45 055 läst · 191 svar
45k läst
191 svar
Det lilla radhuset ute på den Skånska landsbygden!
Låter bra!A Alecci skrev:
Hoppas på att detta ska vara genomförbart.. Insåg förut att jag har ett telejack som eventuellt är i vägen. Ett där 8 andra radhus trådar går så är inte så sugen på att röra det
Missade tillägget!Åsa Lund skrev:
Förstår absolut vad du säger.. Nu är vi lite trångbodda på wcn idag med ca 60*60cm framför wcn... Hmm
Får nog städa ur pannrummet imorgon och lyfta in en stol där och provsitta + stänga dörren, den mäter 88cm i bredd så snudd på samma bredd
En extra toalett eller badrum är mycket användbart. Jag ser bara fördelar, förutom lite extra städning.J Jarlsgård skrev:
- Om den ena toaletten är trasig eller rummet behöver renoveras
- när ni har gäster. Coronacocooning i all ära men stora fester kommer ni väl ha ngn gång?
- När barnen har många kompisar hemma.
- När någon är sjuk är det också skönt för de andra med en obesudlad toa.
- Ett extra badrum öppnar också upp möjligheten till en inneboende.
- Se också till att ge de som sminkar sig yta i sina egna rum så de inte ockuperar toaletterna.
Ja jag håller med på alla punkter. Min farmor och farfar bodde tidigare i ett tvåfamiljshus med min faster och dem tillsammans hade inte mindre 7 toaletter.W Wingburken skrev:En extra toalett eller badrum är mycket användbart. Jag ser bara fördelar, förutom lite extra städning.
- Om den ena toaletten är trasig eller rummet behöver renoveras
- när ni har gäster. Coronacocooning i all ära men stora fester kommer ni väl ha ngn gång?
- När barnen har många kompisar hemma.
- När någon är sjuk är det också skönt för de andra med en obesudlad toa.
- Ett extra badrum öppnar också upp möjligheten till en inneboende.
- Se också till att ge de som sminkar sig yta i sina egna rum så de inte ockuperar toaletterna.
Det var gudomligt skönt när hela släkten var där (25+ personer) då det alltid fanns en toalett ledig
WC har vi ju idag, men i mitt huvud så är ett extra badrum att föredra, det kan handla om att 2 st vill duscha innan jobbet och man börjar samtidigt, ja då får den ena antingen gå upp tidigare... men irritationsfaktorn kommer trots detta ändå vara ett faktum
Men det du säger med förvaring har jag också klurat på .. Är i så fall kluven till hur bred kommod man ska ha.. först och främst så måste den vara grund <35 cm. Har hittat en som är 56 cm men tusan vet om inte det är på vippen till för brett
Sen tänker jag mig en inbyggnadsWC där man får ett hyllplan uppe på. Då bör alla dessa sminkvaror rymmas
Inbyggd wc i en sån hörna som du ritat kan bli svårt att få till.J Jarlsgård skrev:
Hade hellre satt vanlig wc och vägghyllor för förvaring ovanför. Kanske en hylla per vägg i hörnan ovanför toan
De som sminkar sig vill helst ha spegelskåp med belysning där det även är spegel på insidan av skåpsdörrarna
Det är så skönt med ett extra badrum - min man och jag hade två i gamla lägenheten och har efter nästan ett och ett halvt år ännu inte vant oss vid att bara ha ett. Men om det i huvudsak ska användas som en extra toalett, och mer sällan användas som duschutrymme, skulle jag försöka få lite mer utrymme runt WC och handfat än att ha en så pass stor dusch som 90*90.
Ok. Läste lite slarvigt. Klart att ni ska ha en extra dusch. Din sambo kommer att tacka dig när hon inser att hon slipper köa.
Ps. Ta det lite lugnt, öppna en öl och kolla på Seinfelt! Oavbrutet renoverande, småbarn, idérik sambo, jobb, skador ... hinner du träna och vila? Du vill INTE bli utbränd.
Ps. Ta det lite lugnt, öppna en öl och kolla på Seinfelt! Oavbrutet renoverande, småbarn, idérik sambo, jobb, skador ... hinner du träna och vila? Du vill INTE bli utbränd.
Det har jag som tur är redan undersökt i och det finns hörn cisterner som överensstämmer med mina måttÅsa Lund skrev:
Ja spegelskåp är något jag är för, där min andra hälft är emot Krigade för det när vi renoverade ovanvåningen men där fick jag se mig besegrad
Har nu även testat att "inreda" pannrummet med en provisorisk WC stol (stor kartong som ryggstöd och en AWAB pall) och det funkade faktiskt. Rymligt? Njae kan jag la inte påstå, men fullt möjligt! Hade jag dessutom ställt min "wc" på sniskan så hade det varit rätt gott om benutrymme
Ja, jag gillar idén av två duschutrymmen. Men ska jag vara ärlig så har jag under mina 31 år aldrig någonsin bott i en bostad med just detta.. så smidigheten det kan bidra med har jag aldrig fått uppleva1 16386 skrev:Det är så skönt med ett extra badrum - min man och jag hade två i gamla lägenheten och har efter nästan ett och ett halvt år ännu inte vant oss vid att bara ha ett. Men om det i huvudsak ska användas som en extra toalett, och mer sällan användas som duschutrymme, skulle jag försöka få lite mer utrymme runt WC och handfat än att ha en så pass stor dusch som 90*90.
Men jag misstänker att om 10 år eller så, när barnen är 14 och 12 så lär jag få erfara hur det är
Har minskat ner duschen nu till hutlösa 85 cm.. hade kunnat sträcka mig ner till 80 cm men där går min smärtgräns! När vi flyttade in hade vi en duschkabin på 70x90cm och där stod jag och dunkade i väggarna mest hela tiden .
Kring WCn så är nu utrymmet ca 70 cm i bredd för själva WCn
Ja alltså, jag vill intala mig själv att hon gör det... Men jag fajtas mot resonemang som är väldigt svåra att vinna över!W Wingburken skrev:
När jag lyft det tidigare har ett varit "det är onödigt" ett annat har varit att den inre hallen blir klaustrofobisk (kommer fortfarande mäta 2.3x3m.. så vi har verkligen olika uppfattning om vad klaustrofobiskt innebär)
Och att slå näven i bordet brukar inte funka något vidare heller!
Det är snällt att du är tänker på min hälsa, men just renoveringsbiten är rätt lugn! Detta är ett rejält projekt och jag har inte för avsikt att göra de stora delarna i det, det får för en gångs skulle hantverkare göra
Har sagt att golvet kan jag lösa, likaså köksinredning. Resterande lär lämnas bort
Och tack vare min rygg så har jag nu haft ett ofrivilligt renoveringsuppehåll i mer eller mindre ett halvår så det kliar allt rätt rejält i fingrarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild med mått!
Jag hade förvisso kunnat strunta i det sneda hörnet och istället ställa WCn mot 90 cm väggen där istället, och flytta dörren så den är centrerad med kommoden... men det var mitt ursprungsförslag till min sambo och det sköts ner något så kopiöst
En annan tanke som jag haft är att göra såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att det kan skapa lite dynamik i väggen att ha den lite snedställd hela vägen!
Nackdelen med denna lösningen är att det blir lite trängre, samtidigt tror jag ändå att det är fullt tillräckligt, då det är ~92 cm på kortaste stället (25 cm) och ~99 cm på det längsta