Februari 4

Målningsarbete med iläggningar och diverse har pågått idag.

• Ett badrum under renovering med nakna väggar, ett fönster och spotlights i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i inomhusmiljö, spacklade väggar, oskyddat golv, öppen elinstallation, byggnadsmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Ett ombyggnadsrum med spacklade väggar, fönster, byggmaterial, och verktyg. Under renovering.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete, ommålning, spacklade väggar, kabel på golv, byggarbetsplats inomhus, dörröppning, sladddragning, rörigt.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats inomhus, rör, kablar, byggmaterial och verktyg, renovering pågår, oavslutat arbete, dammigt golv.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete inomhus, ouppvacklad byggnadsplats, gipsskivor, spackling, kablar på golvet, byggutrustning, dammigt.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med spacklade väggar, byggmaterial och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med spacklade väggar, kablar, och en bar glödlampa.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med ojämna väggar, muddermaskin, hinkar och byggavfall på golvet.
    Skapa konto
  • Rum under renovering, spackel på väggar, skyddad golv, byggutrustning, arbetslampa, oavslutad inredning.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete pågår, tomt rum, skyddat fönster, spackel på väggar, arbetslampa och golv utan beläggning.
    Skapa konto
  • Ett ofärdigt rum under renovering, med spackel, verktyg och skräp på golvet.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete pågår, spackel på väggar, skräp och byggmaterial på golv, oavslutad interiör.
    Skapa konto
  • Renoveringsrum, väggar spacklade, under konstruktion, städverktyg på golvet, oupplyst, obonat, fönster till höger.
    Skapa konto
  • Tomt rum under renovering, väggspackel, osatt golv, takfläkt, nedfallna byggmaterial.
    Skapa konto
  • Ett omärkt, under renovering bentrum med spacklade väggar, osatt golv och renoveringsverktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Ett renoveringsprojekt i ett rum med verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
    Skapa konto
  • Renovering pågår inne, tomma rum, byggmaterial utspridda, gipsväggsspackling synlig, verktygsväska i förgrunden.
    Skapa konto
Februari 5

Igår så var jag och frun och tittade en sista gång på köksgrejerna vi tänkt beställa, vi var egentligen redan klara och överens men vi tänkte att man kanske ändrat sig sen senast, det var ju ett tag sedan vi planerade ihop köket. Det blev några få ändringar men bara små detaljer på handtag samt att vi gick upp till en lite dyrare variant diskmaskin. Idag så satt jag ned men en köksplanerare och stämde av allt så det stämde, ordern lagd. Fick ett prellat leveransdatum till den 15 februari.

Här kommer bilder på materialvalen.

Svart marmorerad bänkskiva, SKARARP från IKEA, etikett med pris och information, kontaktuppgifter, på vit bakgrund.
Skapa konto
Färgglada skåpluckor i olika nyanser ovanför en bänkskiva, designat kök med minimalistisk stil.
Skapa konto

När jag kom hem på kvällen så satte jag igång och leta fram en sticksåg och en sockel för att montera i dotterns rum, det ska sitta en fototapet där och målaren rekommenderade att jag skulle sätta den först så de kunde vika ut tapeten på sockeln.

Rum under renovering, nakna väggar, oavslutat golv, borr, ledningar, bråte.
Skapa konto

• Gilla
magnfris
  • Laddar…
Februari 6

Fortsättning följer med måleriarbeten, nu börjar det bli lite färg.

