C Cambudgie skrev:
Du har säkert rätt, men jag tänkte man kunde framtidssäkra lite om sambon oxå får för sig att byta sin fosilbil.
Har räknat ut priskillnaden och det handlar om en engångskostnad på ca 3500 kr för större laddbox, grövre kabel och övrig installationsmaterial om man tar 22 kW-boxen istället för 11 kW.

Sen så har jag ju en Leaf som laddar 1-fas 32A (6.6 kW) och för att maxa solelen (12kWp) så behövs den större modellen.
Man kan i seriekoppla upp till 3 Easee på samma slinga.
Har du en dubbel laddbox (två uttag) och få 11 kW på båda måste du upp till 35A huvudsäkring.
Allting blir så mycket dyrare.
Seriekoppad kan ge allt (11 kW) till en bil och hälften (5.5 kW) till två bilar. Då kan boxarna styras individuellt.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Man kan i seriekoppla upp till 3 Easee på samma slinga.
Har du en dubbel laddbox (två uttag) och få 11 kW på båda måste du upp till 35A huvudsäkring.
Allting blir så mycket dyrare.
Seriekoppad kan ge allt (11 kW) till en bil och hälften (5.5 kW) till två bilar. Då kan boxarna styras individuellt.
Jag förstår inte hur du menar riktigt. Det är väl samma sak att seriekoppla 2 st 11kW som att ha en dubbeluttag på 22 kW?

Säkrar du upp till 11 kW så kan du ju ändå bara köra 5,5/ uttag på den med dubbla uttag och 5,5 per laddstation om du har 2 stationer i serie.

Jag konstaterade ju tidigare att det endast skiljde 3500kr att bygga för den högre effekten (22kW) jämfört med 11 kW.
 
C Cambudgie skrev:
Ja man vet ju aldrig, en vacker dag så står det 2 törstiga elbilar på uppfarten.
Sen inbillar jag mig att det är mindre förlust i grövre kabel oxå :geek:
Hur ofta kommer du ladda två elbilar samtidigt från 0-100% under en natt?
11kW kommer räcka för normal laddning även för två bilar.
 
H Hasse C skrev:
Hur ofta kommer du ladda två elbilar samtidigt från 0-100% under en natt?
11kW kommer räcka för normal laddning även för två bilar.
Nä, det kommer knappast hända.
Men som jag skrev tidigare. För att kunna ladda en Leaf med 6,6 kW så krävs 22kW modellen.
 
C Cambudgie skrev:
Nä, det kommer knappast hända.
Men som jag skrev tidigare. För att kunna ladda en Leaf med 6,6 kW så krävs 22kW modellen.
Dessa jäkla enfasbilar :thinking: Som elektriker hatar jag stora enfaslaster. Det var bättre förr...
J JohanLun skrev:
Skaffade Easee när jag skaffade en Passat GTE med 11kWh batteri. Nu har jag bytt till en Zoe 40kWh, den kan ladda 22kW AC (men ingen snabbladdning på DC), men det är nog en av få normala elbilar som kan det. Jag misstänker att de flesta elbilar under kommande 10 år kommer hamna på max 3-fas 11kW AC. Jag har ställt min på 13A (skulle nog kunna ställa upp till 16 iom jag har lastbalansering) men det känns inte nödvändigt, man laddar fullt på en natt hur som helst...

Har man två bilar, solceller och kör mycket, visst. Då kanske det kan vara värt att maxa.

Jag skulle nog sett till att dimensionera kablar och installation på laddboxen rejält, men inte kosta på att biffa upp resten av elsystemet förrns behovet verkligen uppstår, typ om man har taxirörelse och två teslor. Hur många kör 20-30 mil per bil varje dag?
 
  • Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
T
C Cambudgie skrev:
Nä, det kommer knappast hända.
Men som jag skrev tidigare. För att kunna ladda en Leaf med 6,6 kW så krävs 22kW modellen.
Väldigt intressant tråd, jag hämtar ut en Leaf i Augusti (förutsatt att de håller leveranstiden ..) och tänkte i samma veva installera en laddbox hemma.

Sneglar på en Easee, har idag 3-fas ute i garaget, kommer jag med andra ord kunna ladda 6,6kW eller bör jag göra några ändringar? Av det jag läst ska Easee klara upp till 22kW(?) som du nämner.
 
