9 161 läst · 71 svar
9k läst
71 svar
Detta stressar mest vid bostadsköp
Kommunala "uppdelningen" gör nog att vissa kommuner drabbas av att innehålla ett stökigt område. Även inom en kommun så kan en del vara väldigt stökig och en annan väldigt trygg. Tyvärr påverkas man ju även av grannkommuners "stök" iom att många rör sig inom Stockholmsområdet. Men känslan är väl att Täby inte är nåt stökområde... Inbrott kan nog ske överallt, det är inte kommuninnevånarna som gör det tror jag (visst, cykelstölder, vi har tydligen nån a-lagare som går runt och letar cyklar att plocka med och sälja dan efter på facebook) - det är nog "ligor". Vi hade en gul skåpbil som snurrade runt i området i 2 veckor, dagtid och nattetid, och plockade på sig saker. Sannolikt åker den runt i något annat villaområde i detta nu. Det konstiga var att trots att den åkte runt här så fick jag uppfattningen att polisen inte tog fast dem. Jag tror dessa "ligor" lika väl kan åka ut till Roslagen och plocka från stugorna där. Misshandel, droger och gäng tror jag dock är mera lokalt. Men, jag är ju bara lekman i detta.
https://www.dn.se/ekonomi/tydlig-co...stiger-dubbelt-sa-snabbt-som-bostadsratterna/
Ja. Det är ju detta vi ser och diskuterar om.
Dessutom var det någon som gjort analys hur utbud och avslutade affärer sett ut senaste 5 åren. Bostadsrätterna ökar bara i antal och villor som är till salu minskar snarare. Vilket i sig såklart blir en pådrivare av priset.
Ja. Det är ju detta vi ser och diskuterar om.
Dessutom var det någon som gjort analys hur utbud och avslutade affärer sett ut senaste 5 åren. Bostadsrätterna ökar bara i antal och villor som är till salu minskar snarare. Vilket i sig såklart blir en pådrivare av priset.
Som tur är har marknaden för villor lugnat sig något. Men sista tiden så har spreaden mellan villor och BR helt klart ökat.
Exempel:
Mäklarstatistiks K/T-tal för Nacka var förra månaden 1,67 för Augusti. Nu är den nere på 1,62 för samma månad (3 månaders medelvärde används, alltså juli-augusti-september). September låg på 1,65 och fortsätter trenden att minska under oktober så kommer den justeras ner lite med.
För Stockholmslän ser det ut så här;
Exempel:
Mäklarstatistiks K/T-tal för Nacka var förra månaden 1,67 för Augusti. Nu är den nere på 1,62 för samma månad (3 månaders medelvärde används, alltså juli-augusti-september). September låg på 1,65 och fortsätter trenden att minska under oktober så kommer den justeras ner lite med.
För Stockholmslän ser det ut så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du?Viktor.J skrev:
Försöker du inte tolka saker som du vill nu?
3% bara senaste tiden. Vänner var på ett hus "mitt i ingenstanns" i Roslagen. Det var 30 sällskap bokade som skulle kolla på det. När jag kollade sånna objekt för två¨år sen var det kanske jag och två till.
Villamarknaden rusar och vi ser ett paradigmskifte i vad folk söker för bostad genom covid. Stimulanser som ger långsiktigt låg ränta (driver upp priserna). Plus att uppskovsräntan tas bort (driver upp priserna). Plus att arbetslösheten inte verkar öka på det sätt man trodde. Bostadsrättsbyggandet verkar ha stannat av med.
https://www.mitti.se/nyheter/tabybo...t-och-mopedbus/reptiC!3iqoYhKkAmv0pyxKkoNCfw/
"Strax över 1700 Täbybor har svarat på trygghetsrelaterade frågor i polisens enkät, och fler än hälften av de som svarar har under de senaste tolv månaderna oroat sig för att bli utsatta för ett bostadsinbrott."