• Rå byggnadsyta med synliga rör och kablar, oavslutade väggar och tak, litet fönster, byggdamm och rivningsavfall.
    Skapa konto
  • Inomhusbyggplats, elsladdar på golv, ofärdiga väggar och tak, renovering pågår, byggmaterial och verktyg spridda.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med oslipade väggar, isoleringsband, fönster och renoveringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • En korridor under renovering med oslipade väggar och golv, öppna dörrkarmar samt kablar på golvet.
    Skapa konto
  • Renovering inomhus: oskarp, väggar, kablar, byggmaterial, skräp, spackel, arbetslampa, konstruktion under arbete.
    Skapa konto
  • Ett omålade rum under renovering med en slipmaskin, elledningar och ett litet fönster.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete pågår inomhus, ommålad vägg, oskyddad golv, byggmaterial och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Under renovering, oskyddat golv, skräp, byggmaterial, vita väggar, fönster, oavslutad interiör, byggplats inomhus.
    Skapa konto
  • Rum under renovering, väggskivor borttagna, skyddad golv, arbetsmaterial och verktyg utspridda, ofärdigt takljus.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med målargrejer, skyddad golv, målad vägg, osatt taklampa och en stängd dörr.
    Skapa konto
  • Rum under renovering, spackel på väggar, byggmaterial och verktyg på golvet, oavslutat projekt.
    Skapa konto
  • Ett rum under renovering med måleriutrustning och spackel på väggarna.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete pågår, väggar spacklade, målarverktyg och utrustning på golvet.
    Skapa konto
  • Målning pågår i ett rumsinteriör, skyddsplast på golvet, färgburkar, stege, osatt belysning.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med rosa väggar, skyddad golv, stege, färgburk, osatt belysning.
    Skapa konto
  • Renovering pågår, rosa väggar, täckt golv, stegar, arbetslampor, dammigt, ombyggnadsprocess, oinredda rum, sladdar, efterarbetskaos.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i rum med terrassdörrar, skyddad golv, skräp, verktyg och oslipade väggar.
    Skapa konto
  • En orenoverad inomhusmiljö med byggmaterial och verktyg utspridda på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Zlingo och 2 till
  • Laddar…
Februari 7

Nu var det dags för lite färdigstrykning, mysiga färger måste jag säga, supermatta med glans 1. Nu åkte täckpappen ut också, börjar kännas lite hemtrevligt :love:

• Mörk, oavslutad utrymme eller källare med betongväggar, litet fönster, och synliga rörledningar.
    Skapa konto
  • Inomhusbyggarbetsplats med trägolv, vita dörrar, rosa väggar och byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Lång korridor med parkettgolv, vitmålade väggar, belysning i taket, öppna dörrar, inomhus perspektiv.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i gång, olämplig spackelvägg och dörröppning, blått byggskynke, ledningsrör, oavslutat golv, enda belysning.
    Skapa konto
  • Ett nyrenoverat rum med fiskbensparkett, vita väggar, och osatta lister och eluttag.
    Skapa konto
  • Ett tomt rum under renovering med parkettgolv, vit vägg och elektriska installationer.
    Skapa konto
  • Ett ofärdigt rum med trägolv, vita väggar, ett fönster och synliga ledningar.
    Skapa konto
  • Tomt rum med mörkgråa väggar, trägolv och taklampa med två glödlampor.
    Skapa konto
  • Ett tomt rum med blå väggar, parkettgolv, och en liten fönster, belysning i taket, renoveringsarbete pågår.
    Skapa konto
  • Ett tomt rum med mörka väggar, trägolv, taklampa och öppen dörr.
    Skapa konto
  • Tomt rum med blå väggar, trägolv, öppen dörr, renovering pågår, oslipad vägg till höger.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt, målarfärg, tomma rum, trägolv, skyddspapper, hinkar, krukor, husrenovering, vägg i rosa, oskyddade fönster.
    Skapa konto
  • Tomt rum med terrakottafärgade väggar, träliknande klinkergolv och taklampa. Dörröppning till vänster.
    Skapa konto
  • Ett tomt rum med brunmålade väggar och nytt parkettgolv. En lampa i taket och byggmaterial staplade längst väggen.
    Skapa konto
  • Ett tomt rum med bruna väggar, mönstrat golv och en vagn med lådor.
    Skapa konto
  • Ett tomt rum i renovering. Målarutrustning och verktyg är utspridda på skyddad golvyta.
    Skapa konto
  • Gilla
magnfris och 3 till
  • Laddar…
Februari 12

Nu var det dags att riva ställningen i trapphuset, jag vill ju såklart göra så mycket jag kan där innan jag river. Gjorde fönsterbytet där samt i badrummet när jag ändå hade verktygen framme. Till badrummet köpte jag ett fönster utan trä så det fönstret är helt i aluminium.

