55 869 läst · 226 svar
56k läst
226 svar
Det sista boendet (Renovering av kåk från 60-talet)
Februari 4
Målningsarbete med iläggningar och diverse har pågått idag.
Målningsarbete med iläggningar och diverse har pågått idag.
Februari 5
Igår så var jag och frun och tittade en sista gång på köksgrejerna vi tänkt beställa, vi var egentligen redan klara och överens men vi tänkte att man kanske ändrat sig sen senast, det var ju ett tag sedan vi planerade ihop köket. Det blev några få ändringar men bara små detaljer på handtag samt att vi gick upp till en lite dyrare variant diskmaskin. Idag så satt jag ned men en köksplanerare och stämde av allt så det stämde, ordern lagd. Fick ett prellat leveransdatum till den 15 februari.
Här kommer bilder på materialvalen.
När jag kom hem på kvällen så satte jag igång och leta fram en sticksåg och en sockel för att montera i dotterns rum, det ska sitta en fototapet där och målaren rekommenderade att jag skulle sätta den först så de kunde vika ut tapeten på sockeln.
Igår så var jag och frun och tittade en sista gång på köksgrejerna vi tänkt beställa, vi var egentligen redan klara och överens men vi tänkte att man kanske ändrat sig sen senast, det var ju ett tag sedan vi planerade ihop köket. Det blev några få ändringar men bara små detaljer på handtag samt att vi gick upp till en lite dyrare variant diskmaskin. Idag så satt jag ned men en köksplanerare och stämde av allt så det stämde, ordern lagd. Fick ett prellat leveransdatum till den 15 februari.
Här kommer bilder på materialvalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
När jag kom hem på kvällen så satte jag igång och leta fram en sticksåg och en sockel för att montera i dotterns rum, det ska sitta en fototapet där och målaren rekommenderade att jag skulle sätta den först så de kunde vika ut tapeten på sockeln.
Logga in
Skapa konto
Februari 6
Fortsättning följer med måleriarbeten, nu börjar det bli lite färg.
Fortsättning följer med måleriarbeten, nu börjar det bli lite färg.
Februari 7
Nu var det dags för lite färdigstrykning, mysiga färger måste jag säga, supermatta med glans 1. Nu åkte täckpappen ut också, börjar kännas lite hemtrevligt
Nu var det dags för lite färdigstrykning, mysiga färger måste jag säga, supermatta med glans 1. Nu åkte täckpappen ut också, börjar kännas lite hemtrevligt
Februari 12
Nu var det dags att riva ställningen i trapphuset, jag vill ju såklart göra så mycket jag kan där innan jag river. Gjorde fönsterbytet där samt i badrummet när jag ändå hade verktygen framme. Till badrummet köpte jag ett fönster utan trä så det fönstret är helt i aluminium.
Rivning fönster i trapphus:
Nytt fönster i trapphus:
Rivning fönster i badrum:
Badrumsfönster klart:
Utvändigt, ja jag ska byta fönsterbleck
Nu var det dags att riva ställningen i trapphuset, jag vill ju såklart göra så mycket jag kan där innan jag river. Gjorde fönsterbytet där samt i badrummet när jag ändå hade verktygen framme. Till badrummet köpte jag ett fönster utan trä så det fönstret är helt i aluminium.
Rivning fönster i trapphus:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nytt fönster i trapphus:
Logga in
Skapa konto
Rivning fönster i badrum:
Logga in
Skapa konto
Badrumsfönster klart:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Utvändigt, ja jag ska byta fönsterbleck
Logga in
Skapa konto
Februari 13
Lite småpill med elen till trapphuset. Kan tyvärr inte göra det helt klart då mitt fiber inte är installerat, skulle ha skett mellan 2022-09-01 och 2022-12-31. Jag har en provisorisk patchdragning från taket där 4g routern sitter igenom takdosan till trapphuset. Det blev iaf nya trådar till elen utförd och bytte ut strömbrytaren, lite meckigt eftersom elen går ned till en ytterligare strömbrytare i källaren. Tur att man känner folk som kan hjälpa till med sådana här ormbon med alla möjliga färger som inte går att lita på. I det här huset så har röd kabel varit jord, i det här fallet så var det inte jord utan kabel till strömbrytaren.
