Appendix Appendix skrev:
Det "roliga" är att de stora lånen dessutom gör att riksbankerna inte kan höja räntan så mycket som de vill. Då man då kapar undan benen på de som lånet mycket. Därför finns det en sannolikhet att räntorna kommer vara låga lång tid framöver (Jag skulle bli djupt förvånad om de går över 2% på ett värlförhandlat lån närmsta 10 åren).

Det gör att marknaden är dopad.

The Economist anger ett par anledningar till att huspriserna nu skenar i väst:
* Ränteläget (förklarar sig själv. Pengar är billigt nu)
* Politiken att spruta in pengar i ekonomin för att minska risken för lågkonjunktur gör att de flesta inte riskerar att bli arbetslösa och därmed står kvar på bostadsmarknaden
* Man har ett ändrat mönster i hur man vill bo. Större lägenheter eller i hus. Som driver priserna kraftigt för tillfället.

[länk]

Jag vet att man inte får säga det för då är man taskig. Men det här är verkligen den sämsta marknaden på många år att vara köpare på.
Man har sagt länge att det är sämsta tiden att vara köpare på :D

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Men hur många av alla de som är på visningarna har pengarna/bankstödet som krävs för att fullfölja en affär och hur många går på visningar bara för att drömma sig bort för en stund?

Kanske vi får se fler annonser med "visning öppen bara för de som har lånelöfte" eller liknande förbehåll.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Men hur många av alla de som är på visningarna har pengarna/bankstödet som krävs för att fullfölja en affär och hur många går på visningar bara för att drömma sig bort för en stund?

Kanske vi får se fler annonser med "visning öppen bara för de som har lånelöfte" eller liknande förbehåll.
Med tanke på slutpriserna är det många, det är också många budgivare på objekten. Vi var på ett ruckel i höglandet precis granne med nockebybanan den gick för 12.1 (upp 5 procent) det var minst 5 budgivare mins inte exakt.

En parvilla i ålstensgård, också ett ruckel, 9 budgivare, gick för 11.8 (upp 27 procent)

Lösningen kanske kan vara att det byggs/inrättas fler äldreboenden med en, för en pensionär, rimlig hyra. Många äldre som egentligen skulle vilja skaffa nåt mindre bor ju kvar i sina hus för att det är relativt billigt, då de kanske har betalat klart på sina hus.

Nej, nu är jag kanske offtopic men å andra sidan det verkar ju finnas en viss stress över att antalet presumtiva husköpare överstiger antalet hus till salu.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Om husköparna är kring 35-40 så är det ganska bra jobbat att dragit ihop fem mille i kontantinsats, men visst, om båda lyckats köpa lägenheter som ökat rejält och haft en bra löneutveckling... Jag misstänker också att de betydligt dyrare objekten (12 MSEK + ) ofta just köps av egenföretagare, lite högre chefer etc som får in pengar "förutom" lönen. Men jag kan ju se på villorna runt ikring oss, de som köpt hus och kanske renoverat lite och lagt 8-10 mille verkar ha vanliga jobb men kanske nån av dem ledande befattning, eller vara typ läkare etc. Och de som (liksom mig själv) bor i villorna i det lägre spannet (4-8MSEK) verkar som sägs ofta vara utvecklare, jurister, ekonomer med vanliga jobb. Sen är det lite egna företagare inom bygg, många pensionärer med väldigt varierande bakgrund. De få hus som sålts för över 12 MSEK verkar det ofta stå lyxigare bilar etc (som det oftast inte gör på 10MSEK husen utan där står ofta en "vanlig" kombi) så där antar jag det är folk med väldigt mycket pengar och inte alls några löntagare som bor...

Keiller Keiller skrev:
Tjänar folk så inihelvitte bra att 5-10 miljoner för en villa känns som ett överkomligt pris?
Det tror jag inte, det är därför stockholmare är så stressade, skiter sig nåt tror jag många måste sälja. Fortsätter priserna upp så är nog många idag inte alls skuldfria vid pension, men kan sälja med vinst, köpa nåt på landet med små eller inga lån.

Ständigt uppåtgående priser är inte alls bra, det blir dyrare byta upp sig, för barnen skaffa boende och när man sen själv hamnar på långvården och dör kan ens barn sälja och få nöjet att skatta bort massa pengar, men troligen har de redan själva villa, barn och feta lån med ännu mera stress innan de som Viktor skriver, cashar.

Appendix Appendix skrev:
The Economist anger ett par anledningar till att huspriserna nu skenar i väst:
* Ränteläget (förklarar sig själv. Pengar är billigt nu)
* Politiken att spruta in pengar i ekonomin för att minska risken för lågkonjunktur gör att de flesta inte riskerar att bli arbetslösa och därmed står kvar på bostadsmarknaden
* Man har ett ändrat mönster i hur man vill bo. Större lägenheter eller i hus. Som driver priserna kraftigt för tillfället.

[länk]

Jag vet att man inte får säga det för då är man taskig. Men det här är verkligen den sämsta marknaden på många år att vara köpare på.
Nu är det ju ett känsligt ämne, men för Sverige tror jag en fjärde anledning driver priset på villor och det är ett nyvaknat intresse för säkerhet och bra grannar.

