11 131 läst · 39 svar
11k läst
39 svar
Döda gräs innan trädäck?
Jag grävde bort gräset, eller jag behövde ta dit grävmaskin för att få bort stora stenar så han fick skala bort ytan på samma gång.T Tomost skrev:Verkar inte vara någon som gräver bort hela grässvålen? Det har jag gjort på de altaner jag byggt. Av flera anledningar:
- Minskar fukt och förlänger därmed livslängden på altanen.
- Lättare att sätta plintar och regla upp.
- Kan även behövas för bättre anslutningsnivå mot huset.
- Ta tillvara bra jord som behövts på andra ställen
Att slippa gräs och ogräs fixar markduken men ska det bli bra så behöver man jobba lite mer.
Byggde nyligen 100kvm, grävde bort svålen av gräsmattan och la duk, känns tryggt med livrem o hängslen, onödigt eller ej så vart det snabbt gjort och relativt billigt. Hade aldrig byggt en altan direkt på gräsmattan 😁
Nja, detta gräset är inget att hänga i granen. Då hade man behövt dra upp och göra om för att få den att se bra ut 😅 Trall känns lite enklare att hålla efter.N NOP skrev:
Vad använde du dig av för att gräva upp mattan? Vi tänkte lägga en altan på ca 100kvm. Större delen består av gräs, resterande 10kvm av asfalt.V Vetenskaparen skrev:
Då vet du nog inte hur åkerfräken växer. Det är som hundra-/tusentals tunna strån som kommer upp överallt, det går liksom inte att ”dränka hela plantan”. Om de växer i grus eller nån annanstans där inget ska växa, skulle man kunna spreja hela ytan med glyfosat, men jag har åkerfräken i mina rabatter och det är hopplöst.Farstatjej90 skrev:
Jag har lite åkerfräken i infarten och dessa sterila skott har jag haft ihjäl med vanlig roundup med glyfosat, aldrig sett dessa polinerare. Körde 2 ggr med 3 dagars mellanrum och resultatet är att dom dog.A Abies koreana skrev:
Har du testat med lite yes i din glyfosat? Jag har alltid det i och min åkerfräken dog. Se ovan.Cheesen skrev:
Jag säger definitivt inte att det går att behandla om du vill bevara något annat runtomkring!C Citrona skrev:Då vet du nog inte hur åkerfräken växer. Det är som hundra-/tusentals tunna strån som kommer upp överallt, det går liksom inte att ”dränka hela plantan”. Om de växer i grus eller nån annanstans där inget ska växa, skulle man kunna spreja hela ytan med glyfosat, men jag har åkerfräken i mina rabatter och det är hopplöst.
Tillägg: jag har inte testat att behandla det med glyfosat så jag kan inte säga att det defintivt fungerar.
Redigerat:
Jag hade lagt markduk (liten kostnad) och lite makadam över för att hålla nere den.
Åkerfräken har jag och den tittar fram i kanterna, ska testa lite dico**x på detta och annat snart. Kanske rent av gör det idag
Åkerfräken har jag och den tittar fram i kanterna, ska testa lite dico**x på detta och annat snart. Kanske rent av gör det idag