren själv, men i elcentralen vill jag inte in å pilla själv iaf.
På samma sätt som när du kör för fort så är du ju ofta medveten om det, på samma sätt med el-installationer, så länge man är medveten om att.. och så klart underlättar det ju om man har en susning om vad man pysslar med.