Tänkte köpa en laddbox för elbil och velar mellan 11 och 22 kW.
Båda har 2 uttag så man kan ladda 2 bilar samtidigt.
Min huvudsäkring är 3x20A men har solpaneler på 12kWp.
Fördel 22kW:
- Kan maxa laddning av 2 bilar dagtid när solen lyser som mest.
- Kan ladda "enfasbilar" på 32A
- Snabbare laddning för bilar som stöder det.
Fördel 11kW:
- Billigare installation (kabel, säkring, JFB)
- Billigare laddbox
Kabeln kommer gå i marken och det är ca 15 m mellan centralen och platsen där laddboxen monteras.
Det är väl 10 mm2 kabel samt 32A 3-fas säkring som gäller vid 22kW?
Båda har 2 uttag så man kan ladda 2 bilar samtidigt.
Min huvudsäkring är 3x20A men har solpaneler på 12kWp.
Fördel 22kW:
- Kan maxa laddning av 2 bilar dagtid när solen lyser som mest.
- Kan ladda "enfasbilar" på 32A
- Snabbare laddning för bilar som stöder det.
Fördel 11kW:
- Billigare installation (kabel, säkring, JFB)
- Billigare laddbox
Kabeln kommer gå i marken och det är ca 15 m mellan centralen och platsen där laddboxen monteras.
Det är väl 10 mm2 kabel samt 32A 3-fas säkring som gäller vid 22kW?
Får du till en 22kw (med tanke på säkring osv) så kör på det.
Om du har behöv att ladda två bilar kör på tvillinguttag, men det brukar kosta en bra slant extra - så har du inte två laddbara bilar är det kanske mer tveksamt...
Så många tusenlappar är det väl inte i skillnad, och du skall ju ha denna anläggning i många år ?
Vi tog en 22kw anläggning (med ett uttag) som dock just nu är nedsatt till 7,4 kw. Detta pga att elaläggningen inte klarar mer ändå, och att uppgradera lalt inklusive huvudsäkring (+abbonemang) osv blev för mycket pengar. Våra två bilar får vi ladda i serie...vilket funkar helt ok då de inte behöver laddas dagligen, och detta är ett landställe dessutom, så att lägga yttreliggare 10k+ på det valde vi bort.
Om du har behöv att ladda två bilar kör på tvillinguttag, men det brukar kosta en bra slant extra - så har du inte två laddbara bilar är det kanske mer tveksamt...
Så många tusenlappar är det väl inte i skillnad, och du skall ju ha denna anläggning i många år ?
Vi tog en 22kw anläggning (med ett uttag) som dock just nu är nedsatt till 7,4 kw. Detta pga att elaläggningen inte klarar mer ändå, och att uppgradera lalt inklusive huvudsäkring (+abbonemang) osv blev för mycket pengar. Våra två bilar får vi ladda i serie...vilket funkar helt ok då de inte behöver laddas dagligen, och detta är ett landställe dessutom, så att lägga yttreliggare 10k+ på det valde vi bort.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 345 inlägg
Med 11 kW laddar du en elbil med 5-6 mil per timme, 22 kW ger runt 11 mil per timmes laddning.
Bara du kan svara på ifall ni (ofta) behöver ladda så snabbt.
Bara du kan svara på ifall ni (ofta) behöver ladda så snabbt.
Just nu har vi bara en elbil och den laddar max 6.6kW på en fas (32A). Och det är väl oxå ett argument för 22kW? Annars kommer jag bara kunna ladda den med 3,7kW trots 11kW laddbox. Rätta mig gärna om jag har fel härBo.Siltberg skrev:
Orsaken att jag kikar på 22 kW är för att framtidssäkra lite som klaskarlsson är inne på.
Laddboxen är väl något man säkert kommer ha kvar många år och då hinner det komma och gå några olika bilar på den tiden
Jag kommer inte att säkra upp huvudsäkringen utan jag räknar ju med att jag redan har 12kW på insidan tack vare solpanelerna. Men å andra sidan så låter ju det som väldigt edge case.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 345 inlägg
Nej, du behöver byta bil till en riktig elbil som laddas med trefas.
