Staffans2000
Stefflo Stefflo skrev:
Det finns några skidåkare från MENA-länder också men för det räknas det inte till en skidåkande nation.
The Eagle.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Magnumzzz skrev:
Det finns bara en förklaring till möglet och fukten i lägenheten och denna orsak är lägenhetsinnehavaren eller för den delen den som haft tillgång till lägenheten fullt medveten om. Om det avslöjas blir det polisärende. Naturligtvis är det någon som odlat cannabis i lägenheten och lämnat odlingen obevakad. Bevattning och ljus har varit automatiserat sen när det var dags att skörda har odlaren upptäckt möglet, tagit med sig plantor och utrustning. En ganska uppenbar slutsats. Eller?
Kan vara så då dessa problem eskalerar.
 
M malarmaster skrev:
Det framgår ju inte av reportaget om lägenheten varit obebodd i 10 månader eller den varit uthyrd av hyresgästen svart med mängder av boende. plockar du in 4-5 personer i varje rum,stänger ventilationen,tvättar o duschar oavbrutet blir det garanterat mögel. Har följt en engelsk dokuserie om urusla hyresgäster och ruffliga hyresvärdar. Mögelproblemen är oerhört vanliga där beroende på extrem trångboddhet.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon lämnar en lägenhet utan tillsyn i 10 månader? Om det är så.
För några år sedan var det reportage om ett norskt bostadsbolag som köpt fastigheter i Rosengård. De hade också stora mögelproblem. Oftast beroende på läckande badrum,avlopp m.m som orsakade stora problem då betongstommen absorberade fukt som ledde till mögelpåväxt. Eftersatt underhåll och bedrövliga hyresgäster var deras problem som ledde till snyftreportage.
Garanterat uthyrd i andra hand.
Och hur många bodde där då?

För övrigt:
Inga som tänker på eller drar sig till minnes hur ofta det rapporteras om mögelproblem i dessa områden?
Ett par gånger per år hör man det och framförallt SVT rapporterar mestadels om det ifrån hyrestagarnas perspektiv.
Sedan kan man ju fråga sig hur bostäderna används.
 
M malarmaster skrev:
Precis,var själv underhållsansvarig för ett mindre bostadsbolag. Nyrenoverade lägenheter som var helt nerslitna efter några få månader. Hyrda av kommunen som placerade flyktingar.
det mesta problemet var badrummen. Mkt svartmögel som berodde på att det var ständig fukt då det duschades oavbrutet pga religion. Igenstoppad ventilation (det drar kallt var oftast motiveringen) och också blockerad ventilation i resten av lägenheten.
Duscha oavbrutet pga religion? Det har jag missat, vilken religion påbjuder konstant duschande?
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 10 till
  • Laddar…
R
Liljencrantz Liljencrantz skrev:
Duscha oavbrutet pga religion? Det har jag missat, vilken religion påbjuder konstant duschande?
Men sluta nu.
Öppna ögonen!
 
Liljencrantz Liljencrantz skrev:
Duscha oavbrutet pga religion? Det har jag missat, vilken religion påbjuder konstant duschande?
Någon inriktning av islam. har påträffat detta hos flera lägenhetsinnehavare från Irak som påbjuder att man måste rena sig om man vidrört en kvinna. jobbigt om man har fru o 4 döttrar....
problemet är att det blir lite duschar dagligen som ökar fukthalten och där andra invånare i huset blir sura då det blir brist på varmvatten.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Men sluta nu.
Öppna ögonen!
Mina ögon är vidöppna tack.
 
Städteknik skiljer sig åt i olika länder. Vi har isolering, trossbottnar mm. I många länder är husen enkelt byggda med endast glest plankgolv. Där slår man ut en spann vatten och skurar. Vattnet rinner ut ner på marken under. Jag råkade se några ungdomar från Perus, som var med i städpatrull agera så. När de tvättade fönster på insidan blaskade de på med vatten som rann ner utefter tapeten på väggen.. Tänk ett högt hus där många agerar så. Inte underligt det är fukt och mögel i många lägenheter idag. Detta blaskande med rikligt med vatten har fler än jag iakttagit. En kvinna som hyrde övervåningen på villa, kastade en spann vatten nedför trappan upp inne i huset, för att sedan skura sig nedåt. En ingift dam i min släkt slängde ut en spann vatten på parketten, innan hon började skura. SFI borde ägna första lektionen åt hur man städar i Sverige.
 
  • Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
K
Kan det vara denna städfirma som städade lägenheten?

 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Kan det vara denna städfirma som städade lägenheten?

[media]
Om det där är från verkligheten så är det definitivt skillnad på folk och folk, utbildning, insikt och inte minst IQ...
 
  • Gilla
Stefflo
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Kan det vara denna städfirma som städade lägenheten?

[media]
Precis som de klipp man sett med folk som tvättar bilar invändigt med högtryckstvätt. något fattas definitivt innanför pannbenet.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Det är ett talesätt man brukar säga när man pratar om personer från MENA-länder som du tydligen har missat. Att personen inte kommer från en skidåkande nation.
Har inget att göra med psykiskt sjuka personer.
Men det är rasistiskt, och vi undrade inte vad det betydde, vi undrar vad som menas. Det är helt outbildat och direkt fånigt att tro att friska människor gör såhär, oavsett var de kommer ifrån. Att jämföra nån som misstar badrummet för ett hamam har knappast med den typen av förstöring att göra eller om man åker skidor. Jag åker skidor och när jag studerade kan man nog säga att kylan och fukten där gjorde att folk duschade och badade varmt mycket och länge. På temat kan vi ju då ta upp hur det finns skidåkare som fullständigt förstör boenden bara på 1 vecka i fjällen. SÅ, vad menar NI!? Det här är ren högerpopulism som pekar fingret bort från det faktum att vi inte tar hand om våra medmänniskor i samhället och framför allt inte psykiskt sjuka, för det vill högerpopulisterna inte betala för på sin skattesedeln. Så vackert sen när man inte tycker om konsekvenserna. Vi har svaga i samhället och kommer alltid att ha det. Invandrare är inte en svag grupp om de behandlas likvärdigt, men det är där problemet ligger, de utnyttjas av kriminella vidriga arbetsgivare så fort de får chansen. Tänk att högerpopulisterna tror att detta är den utsattes. Fel. Så oerhört naivt och korkat.
 
  • Gilla
mejeriet och 14 till
  • Laddar…
Låg utbildning och låg begåvning får man väl utgå ifrån annars även inbunden hyresgäst, som inte vill ha främmande i huset och därför ingen annan har kunnat vägleda. Det är inte troligt att barn ha varit med, för att barn ser ju skillnaden jämfört med sina kompisars lägenheter. Skulle inte bli överraskad om personen har tvättvång och tänker att vatten rengör allt. Säkert även psykiatrisk diagnos på köpet.

istället för att tycka synd om lägenhet tänk bara vilka skador hyresgästen har luft, permanent lungkapacitet nedsättning, cancer sjukdom, etc. Materia går alltid att ersätta! Och det finns 10 hyresgäster för varje lägenhet i Malmö.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror du att det inte skiljer någonting vad det gäller skadestatistik beroende på boende i områdets härkomst? Antal bränder per lägenhet och hur nergånga lägenheter i snitt blir?
Jag har bott många år i Tensta och känner chefen för en av de mellanstora hyresvärdarna där.
Det ÄR stora skillnader i hur "man bor" och använder lägenheter.
Den här lägenheten är bara ett tydligt exempel på det och toppen på ett isberg.

Det räcker med en snabb titt i områdets miljöstation (avfallstipp) för att förstå att det råder solklara skillnader i hur man resonerar om saker och ting.
Det finns skillnader, men att dra det här kortet för att bevisa sin intolerans, det är bara lågt.Toppen av ett isberg?! Du måste verkligen hata människor som inte är precis som du. Jag bor i Fisksätra, det är den mysigaste lilla förorten, varför? Jo, för att här bor människor som mår bra, som vet vad de går för och som tar hand om varandra. Som också är egenskaper som de flesta invandrare/flyktingar har. Utanförskap är det som trasar vårt land, inte invandrarna.
 
  • Gilla
  • Arg
mejeriet och 8 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Det är ett talesätt man brukar säga när man pratar om personer från MENA-länder som du tydligen har missat. Att personen inte kommer från en skidåkande nation.
Har inget att göra med psykiskt sjuka personer.
Precis. Ett uttryck som används nedvärderande för att inte riskera att fastna i sociala mediers rasistfilter.
 
  • Gilla
mejeriet och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.