B Bästerortarn skrev:
Har jag förstått det rätt ........ att om dieseln kostar 24 kr/l och en kwh kostar 3+ kr så är denna dieselvärmaren mer kostnadseffektiv än en elradiator?

Och kan man leda ut avgaserna i en skorsten? :D
Jag har bundet elpris. Annars skulle jag skaffa en sådan.

Jag har också bundet men köpte en som säkerhet vid längre strömavbrott

Bjor Bjor skrev:
Jag har bundet elpris. Annars skulle jag skaffa en sådan.
Ok, men kan du bekräfta om jag tänker rätt? :cool:

B Bästerortarn skrev:
Du tänker rätt om din jämförelse är med direktverkande el. Om du istället har en värmepump med högre verkningsgrad så ser ju kalkylen annorlunda ut. Säg att jag får ut 3-5 gånger mer ur tex en bergvärmepump än vad jag stoppar in så köper jag ju en kwh för 3kr och får ut 3kwh. Ungefär, som exempel.

• Gilla
Matn05 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du tänker rätt om din jämförelse är med direktverkande el. Om du istället har en värmepump med högre verkningsgrad så ser ju kalkylen annorlunda ut. Säg att jag får ut 3-5 gånger mer ur tex en bergvärmepump än vad jag stoppar in så köper jag ju en kwh för 3kr och får ut 3kwh. Ungefär, som exempel.
Japp, direktverkande var det jag tänkte på. Nu är jag färsking så jag kanske missförstått men jag trodde att elradiator i princip var det samma som direktverkande el :thinking:

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
men jag trodde att elradiator i princip var det samma som direktverkande el
Det stämmer bra det!

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jo om elen ligger på 3 kr så är det billigare. Jag ligger på 1,7 kr/KWh med alla avgifter. Men annars verkar det var ett bra komplement till värme.

Är det någon sitter på en bruksanvisning för en sån här kina-maskin? Tänkte kolla om det är något jag orkar testa :thinking:

Bruksanvisningen är helt kass! Bäst information finns på youtube

• Gilla
tommib
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Är det någon sitter på en bruksanvisning för en sån här kina-maskin? Tänkte kolla om det är något jag orkar testa :thinking:
Har den hemma, kan bifoga bild på den imorn. Men den är som sagt otroligt värdelös! Dock skapligt rejäl maskin

D David__11 skrev:
Bruksanvisningen är helt kass! Bäst information finns på youtube
Ahh, ok. I princip samma maskin verkar ju säljes med olika namn så .....

R Redgeneral skrev:
Har den hemma, kan bifoga bild på den imorn. Men den är som sagt otroligt värdelös! Dock skapligt rejäl maskin
Nu har jag googlat lite mer och hittat några instruktioner och dessutom YT-videos så strunta i det, tack ändå! Har inte tolkat dig som att den skulle vara värdelös :thinking: Tänker mest att en sån maskin skulle kunna vara en bra backup om elen blir alldeles överjävligt dyr. Eller rättare sagt, ännu överjävligt dyrare :mad:

Jag har nämligen redan minst en genomföring i väggen som jag tror härstammar från ett gammalt skafferi så det känns som att det skulle vara rel. smärtfritt att sparka igång en sån värmare i stugan. Tror jag beställer en hur som helst. I värsta fall kränger jag den vidare om den inte kommer till användning.

Första sidan i instruktionsboken :thinking::seenoevil:
Installationsinstruktioner för värmare med ofullständigt och förvirrat språk, angående diesel och elkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Jag tänkte montera den på utsidan av huset och sedan borra upp ett hål för varmluften att blåsas in genom.
Då måste du alltid värma uteluft vilket kan ge betydligt lägre verkningsgrad.
Tittade på en YT-film där en nästan likadan packades upp och testades i ett garage. Luften ut ur värmaren låg på +80C när det var +10C i garaget. Med det luftflödet som fläkten var blev det en temperaturökning av +70C. Med ex -20C ute skulle du få +50C i inluften.
Sedan trycker ju fläkten in massa luft som sedan måste ta vägen någonstans. Varm luft ska då tryckas ut genom ventiler eller springor i väggarna med risk för kondens i isoleringen och fuktskador.

Ja jag är medveten om stora nackdelen. Men jag tänkte ändå börja så och känna mig lite tryggare, betydligt tystare och snyggare. Sedan kanske jag lägger till ett rör till så tar jag inluften inifrån också men med enheten forfarande ute.

Kanonbra maskin, sämre bruksanvisning. Har kört igenom 3 tankar änsålänge. Bara o köpa! Köpte ett nätagg på KjelloCo för att driva den, batteri funkar ju också. Viktigt att agget ger tillräckligt Ampere, kan dubbelkolla vad mitt ger om någon önskar.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.