Tjena,
jag har problem med ljudsystem i replokal. Vi har ett digitalt mixerbord för mickar (en Mackie MIX12FX) och ett analogt slutsteg (Stageline STA-160) för att kunna använda passiva högtalare. Jag fick det att funka när vi köpte allt men sen gick nån säkring och sen har det inte funkat.
Nu har jag bytt ut alla glasrörssäkringarna i slutsteget och den slår på sig fint, men så fort jag kopplar den med mixern och högtalarlådan går nån säkring igen. Jag antar att jag kopplar nåt fel men jag fattar inte hur jag ska koppla eller lösa det, tänkte kolla om nån här kan hjälpa mig lite.
Info om utrustningen:
STA-160: 500watt
Nemesis series N410RS: 500watt, 4ohm
Såhär kopplar jag allt:
Mackie MIX12FX —>STA-160
(kopplas med vanlig telesladd (tvåpolig))
STA-160 —> N410RS
(Kollar ut genom STA-160s left speakon uttag med högtalarsladd)
Blir det att leda-uttaget har 8 ohm och högtalaren bara 4 som är felet? Isåfall, hur har jag fått det att funka förut?
jag har problem med ljudsystem i replokal. Vi har ett digitalt mixerbord för mickar (en Mackie MIX12FX) och ett analogt slutsteg (Stageline STA-160) för att kunna använda passiva högtalare. Jag fick det att funka när vi köpte allt men sen gick nån säkring och sen har det inte funkat.
Nu har jag bytt ut alla glasrörssäkringarna i slutsteget och den slår på sig fint, men så fort jag kopplar den med mixern och högtalarlådan går nån säkring igen. Jag antar att jag kopplar nåt fel men jag fattar inte hur jag ska koppla eller lösa det, tänkte kolla om nån här kan hjälpa mig lite.
Info om utrustningen:
Såhär kopplar jag allt:
Mackie MIX12FX —>STA-160
STA-160 —> N410RS
Blir det att leda-uttaget har 8 ohm och högtalaren bara 4 som är felet? Isåfall, hur har jag fått det att funka förut?
Sta160 har väl 1 säkring, är det de som går?Blomberg128 skrev:
Tjena,
Info om utrustningen:
Såhär kopplar jag allt:
Mackie MIX12FX —>STA-160
STA-160 —> N410RS
8st interna små glasrörssäkringar; 4st 3,15A, 2st 630mA och 2st 100mAH Håbbe01 skrev:
inte kollat den senaste gången, men innan jag bytte alla nu hade 0,1A och 0,63A gått (en av vardera)H Håbbe01 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 988 inlägg
Hur ser insidan av slutsteget ut?
Låter som du har kortis någonstans.
Låter som du har kortis någonstans.
Ok, 0.6A säkring ligger mot dc/dc steg för intern matning för moderkortet. Ligger en drös elyt kondensatorer som brukar åldras. Så ser man inte något med blotta ögat att någon jäst upp lite så blir det svårt o veta felet utan ingående felsökning. Finns bra dok på https://www.schematicsunlimited.com/s/stageline/sta160.Blomberg128 skrev:
För detta
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Digitalt skjutmått som inte käkar batterier
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Har 3 Uponor T-54 tillgängligt efter byte till digitalt
Värme allmänt -
Tips på digitalt lås?
Villalarm & Hemautomation -
Snart möjligt att genomföra hela fastighetsköpet digitalt - kommentarstråd
Artikelkommentarer -