Hej!
Har fått hem min basplatte jig till Dominon idag. Ideén är tagen från någon utrikiskt forum. Grundiden är att man inte behöver använda sig av höjdinställningen på Dominon utan att man alltid får urfräsningen precis på 16/2 mm samt 19/2mm
Materialet är aluminium och är gjord för 16 samt 19mm material. Saknar en lämlig knopp som handtag,men det kommer tids nog. Mer bilder kommer framöver.

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser trevligt ut. Avundas möjligheten att lätt få fräst och tillverkat detaljer hos mekanisk verkstad. För min del faller oftast liknande projekt på att det är bökigt att åka iväg och fräsa sakerna själv :(

Sant PH! Längtar tills jag få hem min egen metallfräs så kan man själv göra sånt här. Allt blir så mkt enklare då :-D

Masses skrev:
Sant PH! Längtar tills jag få hem min egen metallfräs så kan man själv göra sånt här. Allt blir så mkt enklare då :-D
Längtar tills jag får igång min egen metallfräs även om det bara är en slitsfräs.

Jiggen ser rätt fiffig ut! Är den tänkt att registrera under materialet eller kommer du köra med dominofräsen upp och ner? Hur blir i så fall ergonomin?
/B

Tackar! tänkt att köras upp och ner... Asch ergonomi smergonomi, det är inga probs att köra den på det viset :-D

Masses skrev:
Tackar! tänkt att köras upp och ner... Asch ergonomi smergonomi, det är inga probs att köra den på det viset :-D
16/2 är det vad du får om du inte har någonting alls under och bara lägger fräs och material på en och samma MDF? Eller finns det någon höjdskillnad på båda sidorna av din aluminiumplåt?

--- Mats ---

Precis Mats, 2mm på ena sidan och 0.5mm på andra

All right, 7 år senare....

Jag vet att Masses gjorde någon gruppköpstråd, men hittar den inte (Jac vet du?). Jag köpte i alla fall en dominoplatta. Har nu kört många, många dominos med denna. Den funkar utmärkt, men bara för 16 och 19mm material. Nu vill jag ha en som är rak (dvs den indexerar från exakt samma punkt som du indexererar ifrån när du fräser med dominon stående på plattan samt en för 12mm material. En rak platta underlättar enormt när man fräser för fasta hyllplan. Man använder då samma platta för all fräsning, sidorstycken, topp/botten, hyllplan. Sen plockar man givetvis av plattan för att fräsa för hyllplanen i sidorstyckena.

Masses har varit snäll och gjort en ny ritning som jag precis har skickat till en mekanisk verkstad för att få en offert. Till detta kommer jag att skaffa 1 st knopp/handtag och 2 st skruvar för att fästa i maskinen samt 2 st o-ringar att trä runt skruven så att den inte trillar ut.

Lösningen med o-ringen är inte prövad i verkligheten och jag vet inte hur bra det kommer att funka, inga garantier, i värsta fall är det bara att ta bort den o köra utan, som jag gör idag med befintlig platta.

För att få ner styckepriset är min tanke ett gruppköp. Jag kommer att beställa plattor, skruvar, knopp, o-ringar samt förpacka och skicka. Allt sker till självkostnadspris. Hur mycket det kommer att kosta är oklart (jag har inte fått offerten än, de verkar inte jobba kväll) och är givetvis starkt beroende på hur många som hoppar på.

I nuläget är detta bara en informell, icke bindande intressekoll - någon som är sugen?

• Gilla
EdwardPuzlemann
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag vet att Masses gjorde någon gruppköpstråd, men hittar den inte (Jac vet du?).
Jodå, jag har koll... Men det var (tyvärr) inte en forumtråd utan en längre mailkonversation mellan ett antal personer inom avdelningen "Verktygsnördar Syd".

Daniel_N Daniel_N skrev:
Lösningen med o-ringen är inte prövad i verkligheten
Inte prövad? 2014-01-25 skrev du ju i ett mail:
Privat mail från Daniel_N 2014 01-25 skrev:
Dock trillade fästskruvarna loss från plattan vid förvaring. Jag hade önskat att det fanns en liten fräst fördjupning runt hålen så att man skulle kunna använda den typ av "o-ring" som Festool med flera ofta har runt skruvar som man vill ska sitta kvar i materialet även när de är lösa. Ska själv tillverka fördjupningen med tappförsänkare och testa idéen.
Jag är inte helt med på fördelen med den raka plattan. OK, jag förstår indexeringen med maskinen stående men med den raka plattan så bryr du dig inte om att Dominon inte blir centrerad i hyllplanet (om det inte är 20 mm material)? Det har iofs kanske mindre betydelse men ska hyllplanen placeras på en exakt position i sidostycket så får man räkna och mäta lite.

Jag har en annan metod för att positonera domino raden i mitten på en skiva med hjälp av två standard alu-vinkelprofiler. Trodde jag hade beskrivit det någonstans men det verkar inte så. Tror jag kan ha tagit några bilder, får se om jag hittar dem och orkar skriva något om det.

Men hursomhelst så är jag intresserad av plattan, jag har satt endel Domino i 12 mm skivor så bara den funktionen är intressant.

• Gilla
Byurn
  • Laddar…
Haha, va fasen, här har jag inte varit så snabb! OK. Test ikväll m tappförsänkare, ska se om jag hittar o-ring också.

Förstod du hur jag menade att jag sparade lite tid med en rak platta istället för en som är 0,5mm försänkt? dvs för 20 kontra 19mm material? Och nej, jag tycker inte att det gör något om dominon är förskjuten 1mm i höjdled inne i materialet (på 19mm material), det är helt inom gränserna.

Redigerat:
Du måste ha lite gods att jobba med för att få till det med o-ringen. Att ha ratten kvar i mojängen betyder att o-ringen måste kunna "sjunka in" sin egen tjocklek + den tänkta gänglängden. Så, gängar du i ratten 5mm och o-ringen är 1mm måste du plattförsänka 6mm...och plattan måste va typ 8.

...om man inte tänker att o-ringen vandrar under i och urgängning men det tror jag inte festools gör och det är risk man sabbar o-ringen rätt snabbt om den ska vandra över gängor och möta ett gängat hål.

Ja, det inser jag nu (när du har förklarat det för mig, jag råkade inte magiskt komma på det precis i samma stund..) att du har helt rätt i. Givetvis kommer o-ringarna inte att överleva att klättra över gängorna. Och jag kikade också på andra tillbehör där o-ringar utnyttjas, tex vinkelstödet i plast, och mkt riktigt är urfräsningen väldigt djup där.

Så då försvann den funktionen och man får fortsätta krypa runt på golvet och leta skruvar:)

Kan man kanske ersätta o-ringen med en segersäkring/spårring? Bygger avsevärt mindre, men kräver att du kan sticka ett spår med svarven. Planförsänk hålet en mm eller eller så.

Ringen skulle sitta runt skruven? Nog svårt i så fall, två skruvar. Måste rimligtvis skruvas ut växelvis i så fall? Blir nog jobbigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.