Ja, och de är ena rackare på att smita när man planterat eller sått något nytt.
Vår koschin (eller hur det nu stavas) är minst men den kaxigaste i hela flocken. Ser kul ut när hon motar med en stor Brahma :D

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vildsvinet är väl en invasiv art?
Sådana skall vi väl inte ha, liksom vi inte vill ha mårdhundar och signalkräftor.
Och vildsvinen är ena hejare på att förstöra betesmark och odlingsfält.
Nej, vildsvinet är inte en invasiv art men den har varit utrotad i Sverige.

Staffans2000
Nattugglor! Pyttsan!
Redan morgon. Dags att gå upp.
Två ugglor som sitter ihop på en träplank genom ett rundat synfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Vilka sötisar :love:

GRAN ??

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[länk]
Och hela listan är full av inhemska arter, vildsvinet har en stor utbredning och det är svårt (nästintill omöjligt) att hålla antalet individer på en vettig nivå, men det är fortfarande en inhemsk art, precis som många av de andra arterna i listan (t.ex. vanlig gran/rödgran). Listan är dessutom inte skriven av en biolog, eller ens någon som kan biologi, "stadsduva" är inte en egen art t.ex...

Snigla Snigla skrev:
11 000 år sedan de kom hit.. :cool: .. en av de första invandrarna till Sverige efter istiden!
.. nästan så vi får flytta ut ;)
Ja, ser man det på det sättet är vi ju alla här i skandinavien invasiva. Du, jag och de andra vildsvinen, samt alla andra djur och växter, inklusive vitsippor och tussilago.
För när inlandsisen drog sig tillbaka för ca 10.000 år sedan efter 100.000 år sedan nedisning, fanns här inget, eller nästan inget biologiskt liv.

Men om man skall vara pragmatisk får man väl titta på vad som hänt i modern tid.
Och den nuvarande vildsvinsstammen, som ställer till med elände för lantbrukare, trädgårdsodlare och i trafiken,
härstammar från djur som tagits hit av livströtta adelsmän i sydsverige, som ville ha något spännande byte för sina muskedunder.
Och de smet naturligtvis ut till det nya förlovade landet. Inte adelsmannen alltså, utan vildsvinen :)

harry73
Vildsvin är invasiv men ibte exot. Skulle vi ha fler varg, skulle de (vildsvin) inte heller vara så invasiva. Men det skapar andra problem.

A
= nästan inget biologiskt liv.
KnockOnWood: Kan du förklara det där med biologiskt liv? ;)

emjohan skrev:
KnockOnWood: Kan du förklara det där med biologiskt liv? ;)
Tja, med "biologiskt" ville jag kanske bara poängtera att jag inte syftade på robotar, drönare och annat som inte är riktigt levande organismer.
Men under de tre km is, som lär ha täckt Skandinavien under den senast istiden, fanns de kanske lavar, mossor, alger, och bakterier som överlevde. Men skall vi lämna över vårt land till dessa bara för det?

• Gilla
1
  • Laddar…
harry73
När vi kom hem igår satt denna lilla krabaten precis utanför bilen.
Ekorre klättrar på trädstam omgiven av gröna löv och grenar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Ny, hm.. kompis.. hade ingen aning om vad det var (inte sett någon vuxen..) - nu vet jag!

En insekt på trätrall, ser ut som en nymf av en cigarrspräcka eller liknande art.
Skapa konto

Närbild av en insekt med randig bakkropp på ett träplank.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jag har sällskap av denna råmande ko när jag sitter och jobbar. Hon återkommer ofta och jag förstår inte vad hon vill säga ... Vy genom fönster där en ko tittar in, stenmur och träd i bakgrunden med fler kor.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.