Lite småpill med elen till trapphuset. Kan tyvärr inte göra det helt klart då mitt fiber inte är installerat, skulle ha skett mellan 2022-09-01 och 2022-12-31. Jag har en provisorisk patchdragning från taket där 4g routern sitter igenom takdosan till trapphuset. Det blev iaf nya trådar till elen utförd och bytte ut strömbrytaren, lite meckigt eftersom elen går ned till en ytterligare strömbrytare i källaren. Tur att man känner folk som kan hjälpa till med sådana här ormbon med alla möjliga färger som inte går att lita på. I det här huset så har röd kabel varit jord, i det här fallet så var det inte jord utan kabel till strömbrytaren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Igår så tänkte jag bli klar med trapphuset (förutom locket till takdosan pga fiberleverantören). Jag började med att byta kabel på den tilltänkta lampan så att det blev en med tygklädsel, hängde upp den, upptäckte att jag satt på en sak åt fel håll så att jag inte kunde låsa den svarta plåttallriken vid takfästet, perfekt. Ned med rasket igen och börja om. Monterade upp den igen med några justeringar på kabellängd. Det blev rätt bra tycker jag.
Plastkabel
Tygklädd kabel
Lampa monterad (fail)
lampa monterad, success. Blir väldigt skönt att man kan nå för byte av lampa nu när den sitter mer centrerad i trapphuset.
Nu rev jag bort ställningen och då är det fri tillgång till de nikotindränkta väggdelarna.
Jag tog sedan målarens roller och slaskade på spärrfärg.
Plastkabel
Logga in
Skapa konto
Tygklädd kabel
Logga in
Skapa konto
Lampa monterad (fail)
Logga in
Skapa konto
lampa monterad, success. Blir väldigt skönt att man kan nå för byte av lampa nu när den sitter mer centrerad i trapphuset.
Logga in
Skapa konto
Nu rev jag bort ställningen och då är det fri tillgång till de nikotindränkta väggdelarna.
Logga in
Skapa konto
Jag tog sedan målarens roller och slaskade på spärrfärg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag kom den förväntade leveransen av kök, eftersom vi har ett ganska dyrt golv så vill man ju gärna inte riskera något, jag köpte lite nytt material för ändamålet i förra veckan som de som bär in köket kunde knalla på utan att jag skulle få hudutslag av stressen.
Sen var det bara att tåga in med grejerna. Hade jag varit frisk och kry så hade jag nog redan börjat peta ihop några stommar men jag satte mig här istället.
Fantastiskt, nu är jag i fas med dokumentationen här också. Tack för alla "gillningar" och annat, det sporrade mig lite till att göra klart allt idag . Nu ska jag ta en Alvedon, trevlig kväll!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen var det bara att tåga in med grejerna. Hade jag varit frisk och kry så hade jag nog redan börjat peta ihop några stommar men jag satte mig här istället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fantastiskt, nu är jag i fas med dokumentationen här också. Tack för alla "gillningar" och annat, det sporrade mig lite till att göra klart allt idag . Nu ska jag ta en Alvedon, trevlig kväll!
Vilket jobb och tempo! Bra jobbat måste jag säga
Jag vet inte hur vanligt det var med vitt 15x15 på 60-70 talet. Spontant när man kikar bakom plattorna så ser det ut som att det kan ha varit original, det var ingen mix av material bakom om man säger så, jag tror att hela köket var original.G GoGetLost skrev:
T TechnoKnut skrev:
Okej, inte för att vara tråkig nu men då fanns det förmodligen asbest i fixen och fogen där
Vi har gjort mätningar/prover för både radon och asbest, det fanns ingen asbest i köketG GoGetLost skrev:
Vi har väldigt höga halter med radon dock så det ligger på lite det här med att installera FTX agg och få ordning på ventilationen. Jag hoppas hinna med att göra ventilationsjobbet på vinden innan det blir för varmt.