11 161 läst · 81 svar
11k läst
81 svar
Det här med att "räkna hem"...
Det beror ju på vad du betalade för frikylan? En Ac luftpump kan du få för några tusenlappar.Linnex skrev:
Och några tusenlappar kostar det inte att driva den på sommaren.Snarare några hundralappar.
Gav ca 5000 kr. Ger upp till 4,7 kW kyla vid drift på 210 W (fläktkonvektor 90w, cirkulationspump 120W). Går den på max och 24 h om dygnet motsvarar det ca 150 spänn i månaden. COP 4700/210=22,3. ca 10 ggr bättre än en kompressor driven AC.Andreas_Hansson skrev:
Hållberheten i systemet är nog betydligt bättre än en AC och delarna som eventuellt behöver bytas billigare. Värmer även då borrhålet vilket ger tillbaka en del av kostnaden då det ger bättre COP när jag tar ut energi ur hålet igen.
OBS siffrorna är teoretiska från tillverkarna. Har inte mätt värdena.
Ja det var ju ett riktigt kalas pris. En fläktkonvektor brukar väl ligga på 4000kr.Om inte mer.
Fick du den extra rör dragningen,isolering gjord för kyla. Kondens avlopp,el inkoppling,Cirkpump,Plattvärmeväxlare?.för en tusenlapp?
Som sagt kalas pris.
Fick du den extra rör dragningen,isolering gjord för kyla. Kondens avlopp,el inkoppling,Cirkpump,Plattvärmeväxlare?.för en tusenlapp?
Som sagt kalas pris.
Nej priset var enbart för takkassetten. Sorry och jag räknade fel på driften. Kylen går över plattvärmeväxlare och drivs av ytterliggare en Pump (2 st). Osäkert på effektbehovet men tror at den klarar på max 90 watt. Dvs 300 Watt för 4700 i kyla. COP 15.7Andreas_Hansson skrev:
Jag gjorde installationen själv. Isolering och kopparrör är överblivet eller mtrl som återanvänts. Sitter kondenspump i kassetten och dränneras i avluftningen från avloppsröret som går genom vinden.
Pex rör, plattvärmeväxlare, ventiler, kopplingar och cirkulationspumpar ca 2500-3000 kr. Säg 8000-8500 kr installerat och klart. Då kör jag även värme alternativt enbart cirkulation på konvektorn. Sista när jag eldar i braskaminen.
Anläggningen är inte helt klart och jag kommer även använda borran till att kyla ett större saltvattens akvarium med att lägger en kylslinga i sumpsystemet.
Det går att göra systemet betydligt billigare utan tex värmeväxlaren om man vill. Hade då klarat mig på dryga tusenlappen förutom kassetten..
Men lika kan man köpa Luft/Luft system från billigt till dyrt. Och jag valde att optimera flexibilteten på systemet. Fast det är väl inte det här tråden egentligen handlar om eller? Utan jag valde ett system som jag kanske inte kunde räkna hem och detta var en av anledningarna.
Andra anledningar var.
*Hade fått vänta ett år innan jag hade fått fjärvärme. Ett år extra med dyr drift kostnad (vattenburen el).
*Rothavdraget gällde då så jag fick tillbaka 9,500 kr på installationen.
*Lägsta driftkostnad i daxläget för mig.
*Sköter sig själv (jämfört med Ved eller Pellets)
*Jag bestämmer själv över mitt system och kan påverka mer ifall driftkostnaderna kommer öka. Kan tex koppla in solpaneler.
*Jag inbillar mig att utvecklingen går frammåt och COP kommer öka till nästa pump. Redan nu gör Nibe reklam för drygt 5 i COP. Förhoppningsvis kanske vi nått 7 när det är dax att byta. Min har beräknat värde på 3,85 enligt installatören så även om det är risk att elpriset stiger som alla motargumenterar med så kan jag påverka det.
*Ser inte det som ren kostnad utan även som investering enligt mitt tidigare inlägg där antingen huset blir mer lättsåld eller prislappen högre om jag måste kränga huset. Har inte de planerna men man vet aldrig vad framtiden har att ge...
Fanns säkert ett antal andra funderingar jag hade när jag beslutade mig....
Du har räknat på de olika alternativen, övervägt fördelar och nackdelar, både ekonomiska och icke-ekonomiska och kommit fram till att du på 12-15 år fått tillbaka investeringen för bergvärmen. I mina öron låter det som om du både har räknat och räknat hem...Linnex skrev:Andra anledningar var.
*Hade fått vänta ett år innan jag hade fått fjärvärme. Ett år extra med dyr drift kostnad (vattenburen el).
*Rothavdraget gällde då så jag fick tillbaka 9,500 kr på installationen.
*Lägsta driftkostnad i daxläget för mig.
*Sköter sig själv (jämfört med Ved eller Pellets)
*Jag bestämmer själv över mitt system och kan påverka mer ifall driftkostnaderna kommer öka. Kan tex koppla in solpaneler.
*Jag inbillar mig att utvecklingen går frammåt och COP kommer öka till nästa pump. Redan nu gör Nibe reklam för drygt 5 i COP. Förhoppningsvis kanske vi nått 7 när det är dax att byta. Min har beräknat värde på 3,85 enligt installatören så även om det är risk att elpriset stiger som alla motargumenterar med så kan jag påverka det.
*Ser inte det som ren kostnad utan även som investering enligt mitt tidigare inlägg där antingen huset blir mer lättsåld eller prislappen högre om jag måste kränga huset. Har inte de planerna men man vet aldrig vad framtiden har att ge...
Fanns säkert ett antal andra funderingar jag hade när jag beslutade mig....
Tror inte riktigt att du är uppdaterad kollade just på elskling och de skillde mellan 52 öre och 63 för mig blir det 11 öre i skillnad.
Liknande trådar
-
Vad innebär det att det ser ut så här under torpargrunden?
Grund & Markarbeten -
Vad är det här för rör i källare? Droppar vatten - akut??
Vatten & Avlopp -
Kan jag byta sätt att behandla mitt tryckimpregnerade trädäck, efter att jag tidigare har kiselbehandlat det?
Altan & Uteplats -
Det här med att tejpa vindduk runt fönster?
Fönster & Dörrar -
Går det här verktygsskåpet att rädda?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide