Y
Istället för muff och ett avloppsrör åt rätt håll, så vände dom på ett långt rör bak&fram och
pluggade på kröken...

Känner att det är okej att chansa på ställen man kan lätt rätta det men nu blir det under jord.

Gör det något, eller ska jag skynda mig och ändra det nu under helgen?

DSC_0446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ingen fara.
 
Varför inte göra rätt från början? Finns det någon anledning att montera fel? Personligen skulle jag ändra, men jag kan vara lite perfektionist ibland...
 
  • Gilla
Pel063
  • Laddar…
Dubbelmuff, någon? ;)
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Y
Vad vore skillnaden att det satt en dubbelmuff där, istället för ett felvänt rör?

Blir det en onödig kant invändigt?

Det är det jag oroar mig för, att det är onödiga hinder inuti.

Det är ju inte hela världen att jag åker och köper någon dubbelmuff fast om slutresultatet blir det samma som nu så är det ju onödigt.
 
Yrrol skrev:
Vad vore skillnaden att det satt en dubbelmuff där, istället för ett felvänt rör?

Blir det en onödig kant invändigt?
Om det fanns ett "rätt" och "fel" håll, skulle inte dubbelmuffade rördelar existera. Förr i tiden när man hade Höganäsrör och gjutjärndelar spelade det roll, men inte med de senaste 40 årens avloppsdelar.

Ta det lugnt, öppna en pilsner och låt rörläggaren göra klart. :)
 
  • Gilla
fjm och 7 till
  • Laddar…
Y
Mja, grävaren mumlade lite över att hans hjälpare hade gjort så. Fast medgav att riktiga läggare sätter kors och tvärs idag samt som du skrev så var det viktigt förr i tiden med gjutjärn.

Ja man kan ju även tänka som så att nu blev det en skarv mindre. Dubbelmuff innebär ju två skarvar som kan läcka. Så blir dubbelmuffen inne i huset där man kan upptäcka sånt.
 
  • Gilla
Sebbe89
  • Laddar…
De läcker inte så länge de är rätt ihopsatta och sedan får ligga kvar på plats.
 
Dubbelmuff/skarvmuff har en kant inuti som de bägge anslutande rören skall tryckas mot. Skjutmuffen har ingen kant så du kan trä den över ett rör, lägga emot det andra och sedan skjuta tillbaka muffen dit du vill ha den.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
Skjutmuffen har inget stopp för rörändarna i mitten, om jag inte missminner mig.


Själv var jag ganska noga med att sätta alla avloppsdelar åt "rätt håll". Men jag är hyggligt övertygad om att det inte spelar någon som helst praktisk roll.
Korrekt fall, och rätt monterade är det viktiga.
(Rätt monterade är tillsammans med glid så packningar inte vrider sig, helt ihopskjutna sen dra isär 5-10 mm för temperaturexpansion. Ett tips, markera med tuschpenna på delen som ska in i muffen så man är säker på att man lyckats få ihop det riktigt, inte att det bara har tagit stopp två cm in.)


När skiten runnit där i några år är säkerligen den lilla falsen där rören är skarvade helt fylld med något hårt onämnbart klägg, så att det som rinner därinne inte alls märker av några som helst skravar.
 
Y
åh typiskt, såg att dom använde glidex men tror dom bara tryckte ihop och var nöjda.. nu kommer jag gå och ha ångest ifall jag ska gå ut och trycka alla i bott och dra ut 5-10mm.. Stör mig på att dom sågade lite snett på en dessutom.. men blir ju riktigt psykvarning om jag ska ta isär alla rör och finjustera allt.. :p

(rör till två hus så är lite extra, och det är folk som hållitpå med sånt i flera år.. men.. hum...)
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men i mark en bit från tappställena tror jag inte expansionsmånen är viktig, egentligen.

Men tänk de grå delarna precis i anslutning till köket, där det ibland kan komma 70° eller 90° vatten, som gör att alla rördelar kommer vilja expandera lite av värmen.

Så jag tycker inte att du behöver oroa dig i onödan.
Och om du kan lägga in några mm rörelsemån på bara ett eller ett par ställen så kan ju hela rörpaketet skjutas ditåt vid behov, och sen när det drar ihop sig kan man anta att det blir kvar rörelsemån på spridda ställen.
 
  • Gilla
Träbocken
  • Laddar…
Y
vet inte om jag vågar pilla nu när jag inte har glidex, eller hänger det kvar sedan dom smeta på det i fredags?
 
Låt det va och ta en Pilsner istället! :beer:
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.