Så om man har en laddbox på 22kW så är det okej att "sätta ner" den till 11kW och dra 6mm2 kabel och lägga 3x16A säkring på den? Eller måste man ändå säkra upp den max och lägga rätt kabel ifall "någon" går och ändrar på den så att den blir en 22kW?klaskarlsson skrev:Vi tog en 22kw anläggning (med ett uttag) som dock just nu är nedsatt till 7,4 kw. Detta pga att elaläggningen inte klarar mer ändå, och att uppgradera lalt inklusive huvudsäkring (+abbonemang) osv blev för mycket pengar. Våra två bilar får vi ladda i serie...vilket funkar helt ok då de inte behöver laddas dagligen, och detta är ett landställe dessutom, så att lägga yttreliggare 10k+ på det valde vi bort.
Säkringen ska skydda kabeln, så att säkra ner är alltid OK.C Cambudgie skrev:
Medlem
· Södermanland
· 568 inlägg
Att ladda en enfasbil är ju inte kul. MEN att ladda 2*22 kw innebär ju 63 A och det får du ju inte från säkring och solpanel. Tänk på att dina solpaneler inte ger max alltid. 2*11kw är mycket det utifrån dina förutsättningar. Tänk också på effektavgifter som snart är här. Själv laddar jag oftA på 3*6 A trots solpaneler.C Cambudgie skrev:
Jo jag vet att solpanelerna inte ger max. Så det är ju väldigt ”edge case”.E Elajomannen skrev:Att ladda en enfasbil är ju inte kul. MEN att ladda 2*22 kw innebär ju 63 A och det får du ju inte från säkring och solpanel. Tänk på att dina solpaneler inte ger max alltid. 2*11kw är mycket det utifrån dina förutsättningar. Tänk också på effektavgifter som snart är här. Själv laddar jag oftA på 3*6 A trots solpaneler.
Angående säkring så är ju solpanelseffekten redan på ”insidan” om huvudsäkringarna så där har vi ju redan 12kW (vid optimala förhållanden). Sen så får man ytterligare drygt 14 kW från nätet.
2x22kW är inte aktuellt, utan det står mellan 1x11 eller 1x22.
Typiskt att valen är så trubbiga, 11 och 22. Kunde ha funnits 14 eller 18 oxå
Medlem
· Södermanland
· 568 inlägg
Vad betyder edge case. Jag har inte hört det när jag installerat laddboxar. ?C Cambudgie skrev:Jo jag vet att solpanelerna inte ger max. Så det är ju väldigt ”edge case”.
Angående säkring så är ju solpanelseffekten redan på ”insidan” om huvudsäkringarna så där har vi ju redan 12kW (vid optimala förhållanden). Sen så får man ytterligare drygt 14 kW från nätet.
2x22kW är inte aktuellt, utan det står mellan 1x11 eller 1x22.
Typiskt att valen är så trubbiga, 11 och 22. Kunde ha funnits 14 eller 18 oxå
Skulle väl beskriva det som extremfall under ovanliga förutsättningar.E Elajomannen skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Edge_case
Så.... om det är mitt i sommaren, mitt på dagen, full solsken, båda bilarna tom på batteri, måste iväg med båda bilarna om några timmar.
Typ nåt sånt skulle jag beskriva som ett edge case
Då kanske man ångrar sig om man valde 11kW istället för 22kW.
Jag tror du missförstår. De 11 eller 22kW är bara maxeffekt boxen tål. Du kan i installationen ställa in vilken säkring du har så kan boxen sedan inte överskrida det värdet. Du har även en användarinställning där du kan kan ställa max ström, denna kan inte överskrida installationsinställningen.C Cambudgie skrev:
Om jag får gissa kommer 11kW boxarna försvinna från marknaden då skillnaden i kostnaden för komponenter troligen inte är högre än kostnaden att ha två SKU:er för tillverkaren.
Jag har fått uppfattningen att de flesta nyare elbilar inte kan laddas med mer än 11 kW vid AC-matning. Skall det laddas med högre effekt är det DC som gäller. Så har man en bil som bara kan laddas med enfas och man dessutom har 32A tillgängligt är det poäng att skaffa en 22 kW laddare. Kanske annars också, men då mer tveksamt. Det är svårt att gissa vad som kommer att bli vanligt framöver.