Rivning fönster i trapphus:
Ett fönster med verktyg på fönsterbrädan, utsikt mot träd och ett hus, delvis molnig himmel.
Skapa konto
Ett fönster med verktyg, utsikt över träd, hus och snöfläckar. Slitet fönsterbräde, inomhusmiljö.
Skapa konto
Närbild på en sprucken betongvägg med synliga texturlager och spår av förfall.
Skapa konto

Nytt fönster i trapphus:
Ett fönster med utsikt över en trädgård, trampolin synlig, grått stenfönsterbräde, delvis öppet fönster.
Skapa konto

Rivning fönster i badrum:
Vy genom orenoverat fönster, verktyg på fönsterbrädan, vinterträdgård med snö utanför.
Skapa konto

Badrumsfönster klart:
Ett suddigt fönster inbäddat i en ojämn murad vägg med synlig isolering och elektriska komponenter nära fönsterbrädan.
Skapa konto
Närbild på fönsterinstallation, isoleringsskum, synlig person delvis, handskar, verktyg, konstruktion, inomhusarbete.
Skapa konto

Utvändigt, ja jag ska byta fönsterbleck :crysmile:
Vägg med två fönster, ett större och ett mindre, grovputsad fasad, fönsterbrädor med flagnande färg.
Skapa konto

• Gilla
Zlingo och 2 till
  • Laddar…
Februari 13

Lite småpill med elen till trapphuset. Kan tyvärr inte göra det helt klart då mitt fiber inte är installerat, skulle ha skett mellan 2022-09-01 och 2022-12-31. Jag har en provisorisk patchdragning från taket där 4g routern sitter igenom takdosan till trapphuset. Det blev iaf nya trådar till elen utförd och bytte ut strömbrytaren, lite meckigt eftersom elen går ned till en ytterligare strömbrytare i källaren. Tur att man känner folk som kan hjälpa till med sådana här ormbon med alla möjliga färger som inte går att lita på. I det här huset så har röd kabel varit jord, i det här fallet så var det inte jord utan kabel till strömbrytaren.

Elledningar med skarvklämmor på mönstrad röd tapet, potentiellt elektriskt arbete eller reparation.
Skapa konto
Oorganiserade elledningar och Ethernet-kontakter mot röd vägg med mönster. Oavslutad elektrisk installation.
Skapa konto
Öppen eldosa med kablar, väggmontering, röd tapet, oavslutad elektrisk installation.
Skapa konto
Elledningar i tak, osäker installation, exponerat, byggarbetsplats, potentiell fara, oavslutat elektriskt arbete.
Skapa konto
Rum under renovering, skugga av person, väggljusställare, lediga kablar, byggställning.
Skapa konto

Igår så tänkte jag bli klar med trapphuset (förutom locket till takdosan pga fiberleverantören). Jag började med att byta kabel på den tilltänkta lampan så att det blev en med tygklädsel, hängde upp den, upptäckte att jag satt på en sak åt fel håll så att jag inte kunde låsa den svarta plåttallriken vid takfästet, perfekt. Ned med rasket igen och börja om. Monterade upp den igen med några justeringar på kabellängd. Det blev rätt bra tycker jag.

Plastkabel
En hand håller två fragment av en svart trasig paraply mot en leopardmönstrad säng. Oreda i bakgrunden.
Skapa konto

Tygklädd kabel
En hand under en lampskärm, leopardmönstrat tyg, lite rörigt, kablar och en dammvippa syns.
Skapa konto

Lampa monterad (fail)
Renovering pågår i rum med trappa, taklampa, fönster, verktyg och stege.
Skapa konto

lampa monterad, success. Blir väldigt skönt att man kan nå för byte av lampa nu när den sitter mer centrerad i trapphuset.
Ett rum under renovering med tänd lampa, stege, kala väggar och en fönsterkarm.
Skapa konto

