Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Vilket incitament finns för köpare att inte lägga dolt bud om möjligheten finns?
Om dolda bud accepteras ser jag som köpare ingen anledning till att göra mitt bud öppet, därför finns anledning att som säljare tydligt och offentligt neka alla dolda bud. Själv hade jag som säljare nog publicerat det dolda budet så att alla kan se att det finns, möjligen utan information om vem som la budet. Jag har ju inte accepterat någon avtal om att hålla deras bud hemligt.
Om dolda bud accepteras ser jag som köpare ingen anledning till att göra mitt bud öppet, därför finns anledning att som säljare tydligt och offentligt neka alla dolda bud. Själv hade jag som säljare nog publicerat det dolda budet så att alla kan se att det finns, möjligen utan information om vem som la budet. Jag har ju inte accepterat någon avtal om att hålla deras bud hemligt.
Känns som att du ser det ur ett väldigt personligt perspektiv. Om du nu inte gillar budet så strunta i det då...
Dolt bud eller tidigt bud är ju för att köpa innan budgivningen kommit igång och hoppas på att man får huset till lite lägre pris. Självklart kan det också bli ett överpris det får man aldrig reda på. En köpare som är så insatt i budgivning är väl sannolikt kunnig och seriös. Däremot i den öppna budgivningen hetsar folk upp sig och bjuder högre än dom egentligen förmår och backar ibland ut.J Johnsson 56 skrev:Dold budgivning är helt odugligt. Risken är jättestor att köparen drabbas av bondånger och tror att han har betalt mycket mer än han hade behövt, vilket ofta leder till stora problem, med klagomål till säljaren etc. När det är öppen budgivning, så vet köparen att det fanns andra som var beredda att betala nästan lika mycket.
Risken är väl att du som säljare ombeds att annullera budet för det skulle ju vara dolt, då ser det lite dumt ut att första budet annullerats och andra börja spekulera varför. Nä, men neka dolda bud är väl bäst.D David Grimfors skrev:Vilket incitament finns för köpare att inte lägga dolt bud om möjligheten finns?
Säljaren behöver aldrig annullera ett bud för det ju normalt står säljaren fritt att välja mellan dom olika buden. Och budgivaren ska inte ta för givet att denne får köpa bara för att man vinner budgivningen.
Vet inte om det stämmer. Hade en väninna som budade på en stuga. Hon hade högsta budet, och skulle skriva kontrakt, när säljaren fick reda på att hon va kines så sa han att han väljer budgivare med näst högsta budet.E elmont skrev:
Då sa min väninna att han måste annullera alla hennes bud. De fick därefter starta om budgivningen och säljaren fick 500k mindre.
Acceptera aldrig dolda bud. Det är ett sätt att dölja falska bud.P PurreP skrev:Dolda bud kan vara lite trixiga.
Vi sålde förra året och hade budgivning med 3-4 spekulanter. Efter ett tag när det var två kvar la spekulant 1 ett dolt bud, vi blev alldeles ställda och ville att budgivningen skulle fortgå.
Mäklaren fick krångla och snirkla till ett svar till spekulant 2 om att deras bud inte var tillräckligt och att fortfarande fanns en annan spekulant, han fick inte meddela att det fanns ett bud eller vad det var...
Spek 2 la in ett bud, spek 1 bjöd tillbaka coh då la spek 2 ett dolt bud. Nu var det samma visa åt andra hållet och spek 1 blev upprörd över det (som tidigare gjort samma sak).
Vi sålda till spek 2 som var reko genom hela processen
Det är inget avtal, utan ett ensidigt villkor - "mitt bud gäller under dessa förutsättningar".D David Grimfors skrev:
Man behöver som säljare inte acceptera eller ens beakta något bud, men det är inte heller logiskt att tala om att "neka" ett bud.
Hypotetiskt:
Tre köpare lägger samtliga ett dolt bud om utgångspriset 4,0 msek.
Mäklaren kan inte berätta för någon av spekulanterna att det finns två andra matchande dolda bud (och därmed trigga en budgivning).
Köpare 1 hade varit villig att bjuda till 4,5.
Köpare 2 hade kunnat gå upp till 4,7 msek.
Köpare 3 hade inte lånelöfte om mer än 4 msek.
På grund av att buden var dolda så får säljaren acceptera utgångsbudet på 4,0 msek från någon av de tre köparna, vänta och försöka med nya visningar eller dra tillbaka objektet från marknaden.
Mäklaren kan inte berätta för någon av spekulanterna att det finns två andra matchande dolda bud (och därmed trigga en budgivning).
På grund av att buden var dolda så får säljaren acceptera utgångsbudet på 4,0 msek från någon av de tre köparna, vänta och försöka med nya visningar eller dra tillbaka objektet från marknaden.
Alternativet börjar man förhandla med dessa 3 köpare. Köpare 1 och 2 borde en hyfsad mäklare kunna få upp en bit om förutsättningarna är dem du skriver.S sommarglass skrev:Hypotetiskt:
Varför skulle inte mäklaren kunna säga till alla tre "Tyvärr, ditt bud är inte högst"?S sommarglass skrev:Hypotetiskt: