6 262 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Dimensionering - Laddbox till elbil
Jag har en Easee(22kW kapabel) fast har 16A huvudsäkring och boxen inställd på 13A max. Delar på en Leaf 40kWh med sambon och kör ~2000mil/år.C Cambudgie skrev:
Det är ju ingen riktigt elbil eftersom att den bara kan ladda enfas() men vi har inte haft problem med varken ”range anxiety” eller att vi tyckt den laddat för långsamt.
I och med att jag tycker 1x13A duger gott och väl för ett 40kWh batteri har jag svårt att tro att jag i framtiden inte skulle nöja mig med 3x13A(~9kW) när jag väl har en bil som kan ladda ”ordentligt”!
Har forskat lite mera och rätta mig nu gärna om jag missförstått eller har totalt fel.
Nu är det ju så att jag råkar ha en Nissan Leaf och den har ju tydligen 1-fas laddning.
Så för att jag ska kunna ladda den med 6.6 kW så kräver det ju att jag väljer 22kW modellen på laddbox även om bilen bara tar 6.6kW.
Nu råkar jag vara lyckligt utrustad med en Ferroamp som borde göra så att jag slipper höja huvudsäkringen då den kan flytta ström från dom oanvända faserna till den fasen som används för laddning.
Med den här infon så lutar det ju klart mot en 22kW laddbox.
Tänkte lägga en 3*32A säkring på den.
Räcker det med 5G10mm2 kabel eller är det för mycket / för lite ?
Nu är det ju så att jag råkar ha en Nissan Leaf och den har ju tydligen 1-fas laddning.
Så för att jag ska kunna ladda den med 6.6 kW så kräver det ju att jag väljer 22kW modellen på laddbox även om bilen bara tar 6.6kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu råkar jag vara lyckligt utrustad med en Ferroamp som borde göra så att jag slipper höja huvudsäkringen då den kan flytta ström från dom oanvända faserna till den fasen som används för laddning.
Med den här infon så lutar det ju klart mot en 22kW laddbox.
Tänkte lägga en 3*32A säkring på den.
Räcker det med 5G10mm2 kabel eller är det för mycket / för lite ?
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
5*10 Utmärkt.C Cambudgie skrev:Har forskat lite mera och rätta mig nu gärna om jag missförstått eller har totalt fel.
Nu är det ju så att jag råkar ha en Nissan Leaf och den har ju tydligen 1-fas laddning.
Så för att jag ska kunna ladda den med 6.6 kW så kräver det ju att jag väljer 22kW modellen på laddbox även om bilen bara tar 6.6kW.
[bild]
Nu råkar jag vara lyckligt utrustad med en Ferroamp som borde göra så att jag slipper höja huvudsäkringen då den kan flytta ström från dom oanvända faserna till den fasen som används för laddning.
Med den här infon så lutar det ju klart mot en 22kW laddbox.
Tänkte lägga en 3*32A säkring på den.
Räcker det med 5G10mm2 kabel eller är det för mycket / för lite ?
Att ladda med 32A på en fas, klarar färreamp det? Ferrosamp kan väl bara lägga över effekt mellan faser på det den själv producerar, dvs den effekten som kommer från solcellerna på taket.
På natten då, då producerar solcellerna inte ett dyft, kan ferreosamp då lägga över effekt från allmänna elnätet från L2 och L3 till L1 som just används för elbilsladdning?
Jag gissas att de flesta är på jobbet dagtid, och laddar under elbil natten med ström från allmänna elnätet.
Har du solcellsanläggning och samtliga 12 kWp paneler ligger åt söder kan du nog i juni vid lunchtid komma upp i ca 10 à 11 kW DC-effekt från panelerna. Men övriga året då och övrig tid på dygnet?
På natten då, då producerar solcellerna inte ett dyft, kan ferreosamp då lägga över effekt från allmänna elnätet från L2 och L3 till L1 som just används för elbilsladdning?
Jag gissas att de flesta är på jobbet dagtid, och laddar under elbil natten med ström från allmänna elnätet.
Har du solcellsanläggning och samtliga 12 kWp paneler ligger åt söder kan du nog i juni vid lunchtid komma upp i ca 10 à 11 kW DC-effekt från panelerna. Men övriga året då och övrig tid på dygnet?
Redigerat:
Det är precis exakt det ferroamp kan göra, se exempelbild:A Arnodt skrev:Att ladda med 32A på en fas, klarar färreamp det? Ferrosamp kan väl bara lägga över effekt mellan faser på det den själv producerar, dvs den effekten som kommer från solcellerna på taket.
På natten då, då producerar solcellerna inte ett dyft, kan ferreosamp då lägga över effekt från allmänna elnätet från L2 och L3 till L1 som just används för elbilsladdning?
Jag gissas att de flesta är på jobbet dagtid, och laddar under elbil natten med ström från allmänna elnätet.
Har du solcellsanläggning och samtliga 12 kWp paneler ligger åt söder kan du nog i juni vid lunchtid komma upp i ca 10 à 11 kW DC-effekt från panelerna. Men övriga året då och övrig tid på dygnet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har helt rätt att det är väldigt få dagar som panelerna kommer att komma upp i 10 kW.
Fasbalansering - Ferroamp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 536 inlägg
För de pengar en sådan energyhub från Ferroamp kostar så får du väl en riktigt elbil
Skaffade Easee när jag skaffade en Passat GTE med 11kWh batteri. Nu har jag bytt till en Zoe 40kWh, den kan ladda 22kW AC (men ingen snabbladdning på DC), men det är nog en av få normala elbilar som kan det. Jag misstänker att de flesta elbilar under kommande 10 år kommer hamna på max 3-fas 11kW AC. Jag har ställt min på 13A (skulle nog kunna ställa upp till 16 iom jag har lastbalansering) men det känns inte nödvändigt, man laddar fullt på en natt hur som helst...