"Strax över 1700 Täbybor har svarat på trygghetsrelaterade frågor i polisens enkät, och fler än hälften av de som svarar har under de senaste tolv månaderna oroat sig för att bli utsatta för ett bostadsinbrott."
Ja de är för att sitter på lokala facebookgrupper där det skrivs om precis allting som sker. Skrämmer upp varandra.Appendix skrev:
Snarare så att det är bra med samverkan. En välmodererad grannsamverkansgrupp gör under.P pabbie skrev:
Täby är inte som Bro där det snarare är medborgargarde. Och DÄR kan vi prata om en otrygg ort...
Nej, jämför med juni och juli så har ökningen avtagit, jag presenterade ett exempel samt berättade vart jag hämtade statistiken. Så det är svårt att argumentera emot det. Det är fortfarande en ökning men inte lika kraftig.Appendix skrev:Tycker du?
Försöker du inte tolka saker som du vill nu?
3% bara senaste tiden. Vänner var på ett hus "mitt i ingenstanns" i Roslagen. Det var 30 sällskap bokade som skulle kolla på det. När jag kollade sånna objekt för två¨år sen var det kanske jag och två till.
Villamarknaden rusar och vi ser ett paradigmskifte i vad folk söker för bostad genom covid. Stimulanser som ger långsiktigt låg ränta (driver upp priserna). Plus att uppskovsräntan tas bort (driver upp priserna). Plus att arbetslösheten inte verkar öka på det sätt man trodde. Bostadsrättsbyggandet verkar ha stannat av med.
Det verkar snarare vara du som med anekdoter bekräftar det du redan tror.
Visst. Så kanske det är. Jag kollar ju bostäder varje vecka åt vänner som letar i Roslagen och där ser man en väldigt rusningViktor.J skrev:
Men det kanske har stannat av lite nu efter att gått upp 30% inom vissa områden.
Så, för att citera din investeringsstrategi. Sälj på toppen och köp på botten
Huspriserna vet man ju säkert först 3 månader efter tillträde då man får lagfarterna. Alla dessa mäklarstatistik, med mera släpar efter.
Kan illustrera mitt exempel lite bättre, augusti och september har varit lugnare än juli som var det stora "rycket". Dessa månader har haft en uppgång på 3% resp. 2%. Ökningen är fortfarande hög, men i stort i paritet med perioden innan sommaren. Punkten för september är dessutom baserade på juli och augusti vilket betyder att den kommer justeras ner/upp baserat på hur oktober blir. Men då den har monsterpunkten juli i sig så kommer den rimligen att justeras ner ytterligare. Så frågan är väl om detta är en ny nivå på priserna eller om det fortsätter öka härifrån.Appendix skrev:Visst. Så kanske det är. Jag kollar ju bostäder varje vecka åt vänner som letar i Roslagen och där ser man en väldigt rusning
Men det kanske har stannat av lite nu efter att gått upp 30% inom vissa områden.
Så, för att citera din investeringsstrategi. Sälj på toppen och köp på botten
Huspriserna vet man ju säkert först 3 månader efter tillträde då man får lagfarterna. Alla dessa mäklarstatistik, med mera släpar efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Statistiken släpar något men jag har svårt att se att antalet objekt där det signifikant skiljer sig mellan registrerad erlagd köpeskilling och lagfart är så många att det påverkar statistiken nämnvärt. Så vida inte mäklarstatistikens "erlagd köpeskilling" är baserad på lagfart, men jag har för mig att jag läst att den är baserad på det mäklarna rapporterar in som slutpris likt booli etc.
Liknande trådar
-
Projekt slipa och lacka ekdörrar - klarar jag detta på semestern?
Socialt & Projekt -
Detta bygger husägarna på under semestern
Artikelkommentarer -
"Gratis" övergång till KNX-dragning, vem vinner mest på detta?
Teknik -
Detta ångrar jag mest med mitt altanbygge...
Altan & Uteplats -
Detta är jag mest nöjd med att jag tänkte på innan jag satte igång...
Altan & Uteplats