Bo.Siltberg skrev:
När du säger trepolig tänker jag på en vippa som påverkar tre strömbanor. Du menar nog 3 x enpolig (kallas också trevägs) med tre vippor och tre strömbanor. Nu är jag inte så hemma på materielutbudet, men jag tror inte det finns 3-vägs med tre separata matningar, utan det är 1 ingång och tre utgångar. Det ställer nog till det lite. Dessutom tror jag inte att trevägs kan kompletteras med impulsfjäder.
Tvåvägs finns dock i form av dubbeltrapp, och impulsfjäder. Och en "vanlig" strömbrytare idag är en trapp - har inte sett några enpoliga med en utgång, utan det är växlande utgång som gäller. Någon korsomkopplare behöver du däremot inte.
Det är nog som du säger, jag har inte kikat på baksidan av brytaren hur den skall kopplas. Men det är iaf en Exxact Vipptryckknapp 3X1-Pol som jag har och skulle kunna använda mig av. Och sen välja vilken knapp jag ska ha dimmer styrning på. I något fall som tex i vardagsrummet skulle jag vilja ha 3st fibaro dimmer, och 3x1polig brytarr, en knapp till ljuskälla/puck. Men belysningen i hallen vill jag kunna tända från 3 olika brytare (vid ytterdörren, vid trappen och vid hallen dom möter vardagsrummet) och använda mig av 1 av fibaro dimmer puck.
 
Frågan är då om S-ingångarna på fibarodimmern är potentialfri, och ifall det då går att koppla ihop t.ex Sx mellan flera dimmers. Det borde gå.
 
Bo.Siltberg skrev:
Frågan är då om S-ingångarna på fibarodimmern är potentialfri, och ifall det då går att koppla ihop t.ex Sx mellan flera dimmers. Det borde gå.
Hur får man reda på sånt :) står det ens i instruktionsboken, det är inget jag lyckas hitta än iaf :)
 
Dom har nog inte tänkt på det. Säkrast är att fråga tillverkaren. Det måste ju gå en ström mellan Sx - S1 som dimmern reagerar på, vilket innebär att dimmern matar ut en spänning på endera terminalen, troligen Sx. Tror inte att de brinner upp, men det kan bli så att alla ihopkopplade dimmers reagerar unisont...
 
Lånar tråden lite. Skall koppla in en Fibaro till min strömbrytare Schneider 5. Men jag fattar inte riktigt hur jag skall koppla, kan någon hjälpa mig?
 
  • Elektrisk installation med öppen väggdosering, strömkablar och en Schneider 5 strömbrytare hållen av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en strömbrytare av märket Schneider 5 med synliga elektriska anslutningar mot en vägg med uttagshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en öppnad Schneider-strömbrytare som avslöjar den interna ledningskopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.