Ja men varför inte väcka ett neverending project? :crysmile:

Ryggen? Tja, den är fortfarande inte 100% om än bättre, kanske ger tomten mig en ny i år? Vem vet.. har jag varit tillräckligt snäll? :thinking:

Men, lite update har jag i alla fall.

Jag tog för skojs skull in en mäklare för att göra en muntlig värdering, mest för att se hur landet ligger. Vi hade gissningar här hemma, där jag låg ca 150k högre än min sambo. Här ska även sägas att jag är en frenetisk hemnet följare så jag tyckte mig ha bra koll på läget ;)

Det hade jag inte.. mäklaren värderade det till 250k mer än vad jag trodde, och med de siffrorna hamnade vi helt plötsligt på en belåningsgrad om 50% vilket kändes fantastiskt.

Men det skapade ännu mer huvudbry....
Vi har länge snackat om att eventuellt bygga, då huset inte känns optimalt. Samtidigt är ett nybygge ett stort projekt och dessutom ett mångmiljonprojekt, vilket hade gett oss avsevärt mycket högre lån än vad vi har idag och med den nya värderingen fanns det helt plötsligt utrymme att fixa till vårat nuvarande utifrån hur vi faktiskt vill ha det.

Så där är vi idag, jag jagar hantverkare, konstruktörer, vvsare, elektriker och kommunen för att få så mycket underlag som möjligt för vårat lilla projekt.

Tänkte därmed slänga upp en bild på planlösning till den tänkta bygganmälan för att se om ni tycker jag missat något?

Det som ska göras är alltså flytt av kök (köket är idag där vardagsrummet är på planritningen) och i samband med detta även öppna upp väggen mellan nuvarande kök och vardagsrum. Genom att göra detta får vi en bättre planlösning, dels får vi ett större och bättre kök (krav från mitt håll) men faktiskt ett bättre vardagsrum också.
Och som toppen på moset så vill vi även få in en öppen kamin, har saknat det enda sedan jag flyttade hemifrån då det är mysfaktor deluxe för mig :cool:

Svartvit planritning av en husetage med markerade ändringar, inklusive flyttat kök och insättning av kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Balkmåttet är inte fastställt, det är det jag får fram när jag kör dimensioneringsprogram.)

Vad tror ni?
 
3D-rendering av ett kök med vit köksinredning, inbyggda vitvaror och en köksö med plats för barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slänger in en bild hur köket är tänkt att se ut, velar lite kring om man ska ha möjlighet för 2 barstolar eller ej :thinking:

Några tankar på denna layouten?
 
Snyggt! Jag skulle sätta igen väggen mellan hallen och nya vardagsrummet - en hel vägg där gör vardagsrummet klart mer möblerbart, då soffan kan placeras antingen med ryggen mot hallen eller mittemot. Teven kan då också placeras rakt framför soffan istället för i hörnet. Om det är rimligt kostnadsmässigt skulle jag också inte ha kvar en del av gamla väggen vid kaminen utan försöka få vardagsrummet och matrummet att kännas som ett rum.
Jag skulle personligen inte placera utrymme för en sittplats precis framför hällen i en köksö. Kan inte komma på en bättre lösning, dock.
 
1 16386 skrev:
Snyggt! Jag skulle sätta igen väggen mellan hallen och nya vardagsrummet - en hel vägg där gör vardagsrummet klart mer möblerbart, då soffan kan placeras antingen med ryggen mot hallen eller mittemot. Teven kan då också placeras rakt framför soffan istället för i hörnet. Om det är rimligt kostnadsmässigt skulle jag också inte ha kvar en del av gamla väggen vid kaminen utan försöka få vardagsrummet och matrummet att kännas som ett rum.
Jag skulle personligen inte placera utrymme för en sittplats precis framför hällen i en köksö. Kan inte komma på en bättre lösning, dock.
Ja öppningen där har jag argumenterat för att stänga igen, det har jag fått på flabben för :crysmile: väggen som är mot hallen är dock 200 cm lång och skulle funka om tvn placeras asymmetriskt. Så har vi det idag med soffgruppen och det funkar fint :)

Anledningen till att delar av väggen behålls är flera, dels som upplag för balken men framförallt då jag har tänkt att ha en murkamin och inte en fristående :cool:

Har en bild någonstans som jag kan ladda upp :D
 

Där är en äldre bild, har ändrat om en del i sedan dess, bland annat balkens placering :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ja öppningen där har jag argumenterat för att stänga igen, det har jag fått på flabben för :crysmile: väggen som är mot hallen är dock 200 cm lång och skulle funka om tvn placeras asymmetriskt. Så har vi det idag med soffgruppen och det funkar fint :)

Anledningen till att delar av väggen behålls är flera, dels som upplag för balken men framförallt då jag har tänkt att ha en murkamin och inte en fristående :cool:

Har en bild någonstans som jag kan ladda upp :D
Visst funkar det - men man kan bara möblera rummet på ett sätt. Har man en hel vägg där får man fler möjligheter. Men det är ju inte du och jag som ska komma överens!
 
