mathiash77 skrev:
Om man ser på först bilden så ser det ut som att dörren nyss bytts (foder saknas).

Har ni bytt dörren själv eller har en firma gjort jobbbet?

Om firma, de får komma ut igen och fixa.

Om själv:
Det behövs ett större vattenpass för att kolla så hela karmen monterats i lod.
Som tidigare skrivits är det antagligen så att skruvarna i karmsidan vid det hörnets har gått in fel så karmen ligger längre in där (större glipa).
NEj inte nyss bytts. detta är en av tre dörrar som suttit länge. Alla har samma fel. Men denna är förrådet och jag målade nyligen därav ingen dörrfoder där än.

Svinkallt igen och nu har jag tid att ta tag i frågan igen. Det är alltså inte snett till höger/vänster/upp och ner. Utan det är snett inut/utåt på ena delen av dörren. Fast på alla 3 dörr blad.

Monterade av samma firma och vad jag än gör så får jag inte till det.

A
om en firma gjort jobbet inom de sista 10 åren och de även köpte dörrarna får du reklamera jobbet.

R
K Karriärmamman skrev:
Svinkallt igen och nu har jag tid att ta tag i frågan igen. Det är alltså inte snett till höger/vänster/upp och ner. Utan det är snett inut/utåt på ena delen av dörren. Fast på alla 3 dörr blad.

Du behöver ta loss karmskruvarna och göra om själva montaget av dörren så att den sluter tätt, kanske inte så lätt att göra själv om man inte har gjort det förut samt har rätt verktyg..

K Karriärmamman skrev:

Har du vattenpass så du kan kolla hur karmen är monterad?
Om den lutar utåt upptill på gångjärnssidan.

FredrikR FredrikR skrev:
Har du vattenpass så du kan kolla hur karmen är monterad?
Om den lutar utåt upptill på gångjärnssidan.
yes, det ska jag kontrollera idag. Har både långa och korta vattenpass. Idag är det heller inte lika kallt heller.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
yes, det ska jag kontrollera idag. Har både långa och korta vattenpass. Idag är det heller inte lika kallt heller.
Kanon, det har blivit mildare här med.
Ta det pass som är noggrannast om du ser någon upplösning/noggranhet skriven på dom. 👍

R
Vad ska passet hjälpa? Det spelar ingen roll om karmen är i lod eller inte, då dörren inte sluter tätt… antingen så behöver karmen ut i den överdelen eller in i den undre delen för att det ska sluta tätt..
Dörrblad kan vara skeva i sig och då måste man anpassa karmen efter dörrbladet…

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad ska passet hjälpa? Det spelar ingen roll om karmen är i lod eller inte, då dörren inte sluter tätt… antingen så behöver karmen ut i den överdelen eller in i den undre delen för att det ska sluta tätt..
Dörrblad kan vara skeva i sig och då måste man anpassa karmen efter dörrbladet…
Kolla om karmen är i lod. 👍
Brukar vara ett bra utgångsläge.

Ett pass löser inte problemet men pekar ts i rätt riktning till var man bör börja justera något.

R
FredrikR FredrikR skrev:
Kolla om karmen är i lod. 👍
Brukar vara ett bra utgångsläge.
Håller inte med..då TS har problem med att dörrbladet inte sluter tätt så behöver man anpassa karmen så att den sluter tätt.. spelar ingen roll vad bubblan på passet säger..
Det är ofta man inte kan ens montera nya dörrar efter passet då det räcker med att något är det minsta snett eller att dörrbladet är skevt…

R Rejäl skrev:
Håller inte med..då TS har problem med att dörrbladet inte sluter tätt så behöver man anpassa karmen så att den sluter tätt.. spelar ingen roll vad bubblan på passet säger..
Det är ofta man inte kan ens montera nya dörrar efter passet då det räcker med att något är det minsta snett eller att dörrbladet är skevt…
Ta loss karmskruv säger du, hur små justermöjligheter har man då, 1cm?

Men visst risken är väl att hela karmen måste flyttas för att få det tätt, oavsett om det är karm eller dörrblad som är skev.

R
FredrikR FredrikR skrev:
Ta loss karmskruv säger du, hur små justermöjligheter har man då, 1cm?

Men visst risken är väl att hela karmen måste flyttas för att få det tätt, oavsett om det är karm eller dörrblad som är skev.
Antagligen behöver man lossa alla karmskruven och slå i träkilar i dom gamla hålen för annars är det stor risk att man behöver flytta för mycket om man ska få skruven till att ändra sitt läge..
Men tyvärr finns inga genvägar..

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
K Karriärmamman skrev:
Utifrån vad du berättat är det högst troligt att arbetet är relativt krångligt att fixa för en ovan person.

Nu berättar du ju själv att dörrarna installerats av en firma för inte så många år sedan. Det bästa du kan göra är (om firman finns kvar) att höra av dig till firman och låta de komma och titta.

Om du gör något och inte lyckas fixa dörren kan du aldrig höra av dig och klaga till firman senare, de kommer säga att du gjort något…

H
K Karriärmamman skrev:

Har du sättningar i huset? Som flera har skrivet, kontrollera karmen först. Går det att höja upp dörren? Hur ser avståndet ut nertill på dörren mot tröskeln? Kontakta firman som har satt dit dörrarna så får de komma ut och titta om de har gjort fel, isåfall får de rätta till det utan betalning alt. så hjälper de till mot betalning om felet i t.ex. sättningar i huset.

• Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Har du sättningar i huset? Som flera har skrivet, kontrollera karmen först. Går det att höja upp dörren? Hur ser avståndet ut nertill på dörren mot tröskeln? Kontakta firman som har satt dit dörrarna så får de komma ut och titta om de har gjort fel, isåfall får de rätta till det utan betalning alt. så hjälper de till mot betalning om felet i t.ex. sättningar i huset.
Det är inte i höjdled som TS har problem med dörren utan att den inte sluter tätt vid stängd dörr..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.