Karlia Karlia skrev:
Tja, enkelt sätt att dra alla över en kam. Givetvis enklare för individen att se svartvitt på omgivningen. Inte så begåvat tänk tycker jag.
Det är väl fortfarande inget negativt mer än att det säger att de kommer från en icke skidåkande nation men sen är det väl upp till dig hur du vill förstå det. Är väl som att säga att vi här i sverige inte är oljeshejker.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Varför omskrivningar? Är det så viktigt att skilja på oss och dem? Är det inte skillnad på libaneser och irakier? Muslim eller kristen? Flykting eller arbetskraftsinvandring? Är inte begreppet "ej skidåkande nation" menat som ett "höhö, de är idioter, jag är bra?" Det är knappast menat som en vänlig eufemism.

Det är givetvis hemskt att en lägenhet har vanvårdats på det här sättet. Men innan vi vet varför blir det bara fånigt att spekulera i vem som gjort det. Blir mest som ytterligare en" råttan i pizzan" anekdot.

Varför och hur är däremot intressant. Med den mängden fukt det måste ha inneburit måste väl någon annan ha lagt märke till det?
 
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 52 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Det är väl fortfarande inget negativt mer än att det säger att de kommer från en icke skidåkande nation men sen är det väl upp till dig hur du vill förstå det. Är väl som att säga att vi här i sverige inte är oljeshejker.
Det finns faktiskt några stycken oljeshejker i Sverige. :rofl: I Alvesta närmare bestämt.
https://oljeshejkerna.se/
 
  • Gilla
  • Haha
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Det finns faktiskt några stycken oljeshejker i Sverige. :rofl: I Alvesta närmare bestämt.
[länk]
Det finns några skidåkare från MENA-länder också men för det räknas det inte till en skidåkande nation.
 
Karlia Karlia skrev:
Varför omskrivningar? Är det så viktigt att skilja på oss och dem? Är det inte skillnad på libaneser och irakier? Muslim eller kristen? Flykting eller arbetskraftsinvandring? Är inte begreppet "ej skidåkande nation" menat som ett "höhö, de är idioter, jag är bra?" Det är knappast menat som en vänlig eufemism.

Det är givetvis hemskt att en lägenhet har vanvårdats på det här sättet. Men innan vi vet varför blir det bara fånigt att spekulera i vem som gjort det. Blir mest som ytterligare en" råttan i pizzan" anekdot.

Varför och hur är däremot intressant. Med den mängden fukt det måste ha inneburit måste väl någon annan ha lagt märke till det?
lägenheten det talas om är belägen i Malmö och området Rosengård och sen får du dra dina egna slutsatser om vem eller vilka som bott där.
Jag gissar att det är vi som skattebetalare som får betala för renoveringen.
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Varför omskrivningar? Är det så viktigt att skilja på oss och dem? Är det inte skillnad på libaneser och irakier? Muslim eller kristen? Flykting eller arbetskraftsinvandring? Är inte begreppet "ej skidåkande nation" menat som ett "höhö, de är idioter, jag är bra?" Det är knappast menat som en vänlig eufemism.

Det är givetvis hemskt att en lägenhet har vanvårdats på det här sättet. Men innan vi vet varför blir det bara fånigt att spekulera i vem som gjort det. Blir mest som ytterligare en" råttan i pizzan" anekdot.

Varför och hur är däremot intressant. Med den mängden fukt det måste ha inneburit måste väl någon annan ha lagt märke till det?
Tror du att det inte skiljer någonting vad det gäller skadestatistik beroende på boende i områdets härkomst? Antal bränder per lägenhet och hur nergånga lägenheter i snitt blir?
Jag har bott många år i Tensta och känner chefen för en av de mellanstora hyresvärdarna där.
Det ÄR stora skillnader i hur "man bor" och använder lägenheter.
Den här lägenheten är bara ett tydligt exempel på det och toppen på ett isberg.

Det räcker med en snabb titt i områdets miljöstation (avfallstipp) för att förstå att det råder solklara skillnader i hur man resonerar om saker och ting.
 
  • Gilla
udihow och 12 till
  • Laddar…
Måste vara jobbigt att vara hyresvärd i Malmö. Är det inte mögel är det nåt annat.

Här är en annan lägenhet som Hem & Hyra skriver om, där en man i 30-årsåldern i sin lägenhet hade (citat ur artikeln)

"explosiva ämnen som svartkrut, en stor mängd fyrverkerier, stålkulor, en ”hemmagjord bomb” med stubintråd samt klistermärken med propaganda från IS, terrornätverket Islamiska staten."

https://www.hemhyra.se/nyheter/malmobo-med-svartkrut-och-symboler-kan-forlora-hyreskontrakt/

Huruvida 30-åringen kan åka skidor eller inte framgår inte av artikeln men jag har full förståelse om hyresvärden vill vräka personen.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Måste vara jobbigt att vara hyresvärd i Malmö. Är det inte mögel är det nåt annat.

Här är en annan lägenhet som Hem & Hyra skriver om, där en man i 30-årsåldern i sin lägenhet hade (citat ur artikeln)

"explosiva ämnen som svartkrut, en stor mängd fyrverkerier, stålkulor, en ”hemmagjord bomb” med stubintråd samt klistermärken med propaganda från IS, terrornätverket Islamiska staten."