1 16386 skrev:
Visst funkar det - men man kan bara möblera rummet på ett sätt. Har man en hel vägg där får man fler möjligheter. Men det är ju inte du och jag som ska komma överens!
Ja det har du så klart rätt i, man blir lite mer låst till möbleringsmöjligheterna, det håller jag med om :)

Blir ett litet ge och ta, offra möbleringsmöjligheterna för att i sin tur få en hall/svale som får idag är ganska mörk att bli lite ljusare och även bli en del av alltsammans :giggle:


Jag har som sagt försökt mig på din tanke en gång innan, då ville jag dessutom förlänga toan lite så att man kunnat få in en 90x90 dusch, men då fick jag på notor vill jag lova. Sådana dumheter kunde jag hålla för mig själv tyckte hon :crysmile:
 
richardtenggren
Du ska inte köra stålbalk för att få ner höjden som balken bygger?
En HEx-balk är den profil som ger lägst konstruktion.
Ser ni inte höjden som ett problem så skulle jag köra limträ då det är trevligast att jobba med. :)
 
(Svar till TS). Jag hade helt klart gått på ditt förslag!
Men man kan ju kompromissa - sätta igen dörren men ta upp ett fönster (med glas) mitt på väggen. Ljusare hall utan kall luft in i vardagsrummet, samtidigt som man får två väggar att ha en soffa mot.
 
1 16386 skrev:
(Svar till TS). Jag hade helt klart gått på ditt förslag!
Men man kan ju kompromissa - sätta igen dörren men ta upp ett fönster (med glas) mitt på väggen. Ljusare hall utan kall luft in i vardagsrummet, samtidigt som man får två väggar att ha en soffa mot.
Ingen dum idé, ska hålla en kudde framför manligheterna och lägga fram det förslaget :crysmile:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du ska inte köra stålbalk för att få ner höjden som balken bygger?
En HEx-balk är den profil som ger lägst konstruktion.
Ser ni inte höjden som ett problem så skulle jag köra limträ då det är trevligast att jobba med. :)
Är inne på en heb 140, därav kommentaren om att det är var dimensioneringsprogrammet sa

Ska bara få tag på en konstruktör som kan räkna på vad jag behöver. Har eventuellt en, men skulle nästan behöva en närmre som kan se det med sina egna ögon och verkligen förstå det hela :cool:

Tanken är att behålla delar av befintlig vägg som upplag, då den idag består av tegel :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Du bor tyvärr i fel landsända, annars hade jag haft en bra kontakt åt dig :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du bor tyvärr i fel landsända, annars hade jag haft en bra kontakt åt dig :)
Surt sa räven!

Men det löser sig (y) ska ringa en imorgon, har mailat utan framgång så får la vara lite old fashion och sätta mig och ringa istället :crysmile: fördelen med han är att han även är cert KA, något jag misstänker att jag kommer behöva :thinking:
 
Hej hopp!

Här går det trögt i vanlig ordning :crysmile:

Skämt o sido. Har varit i kontakt med hantverkare och konstruktör så den biten känns bra och hela projektet känns genomförbart... just nu :rofl:

Men har börjat spåna lite mer (varför inte liksom?)

När vi ändå tänkt göra om mer eller mindre hela bottenvåningen så har jag beslutat att stambyte ska bli gjort också. Dels då vi haft problem innan men även då WCn och köket delar på vattenledningarna idag och när köket flyttas så blir det omständigt då rören går i den väggen vi vill ta ner = rören hade ändå behövt bytas.

Så vad har jag på hjärtat idag? Jo, vi har en liten intern debatt här hemma där jag (mannen) vill ha ytterligare ett bad/duschrum medan min sambo (kvinnan) anser att det räcker med ett.

Jag anser att det dels är värdehöjande men även att när barnen sedan blir äldre så kommer det vara ett uppskattat inslag.
Varpå jag börjat rita på hur man skulle kunna lösa det. Största problemet är att jag är låst till placeringen, det finns ingen annanstans att göra av toaletten. Det andra är storleken som den har idag, då den bara mäter 0.9x1.3m.

När väggen väl är riven är min tanke att de båda genomgångarna på var sida av kaminen ska vara lika stora, detta gör att TV väggen kommer förlängas med ca 20 cm, och detta tillsammans med ytterligare 30cm som finns idag gör att WCn kunnat bli 50 cm längre. Att då bara ha en WC som är 0.9x1.8m stor är ju förstås ett alternativ, men jag har som sagt skissat och tänkte höra vad ni tycker om min idé?

Ritning av ett litet badrum med dusch, toalett och handfat, inklusive måttangivelser och en 45° vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja bilden säger förvisso rätt mycket själv, men min tanke är alltså att förlänga WCn ytterligare men göra det med en 45° vägg för att få en mjukare övergång. Så dels för en mjukare övergång men även då jag inser att ställa en WC så man har 90cm totalt inte blir något bra :thinking:


Så ut med språket! Säg vad ni tycker (y) Duschen är 90x90 och handfatet är inritat som 50x35 om något undrar :cool:
 
  • Gilla
Alecci
  • Laddar…
Tycker det ser vettigt ut, vi har ett badrum i nuvarande hus som inte är mycket större och det fubgerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.