H
R Rejäl skrev:
Det är inte i höjdled som TS har problem med dörren utan att den inte sluter tätt vid stängd dörr..
Överst på sidan skrev TS, såg inte att det var sidan 2😀 Ja, då är det inte det problemet som jag skrev. Möjligen sättningar i huset?
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag karmarna inte helt i lod, och inga superbilliga vattenpass heller. Undre delen behöver in eller övre delen behöver utåt. Hur gör jag det?
Det är husbyggaren som installerat dörrarna. Alla har samma fel. De har provat att justera en av dem säkert 5 gånger Det klarar det inte.

Men hade goda förhoppningar om era fina förslag. Den övre karmen vid öppningen behöver åka utåt. Alternativt undre karmen nertill behöver åka ut så att den inte slår i lika tidigt som idag. Hur gör jag det? Jag har lyckats att justera altandörrar åt alla håll o kanter för att slippa drag. Jag har har också en del verktyg.
 
Redigerat:
Är dörrbladet skevt vid öppen och stängd dörr?
 
K Karriärmamman skrev:
Hur ska jag justera dörren när dörrbladet inte kommer hela vägen in till karmen? Framför allt upptill?
Har samma problem. Nybyggt hus november 2023, en Swedoor där dörren är skev på nedersidan och hela dörren är sned cirka 7-8 mm nertill.

Huset har sättningar men dörren har krånglat sedan inflytt, firman har försökt justera den vid 3 olika tillfällen utan resultat

Dörrbroms finns om detta hjälper

Det släpps in iskall luft så hela tvättstugan (där dörren sitter) blir iskall
 
  • Närbild på skev Swedoor-dörr med synlig snedhet på nedre delen och oljämn golvkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av nedre delen av en sned husdörr som visar glipa och skev montering mot golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nederdelen av en svart Swedoor som är skev och visar ett glapp mot golvet, vilket indikerar problem med passformen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är dörrbladet skevt vid öppen och stängd dörr?
nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.