[länk]

Huruvida 30-åringen kan åka skidor eller inte framgår inte av artikeln men jag har full förståelse om hyresvärden vill vräka personen.
Detta är inget unikt för just Malmö, definitivt inte.
Och sånt här som diskuteras i den här tråden är en av anledningarna till att inga privata värdar/företag vill bygga "billiga hyresrätter".
Det krävs ofta extremfall för att kunna avhysa olämpliga hyresinnehavare.
Som företagare är du satt i den sämre sitsen och är den som är ansvarig om inte skottsäkra bevis finns.
Jag kan rada upp många exempel på vad som förekommer i områden med "billiga hyresrätter".
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Nej, det är såklart inte unikt för Malmö, det är ungefär likadant i mina trakter med hårt slitage på kort tid i både lägenheter och villor som hyrs ut där hyresgästen själv inte betalar hyran. Det går på skattebetalarnas nota.

Det har dock inte mig veterligen varit så mögelskadat häromkring som i trådstartens exempel från Malmö.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Absolut har du rätt men jag tror fortfarande att en större del av dessa nötter inte är så bra på skidåkning.

Pratade med en kompis som hade pratat med en annan kompis som jobbade inom lägenhetsbesiktning. Helt nybyggt hus där det helt enkelt var dags för efterbesiktning någon månad efter inflyttning och han stod bara och gapade. Det var hål i dörrar, det var nedslitna tapeter, kakelplattor var trasiga, det var repor i parketten och allt annat man kan tänka sig. Personerna som bodde i lägenheten var inte de som betalade hyran utan det var du och jag via skattsedeln.
Precis,var själv underhållsansvarig för ett mindre bostadsbolag. Nyrenoverade lägenheter som var helt nerslitna efter några få månader. Hyrda av kommunen som placerade flyktingar.
det mesta problemet var badrummen. Mkt svartmögel som berodde på att det var ständig fukt då det duschades oavbrutet pga religion. Igenstoppad ventilation (det drar kallt var oftast motiveringen) och också blockerad ventilation i resten av lägenheten.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Det framgår ju inte av reportaget om lägenheten varit obebodd i 10 månader eller den varit uthyrd av hyresgästen svart med mängder av boende. plockar du in 4-5 personer i varje rum,stänger ventilationen,tvättar o duschar oavbrutet blir det garanterat mögel. Har följt en engelsk dokuserie om urusla hyresgäster och ruffliga hyresvärdar. Mögelproblemen är oerhört vanliga där beroende på extrem trångboddhet.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon lämnar en lägenhet utan tillsyn i 10 månader? Om det är så.
För några år sedan var det reportage om ett norskt bostadsbolag som köpt fastigheter i Rosengård. De hade också stora mögelproblem. Oftast beroende på läckande badrum,avlopp m.m som orsakade stora problem då betongstommen absorberade fukt som ledde till mögelpåväxt. Eftersatt underhåll och bedrövliga hyresgäster var deras problem som ledde till snyftreportage.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 3 till
  • Laddar…
Nu tänker jag att lägenheten kanske kan ha varit obebodd i tio månader ändå. Om all ventilation var helt pluggad borde effekten bli ungefär som när man stänger av ett kylskåp och lämnar det med stängd dörr. En härligt varm miljö för mögelsporer att växa i.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fairlane
Hep Hep skrev:
Om det nu är ok att generalisera, så kan vi ta en till: En majoritet av de som benämner MENA-människor som icke skidåkare är lågutbildade rasister som i högre grad än andra slår sina fruar. Stämmer det på dig? Är det ok att jag utgår ifrån att det gör det, eller vill du hellre bli bedömd för dina egna egenskaper än i klump med andra
Stefflo Stefflo skrev:
Stämmer inte då jag varken är lågutbildad eller slår min sambo, kanske stämmer dit in på dig?
Tja, du förnekade två av tre...

Varför nöja sig med MENA-länderna? Varför räknar man inte in andra länder där man inte åker så mycket skidor. Danmark, Nederländerna, Portugal, Grekland, Sydkorea, Nordkorea, Bangladesh, Indonesien etc?

Nja, jag tror att när folk börjar att tala om MENA-länderna så ligger nog Hep rätt nära sanningen, ävem om det såklart finns folk med högre utbildning om inte slår sina fruar också...
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Det finns bara en förklaring till möglet och fukten i lägenheten och denna orsak är lägenhetsinnehavaren eller för den delen den som haft tillgång till lägenheten fullt medveten om. Om det avslöjas blir det polisärende. Naturligtvis är det någon som odlat cannabis i lägenheten och lämnat odlingen obevakad. Bevattning och ljus har varit automatiserat sen när det var dags att skörda har odlaren upptäckt möglet, tagit med sig plantor och utrustning. En ganska uppenbar slutsats. Eller?
 
  • Gilla
Arvid_74 och 2 till
  • Laddar…
R
Blir mer o mer av sån skit i landets alla hyresrätter.

Stöter regelbundet på lägenheter där kastruller står fulla med vatten o bara kokar.
Duschar är igång. Ugnar står igång.
Luftfuktare överallt.
"Duschade badrum" bokstavligt!

Regnskogs miljö!



Har sett riktigt sjuka grejer senaste åren :)
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.