Ta en pilsner. Glidmedlet är bara till för att kunna få isär delarna och kunna efterjustera.

• Gilla
GARFIEILD och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Glidmedlet är bara till för att kunna få isär delarna och kunna efterjustera.
Nej, inte bara.
Att grada (krav vid större dimensioner) och smörja har också att göra med att packningen inte ska skadas eller komma fel på något vis.

Sen hjälper det till jättemycket vid både montage, demontage och justering.

Ang justering, det kan ibland vara enerverande att delarna glider omkring så lätt efter att man satt ihop skiten. När man inte vill att det ska röra sig något mer. :)
Det skulle finnas en glidex som dunstar bort 60 sekunder efter det påförts ... ;)

• Gilla
Götesjö
  • Laddar…
Mikael_L
Yrrol skrev:
vet inte om jag vågar pilla nu när jag inte har glidex, eller hänger det kvar sedan dom smeta på det i fredags?
Det hänger kvar, det går lite trögare nu när det göttat till sig osv. Men det går att efterjustera måttligt både med "gammalt" glidex likväl som med torra rör.
Flera år gamla rör är jag osäker på, kanske det finns risk att paja en torkad packning då ..?

Men jag föreslår också att du släpper detta.
OK Finns det någon skarv du fortfarande lätt kommer åt kan man överväga att fixa några mm rörelsemån just där.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Y
Så nu har dom fyllt över grus/jord så nu vågar jag inte läsa mer här för snart skriver 10 stycken att jag borde vänt på röret. hehe

• Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
Borde du inte ha 160mm i backen? Tråkigt om det blir stopp efter julmiddagen liksom :/
Finns tom en sång om detta, låter inte trevligt alls...

S
Fan va synd att jag inte såg tråden tidigare, jag är rörmokare och kan bara säga att du kommer få stopp i avloppet nästan direkt, kanten kommer att stoppa upp toapapperet som bara byggs på allt högre och till sist är det stopp med fontäner i golvbrunnarna som resultat.

Skämt åsido, det är fullständigt lungt. Tänk hur en dubbelmuff fungerar, den ena änden är exakt likadan som ett "felvänt" avloppsrör.

Jag är alltså inte rörmokare! Vill bara förtydliga, men jag är jävligt bra på att tänka logiskt! :)

• Gilla
  • Haha
Måke och 3 till
  • Laddar…
Jag tror visserligen inte att det här leder till något som helst problem, men bara vetskapen om att röret ligger åt fel håll kommer att vara en nagel i ögat på Yrrol resten av livet. Jag skulle ha stört mig på det varenda gång jag spolade på muggen :).

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Y
ArGh varför läser jag tråden fortfarande :banghead:

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
Å så kommer du att bli stämd för dolt fel när du säljer;)

• Gilla
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Undrar om Yrrol har kunnat sova något de här senaste 3,5 åren med vetskapen om vad som döljer sig nedgrävt i marken hans ... :crysmile:

• Gilla
karlbrutal och 5 till
  • Laddar…
Y
När jag fick mail om nya inlägg så tänkte jag först att det var konstigt att jag skrivit i någons tråd om avlopp, klickade och påmindes nu om detta elände som döljer sig under min egna gräsmatta.. ack, ack... Men det växer inte bättre eller där så än håller det nog tätt. ;)
- och inga avloppstopp än, varken av riktningen eller extra vinkel för hänsyn till snålspolande tider. (y)

• Gilla
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Men vänta du bara. Det lilla misshandlade språnget bidar sin tid enligt mottot -"hämnd är en anrättning som vinner på att serveras kall". Så lagom till julaftonen...

Testa o se hur hårt avloppsrör sitter ihop när man väl monterat dem. Fy fan vad de kan sitta ibland så tätt är de sålänge man använt smörja så inte läppen korvar sig när man trycker ihop o även gradat kapningar

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Testa o se hur hårt avloppsrör sitter ihop när man väl monterat dem...
Japp efter ganska kort tid har Glidex förlorat smörjförmågan och det sitter som f-n

Och, ang TS fråga, man kan vända plaströrens övergångar åt vilket håll som helst.

Sådana här felmonterade riktningar leder ibland till sådant bakåttryck att toalettstolen kan spricka sönder. Kanske en på tio.

• Haha
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.