Nu rev jag bort ställningen och då är det fri tillgång till de nikotindränkta väggdelarna.
Trappa ner, trätrappsteg, vit vägg, fönster överst, renovering pågår, taklampa, delvis målad vägg.
Skapa konto

Jag tog sedan målarens roller och slaskade på spärrfärg.
Trappa i ett hem med trästeg, vit räcke, röd mönstrad tapet och vita väggar.
Skapa konto
Trappnedgång, trätrappor, vit vägg, skuggor, kablar, inomhusmiljö, övervåning till nedervåning, bostadsinteriör.
Skapa konto
Trätrappa nedåt, vitmålade väggar, litet fönster, öppna skåpluckor, gult tejp på golvet.
Skapa konto
Trappa nedåt, trästeg, väggmonterat skoställ, litet fönster, hemmiljö, bild tagen uppifrån.
Skapa konto

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Idag kom den förväntade leveransen av kök, eftersom vi har ett ganska dyrt golv så vill man ju gärna inte riskera något, jag köpte lite nytt material för ändamålet i förra veckan som de som bär in köket kunde knalla på utan att jag skulle få hudutslag av stressen.

Ett rum under renovering med osatt golv och skyddsplast. Fönsterdörrar leder ut till en veranda.
Skapa konto
Tomt rum med parkettgolv, vita och bruna väggar och omonterade skåpsdelar utlagda.
Skapa konto
Renovering i hemmet, gipskartong upplagd, dörröppning, fönster, skyddad trägolv, ljuskälla i taket, verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto
Ett tomt rum under renovering med nya gipsplattor, målningsutrustning, och ett trägolv.
Skapa konto

Sen var det bara att tåga in med grejerna. Hade jag varit frisk och kry så hade jag nog redan börjat peta ihop några stommar men jag satte mig här istället.
Rum fyllt med oöppnade möbellådor och paket, troligen från möbelvaruhus, överförfriskat utrymme, möjlig montering pågår.
Skapa konto
IKEA-möbelpaket staplade på golv, olästa, innehåll visas delvis, renoveringsprojekt.
Skapa konto
Tomt rum med trägolv, lutande fönster, flera lådor och en IKEA METOD-låda.
Skapa konto

Fantastiskt, nu är jag i fas med dokumentationen här också. Tack för alla "gillningar" och annat, det sporrade mig lite till att göra klart allt idag (y):strong::heart:. Nu ska jag ta en Alvedon, trevlig kväll!

• Gilla
magnfris och 22 till
  • Laddar…
Var kaklet i köket orginal sen huset byggdes? :rolleyes:

Imponerande!

• Gilla
TechnoKnut
  • Laddar…
Vilket jobb och tempo! Bra jobbat måste jag säga

• Gilla
TechnoKnut
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Var kaklet i köket orginal sen huset byggdes? :rolleyes:
Jag vet inte hur vanligt det var med vitt 15x15 på 60-70 talet. Spontant när man kikar bakom plattorna så ser det ut som att det kan ha varit original, det var ingen mix av material bakom om man säger så, jag tror att hela köket var original.

T TechnoKnut skrev:
Jag vet inte hur vanligt det var med vitt 15x15 på 60-70 talet. Spontant när man kikar bakom plattorna så ser det ut som att det kan ha varit original, det var ingen mix av material bakom om man säger så, jag tror att hela köket var original.

Okej, inte för att vara tråkig nu men då fanns det förmodligen asbest i fixen och fogen där :sweat:

G GoGetLost skrev:
Okej, inte för att vara tråkig nu men då fanns det förmodligen asbest i fixen och fogen där :sweat:
Vi har gjort mätningar/prover för både radon och asbest, det fanns ingen asbest i köket (y)
Vi har väldigt höga halter med radon dock så det ligger på lite det här med att installera FTX agg och få ordning på ventilationen. Jag hoppas hinna med att göra ventilationsjobbet på vinden innan det blir för varmt.

Bra jobbat! Tänk på hälsan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.