Cheesen Cheesen skrev:
Fräken kan ju ha rötter sex meter djupt.... Det är som inget man kan ta död på har jag fått lära mig.
Glyfosat, sen är det klart..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glyfosat, sen är det klart..
Intressant... hur används glyfosat på åkerfräken? På våren kommer de klorofyllfria skotten som är sporbärande och senare på sommaren visar sig de sterila gröna växterna. Hur gör man för att behandla åkerfräken med glyfosat och vilken del av växten skall behandlas?

På en tomt där åkerfräken finns gissar jag att det växer närmare tusen skott, jag försökte räkna en gång men gav upp. Måste alla skott behandlas med glyfosat eller...?
 
A Abies koreana skrev:
Intressant... hur används glyfosat på åkerfräken? På våren kommer de klorofyllfria skotten som är sporbärande och senare på sommaren visar sig de sterila gröna växterna. Hur gör man för att behandla åkerfräken med glyfosat och vilken del av växten skall behandlas?

På en tomt där åkerfräken finns gissar jag att det växer närmare tusen skott, jag försökte räkna en gång men gav upp. Måste alla skott behandlas med glyfosat eller...?
Det är väl en mängdfråga? Vilken växt växer i jord marinerad med glyfosat?
 
Min fråga var, hur använder jag glyfosat på åkerfräken?
A Abies koreana skrev:
Intressant... hur används glyfosat på åkerfräken? På våren kommer de klorofyllfria skotten som är sporbärande och senare på sommaren visar sig de sterila gröna växterna. Hur gör man för att behandla åkerfräken med glyfosat och vilken del av växten skall behandlas?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Min fråga var, hur använder jag glyfosat på åkerfräken?
Dränk hela plantan är mitt råd.

Jag har bara använt glyfosat en gång och då dog allt som fanns där .
 
De sterila skotten har ju inga blad men du menar att det fungerar lika bra som på bladväxter eller är det de tidiga klorofyllfria skotten som skall behandlas? Hur i så fall, de har heller inga blad?
 
  • Gilla
PvonK2
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
De sterila skotten har ju inga blad men du menar att det fungerar lika bra som på bladväxter eller är det de tidiga klorofyllfria skotten som skall behandlas? Hur i så fall, de har heller inga blad?
Växtdelarna som sticker upp funkar det att behandla med glyfosat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Lägg markduk nu eller i vår. Kommer inte göra någon skillnad.
Har ni mycket mördarsniglar på tomten så hade jag inte lagt ut markduk nu, för det blir ett förträffligt ställe för dem att övervintra och lägga ägg på.
Jo tack, de älskar vår trädgård. Då blir det markduk mot våren. Bra input!
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glyfosat, sen är det klart..
Funkar då inte på våran fräken... Den gynnas av glyfosat då den blir ensam men herre på täppan.
 
A Abies koreana skrev:
De sterila skotten har ju inga blad men du menar att det fungerar lika bra som på bladväxter eller är det de tidiga klorofyllfria skotten som skall behandlas? Hur i så fall, de har heller inga blad?
Min erfarenhet av glyfosat är att allt som växte över ett område dog. Det var tack och hej med allt som växte där. Jag har ingen aning om det växte åkerfröken där. Men det är vad jag hade gjort mot envisa växter i alla fall...
 
Haft altan som tidigare ägare byggt utan markduk under, det växte upp fruktansvärd mängder hallon genom altanen. Den är riven nu.
 
  • Wow
Revhiet1
  • Laddar…
N NathalieH skrev:
Hej,

Tidigare fått tips om att ta död på gräset innan man lägger trall, för att minska risken att det växer igenom.

Vi skall lägga trall nästa vår/sommar och funderar på om det är nu vi bör lägga markduk eller liknande för att ta död på gräset?

Eller vad rekommenderar ni?
Du har fått många ”sanningar” redan i tråden. Här kommer en till. Har 8-9 altanbyggen på mitt samvete. Gillar att ta genvägar och med andra ord, allt är en sanning med modifikation. Att bygga direkt på gräsmatta och tro att det inte växer motsvarar inte verkligheten för alla. Beror på solens bana, hur högt altanen byggs ovan gräsytan, ljusinsläpp från sidan etc. Men för att slippa gräva/mecka nu ett halvår innan. När ni bygger altan. Köp en klok markduk som kostar mer än billigaste rullarna. Lägg den på gräsen, bygg altan. Då har ni en gräsfri tillvaro.
 
Man kan ju spara gräset och strunta i trallen. Gå barfota på nästa sommar. 😀
 
  • Gilla
JanWa
  • Laddar…
Verkar inte vara någon som gräver bort hela grässvålen? Det har jag gjort på de altaner jag byggt. Av flera anledningar:
- Minskar fukt och förlänger därmed livslängden på altanen.
- Lättare att sätta plintar och regla upp.
- Kan även behövas för bättre anslutningsnivå mot huset.
- Ta tillvara bra jord som behövts på andra ställen
Att slippa gräs och ogräs fixar markduken men ska det bli bra så behöver man jobba lite mer.
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Jo t o m jag skulle gräva bort övre lagret sedan duk och makadam. Det ör så liten del av jobbet och kostar så lite så varför inte göra det på en gång?

När man sedan tröttnar på altanen är det bara att fylla på finare fraktioner och lägga betongplattor, sten eller grus. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.