Vi bor i bostadsrätt i ett av stadens dyrare områden. Grannarna i huset är utmärkta grannar, men de senaste åren har antalet skumma personer som rör sig i området ökat markant och klientelet i den närliggande parken förändrats drastiskt till det sämre. Lägg till det ett antal skjutningar, sprängningar och rån i en radie på en kilometer.

• Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det tror jag inte, det är därför stockholmare är så stressade, skiter sig nåt tror jag många måste sälja. Fortsätter priserna upp så är nog många idag inte alls skuldfria vid pension, men kan sälja med vinst, köpa nåt på landet med små eller inga lån.

Ständigt uppåtgående priser är inte alls bra, det blir dyrare byta upp sig, för barnen skaffa boende och när man sen själv hamnar på långvården och dör kan ens barn sälja och få nöjet att skatta bort massa pengar, men troligen har de redan själva villa, barn och feta lån med ännu mera stress innan de som Viktor skriver, cashar.
Det finns många fördomar om stockholmare men de flesta av "oss" är ju inflyttade från landet har är således fullt normala med "sunt bonnförnuft" och "Norrlandslugn" :)

Diskuterar man priser i Sverige så finns det minst lika många övervärderade villor runt om i landet. 4-5 Mkr för en normal villa i en random håla i Sverige med två pizzerior och moppegäng, en stor arbetsgivare där man i bästa fall har ett OK jobb. I de flesta attraktiva städer (typ städer med någon typ av storlek, universitet och arbetstillfällen) så är ju priserna på villor högre. Jag brukar varje år kolla på Fokus rankning av Sveriges bästa Kommuner, en stor del ligger i sthlm trotts att bostadspriserna tas med i beräkningen. SJälvklart ligger et en risk i höga bostadspriser (ingen gillar det) men det är ju också en stor risk i att bo i nämnda håla, jag har sett fler än en gång när "fabriken" lägger ner och hela staden/byn rasar. Kvar är en trasig bruksort med hög arbetslöshet => förfall. Det jag försöker säga är att det finns risker överallt och dessa risker vägs in i priset, färre risker = Högre pris.

Det är lätt att säga att fastigheter är övervärderade. men de fakto så har sverige haft en väldigt konstig bostadsmarknad då de höga värdena varit inom väldigt små områden och bara nån mil utanför så har det varit väsentligt lägre priser.

Så länge man är inom pendligsavstånd (en timme enkel väg nu med tanke på att de flesta bara kommer behöva ara på kontoret två dagar i veckan) så är det konstigt när man ser sånna växlingar i värdet. Det är ju det man ser en förändring på nu.
Jag skulle snarare säga att det handlar mångt och mycket om disponibla inkomster som ska styra. Dvs både löneläge och skatteläge.

Z ZipLock skrev:
Nu är det ju ett känsligt ämne, men för Sverige tror jag en fjärde anledning driver priset på villor och det är ett nyvaknat intresse för säkerhet och bra grannar.
Visst kan Svärjevännerna prata om att brottsligheten driver ut från städerna. Men det är ingen brottslighet att tala om i de fina områdena i städer. Det är extremt segregerat i detta land. Brottsligheten drabbar tyvärr de fattiga områdena mest. Och jag lovar att det inte är de fattiga som deltar i budgivningar och pressar upp priserna.

Sen skulle jag aldrig vilja bo i områden som Täby; Var på besök hos vänner där en kväll förra veckan och det cirkulerade polisbilar där i princip hela kvällen. Det är veritabla inbrottsvågor där det är små tomter. Alla har häckar som skyddar mot insyn och den professionelle inbrottstjuven är klar på 10 minuter.

På landet har vi iofs problem med garage/förrådsstälder. Men å andra sidan om du har grannar vågar knappt inbrottstjuvarna sig ut hit där varannat hus har vapen och jagar.

Motsäger du inte dig själv nu? Eller räknas inte Täby som ett fint område?:rolleyes: För visst är väl inbrott också brottslighet?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sen skulle jag aldrig vilja bo i områden som Täby; Var på besök hos vänner där en kväll förra veckan och det cirkulerade polisbilar där i princip hela kvällen. Det är veritabla inbrottsvågor där det är små tomter. Alla har häckar som skyddar mot insyn och den professionelle inbrottstjuven är klar på 10 minuter.
Fokus sätter Täby som Sveriges 22:a säkraste kommun om jag inte minns fel.

Statistiktabell över Sveriges kommuners säkerhetsranking med fokus på Täby markerat som nummer 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktor.J Viktor.J skrev:
Fokus sätter Täby som Sveriges 22:a säkraste kommun om jag inte minns fel.

[bild]
Undrar vad samma lista ser ut med inbrott med i beräkningen :D

(Nu ska jag dock säga att jag som Roslagsbonde faktiskt installerar larm i veckan... Men mest för att larma garage och få bättre brandlarm och läckagekontroll)

Stöld ingår tydligen i underlaget så inbrott finns nog i den statistiken.

Nyhetsartikel om Täby som en av Sveriges tryggaste kommuner enligt kartläggning av SKR och MSB, publicerad 28 jan 2020.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.