Har man två bilar, solceller och kör mycket, visst. Då kanske det kan vara värt att maxa.
Jag skulle nog sett till att dimensionera kablar och installation på laddboxen rejält, men inte kosta på att biffa upp resten av elsystemet förrns behovet verkligen uppstår, typ om man har taxirörelse och två teslor. Hur många kör 20-30 mil per bil varje dag?
Har man två bilar, solceller och kör mycket, visst. Då kanske det kan vara värt att maxa.
Jag skulle nog sett till att dimensionera kablar och installation på laddboxen rejält, men inte kosta på att biffa upp resten av elsystemet förrns behovet verkligen uppstår, typ om man har taxirörelse och två teslor. Hur många kör 20-30 mil per bil varje dag?
Tack för denna info. Det var intressant input.J JohanLun skrev:Skaffade Easee när jag skaffade en Passat GTE med 11kWh batteri. Nu har jag bytt till en Zoe 40kWh, den kan ladda 22kW AC (men ingen snabbladdning på DC), men det är nog en av få normala elbilar som kan det. Jag misstänker att de flesta elbilar under kommande 10 år kommer hamna på max 3-fas 11kW AC. Jag har ställt min på 13A (skulle nog kunna ställa upp till 16 iom jag har lastbalansering) men det känns inte nödvändigt, man laddar fullt på en natt hur som helst...
Har man två bilar, solceller och kör mycket, visst. Då kanske det kan vara värt att maxa.
Jag skulle nog sett till att dimensionera kablar och installation på laddboxen rejält, men inte kosta på att biffa upp resten av elsystemet förrns behovet verkligen uppstår, typ om man har taxirörelse och två teslor. Hur många kör 20-30 mil per bil varje dag?
Lutar mot att köra på större laddbox, samt dimensionera installation, kablage och säkring som motsvarar maxeffekten. Men ställa ner den till 16A eller nåt sånt och först när behovet uppstår så ställer man upp den och uppgraderar huvudsäkringarna (om det behövs). Känns som att man är mest framtidssäkrad då.
För den nyfikne så är det en ctek chargestorm som jag funderar på.
https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/chargestorm-connected-910-17060
Ja precis så resonerade jag med. Jag behövde ändå gräva ner kabel till garaget och körde på 6 mm2 direkt för att slippa gör om det senare om behovet uppstår. Bilen jag har kan bara ladda på två faser och maximalt 16A så egentligen är det ju onödigt dyr kabel men skönt med lite framtidssäkring den dagen något annat eventuellt kommer Boxen är ju egentligen bara ett smart väggutag som kommunicerar med bilen så det är laddaren ombord på bilen som bestämmer maximal effekt men skönt att inte ha några onödiga begränsningar längs vägen om bilen nu kan ta emot mer.C Cambudgie skrev:Tack för denna info. Det var intressant input.
Lutar mot att köra på större laddbox, samt dimensionera installation, kablage och säkring som motsvarar maxeffekten. Men ställa ner den till 16A eller nåt sånt och först när behovet uppstår så ställer man upp den och uppgraderar huvudsäkringarna (om det behövs). Känns som att man är mest framtidssäkrad då.
För den nyfikne så är det en ctek chargestorm som jag funderar på.
[länk]
Ja man vet ju aldrig, en vacker dag så står det 2 törstiga elbilar på uppfarten.berisen skrev:Ja precis så resonerade jag med. Jag behövde ändå gräva ner kabel till garaget och körde på 6 mm2 direkt för att slippa gör om det senare om behovet uppstår. Bilen jag har kan bara ladda på två faser och maximalt 16A så egentligen är det ju onödigt dyr kabel men skönt med lite framtidssäkring den dagen något annat eventuellt kommer
Sen inbillar jag mig att det är mindre förlust i grövre kabel oxå
I dagsläget laddar de flesta nya elbilar bara 11 kW AC. Bör man kört elbil ett tag inser man att det sällan finns behov av att ladda snabbt hemma. Kan ladda 11 kW hemma men ställer normalt ner effekten till 3.5 kW....C Cambudgie skrev:Tänkte köpa en laddbox för elbil och velar mellan 11 och 22 kW.
Båda har 2 uttag så man kan ladda 2 bilar samtidigt.
Min huvudsäkring är 3x20A men har solpaneler på 12kWp.
Fördel 22kW:
- Kan maxa laddning av 2 bilar dagtid när solen lyser som mest.
- Kan ladda "enfasbilar" på 32A
- Snabbare laddning för bilar som stöder det.
Fördel 11kW:
- Billigare installation (kabel, säkring, JFB)
- Billigare laddbox
Kabeln kommer gå i marken och det är ca 15 m mellan centralen och platsen där laddboxen monteras.
Det är väl 10 mm2 kabel samt 32A 3-fas säkring som gäller vid 22kW?
Du har säkert rätt, men jag tänkte man kunde framtidssäkra lite om sambon oxå får för sig att byta sin fosilbil.@ @ndreas skrev:
Har räknat ut priskillnaden och det handlar om en engångskostnad på ca 3500 kr för större laddbox, grövre kabel och övrig installationsmaterial om man tar 22 kW-boxen istället för 11 kW.
Sen så har jag ju en Leaf som laddar 1-fas 32A (6.6 kW) och för att maxa solelen (12kWp) så behövs den större modellen.