T tunellm skrev:
Väldigt intressant tråd, jag hämtar ut en Leaf i Augusti (förutsatt att de håller leveranstiden ..) och tänkte i samma veva installera en laddbox hemma.

Sneglar på en Easee, har idag 3-fas ute i garaget, kommer jag med andra ord kunna ladda 6,6kW eller bör jag göra några ändringar? Av det jag läst ska Easee klara upp till 22kW(?) som du nämner.
Eftersom Leaf endast laddar med enfas så är det 2 installationer som gör att du kan ladda med 6.6 kW, allt annat kommer resultera i 3.6 kW.

Elbilsladdningstabell med markerade rader för 1-fas 32A 6.6 kW laddningsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera här att man även måste öka sin huvudsäkring för att kunna ladda i den farten ELLER skaffa en ferroamp som fasbalanserar.

Källa: https://ev-database.org/car/1656/Nissan-Leaf
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Eftersom Leaf endast laddar med enfas så är det 2 installationer som gör att du kan ladda med 6.6 kW, allt annat kommer resultera i 3.6 kW.

[bild]

Notera här att man även måste öka sin huvudsäkring för att kunna ladda i den farten ELLER skaffa en ferroamp som fasbalanserar.

Källa: [länk]
Just därför så skippade jag Leaf och gick på en E-Niro istället
 
  • Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
T
C Cambudgie skrev:
Eftersom Leaf endast laddar med enfas så är det 2 installationer som gör att du kan ladda med 6.6 kW, allt annat kommer resultera i 3.6 kW.

[bild]

Notera här att man även måste öka sin huvudsäkring för att kunna ladda i den farten ELLER skaffa en ferroamp som fasbalanserar.

Källa: [länk]
Bra källa, tack för svaret! Om jag tolkar det rätt så skulle jag behöva höja min huvudsäkring till minst 29A för att ladda 6.6kW?

Ferroamp lät intressant, misstänker dock att det kanske blir en dyr investering enbart för att man skaffat en Leaf, har dock redan funderat på att sätta upp solpaneler så småningom då huset har bra förutsättningar så då kanske det kan bli aktuellt att sätta in en sån i samma veva. Visst är det Ferroamp Energy Hub du pratar om va? https://www.enertek.se/produkter/produkt/25-Ferroamp-Energihub-Wall-box-714kW
 
;)
T tunellm skrev:
Bra källa, tack för svaret! Om jag tolkar det rätt så skulle jag behöva höja min huvudsäkring till minst 29A för att ladda 6.6kW?

Ferroamp lät intressant, misstänker dock att det kanske blir en dyr investering enbart för att man skaffat en Leaf, har dock redan funderat på att sätta upp solpaneler så småningom då huset har bra förutsättningar så då kanske det kan bli aktuellt att sätta in en sån i samma veva. Visst är det Ferroamp Energy Hub du pratar om va? [länk]
Jo, tyvärr måste du höja huvudsäkringen och då ökar ju den fasta kostnaden.

Japp, det är EnergyHub jag pratar om. Och som jag förstått det så har ni i Sverige extremt generösa bidrag för installation utav energilagarna, solel och laddstationer. (Jag bor själv inte i Sverige). Upp till 50.000kr per person och per år är ju helt otroligt.
https://news.cision.com/se/skatteve...personer-som-installerar-gron-teknik,c3245272
Eftersom energyhub är en del av installationen så får man ju nästan den på köpet vid installation utav laddbox så det är ju en nobrainer. ;)
 
T
C Cambudgie skrev:
;)
Jo, tyvärr måste du höja huvudsäkringen och då ökar ju den fasta kostnaden.

Japp, det är EnergyHub jag pratar om. Och som jag förstått det så har ni i Sverige extremt generösa bidrag för installation utav energilagarna, solel och laddstationer. (Jag bor själv inte i Sverige). Upp till 50.000kr per person och per år är ju helt otroligt.
[länk]
Eftersom energyhub är en del av installationen så får man ju nästan den på köpet vid installation utav laddbox så det är ju en nobrainer. ;)
Haha det låter ju väldigt bra, jag har kollat på en Easee via Tibber och då pratar vi 6500kr med installation, försökte googla runt inte men hittar inte riktigt vad en EnergyHub skulle gå loss på i samma veva. Får rota runt lite för det låter intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.