61 670 läst · 57 svar
62k läst
57 svar
dom satte ett avloppsrör bak&fram, gör det något?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 601 inlägg
Ta en pilsner. Glidmedlet är bara till för att kunna få isär delarna och kunna efterjustera.
Nej, inte bara.Johan Gunverth skrev:
Att grada (krav vid större dimensioner) och smörja har också att göra med att packningen inte ska skadas eller komma fel på något vis.
Sen hjälper det till jättemycket vid både montage, demontage och justering.
Ang justering, det kan ibland vara enerverande att delarna glider omkring så lätt efter att man satt ihop skiten. När man inte vill att det ska röra sig något mer.
Det skulle finnas en glidex som dunstar bort 60 sekunder efter det påförts ...
Det hänger kvar, det går lite trögare nu när det göttat till sig osv. Men det går att efterjustera måttligt både med "gammalt" glidex likväl som med torra rör.Yrrol skrev:
Flera år gamla rör är jag osäker på, kanske det finns risk att paja en torkad packning då ..?
Men jag föreslår också att du släpper detta.
OK Finns det någon skarv du fortfarande lätt kommer åt kan man överväga att fixa några mm rörelsemån just där.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 095 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 095 inlägg
Fan va synd att jag inte såg tråden tidigare, jag är rörmokare och kan bara säga att du kommer få stopp i avloppet nästan direkt, kanten kommer att stoppa upp toapapperet som bara byggs på allt högre och till sist är det stopp med fontäner i golvbrunnarna som resultat.
Skämt åsido, det är fullständigt lungt. Tänk hur en dubbelmuff fungerar, den ena änden är exakt likadan som ett "felvänt" avloppsrör.
Jag är alltså inte rörmokare! Vill bara förtydliga, men jag är jävligt bra på att tänka logiskt!
Skämt åsido, det är fullständigt lungt. Tänk hur en dubbelmuff fungerar, den ena änden är exakt likadan som ett "felvänt" avloppsrör.
Jag är alltså inte rörmokare! Vill bara förtydliga, men jag är jävligt bra på att tänka logiskt!
Jag tror visserligen inte att det här leder till något som helst problem, men bara vetskapen om att röret ligger åt fel håll kommer att vara en nagel i ögat på Yrrol resten av livet. Jag skulle ha stört mig på det varenda gång jag spolade på muggen .
När jag fick mail om nya inlägg så tänkte jag först att det var konstigt att jag skrivit i någons tråd om avlopp, klickade och påmindes nu om detta elände som döljer sig under min egna gräsmatta.. ack, ack... Men det växer inte bättre eller där så än håller det nog tätt.
- och inga avloppstopp än, varken av riktningen eller extra vinkel för hänsyn till snålspolande tider.
- och inga avloppstopp än, varken av riktningen eller extra vinkel för hänsyn till snålspolande tider.