166 810 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och hela listan är full av inhemska arter, vildsvinet har en stor utbredning och det är svårt (nästintill omöjligt) att hålla antalet individer på en vettig nivå, men det är fortfarande en inhemsk art, precis som många av de andra arterna i listan (t.ex. vanlig gran/rödgran). Listan är dessutom inte skriven av en biolog, eller ens någon som kan biologi, "stadsduva" är inte en egen art t.ex...KnockOnWood skrev:
11 000 år sedan de kom hit.. .. en av de första invandrarna till Sverige efter istiden!KnockOnWood skrev:
.. nästan så vi får flytta ut
https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/vildsvin/
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, ser man det på det sättet är vi ju alla här i skandinavien invasiva. Du, jag och de andra vildsvinen, samt alla andra djur och växter, inklusive vitsippor och tussilago.Snigla skrev:
För när inlandsisen drog sig tillbaka för ca 10.000 år sedan efter 100.000 år sedan nedisning, fanns här inget, eller nästan inget biologiskt liv.
Men om man skall vara pragmatisk får man väl titta på vad som hänt i modern tid.
Och den nuvarande vildsvinsstammen, som ställer till med elände för lantbrukare, trädgårdsodlare och i trafiken,
härstammar från djur som tagits hit av livströtta adelsmän i sydsverige, som ville ha något spännande byte för sina muskedunder.
Och de smet naturligtvis ut till det nya förlovade landet. Inte adelsmannen alltså, utan vildsvinen
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tja, med "biologiskt" ville jag kanske bara poängtera att jag inte syftade på robotar, drönare och annat som inte är riktigt levande organismer.emjohan skrev:
Men under de tre km is, som lär ha täckt Skandinavien under den senast istiden, fanns de kanske lavar, mossor, alger, och bakterier som överlevde. Men skall vi lämna över vårt land till dessa bara för det?