v-g skrev:
Pelletsbrännare är också ofördelaktigt beskrivna här ovan, det är INGET jobb om man har förråd och skruv som matar. Tyvärr är det ju inte billigt längre heller och spånskivorna har blivit dyrare :)

Vaddå inget jobb ?

Har du eldat pellets ? Det blir sot i pannan och den ska ekonomisotas. Det blir en anselig mängd aska som ska tömmas och dumpas på någt vis. Det blir sintring i brännaren som ska skrapas bort.
Detta är jobb, en elpatron är inget jobb - en värmepump likaså.

Skall du ha en pelletsanläggning som är helt superautomatisk och även matar ut askan samt har ett stort bulkförråd så snackar vi bergvärmepris och kanske mer ändå på anläggningen.


Mvh
 
Apropå räkna hem... Har en del kamrater och grannar som tagit in offerter på bergvärme, dom flesta landar på 150.000 och uppåt.. Låt oss säga att elpriset är 1 kr idag, om elpriset skulle vara 2 kr om 2 år, blir det inte bekymmer att räkna hem en sådan investering då ? Har inte velat gå in något resonemang med mina vänner än, jag kanske tänker fel ? Har sett att CarMan skrivit en del om detta förut, men han verkar lite partisk... :) ?
 
somelvis skrev:
Vaddå inget jobb ?

Har du eldat pellets ? Det blir sot i pannan och den ska ekonomisotas. Det blir en anselig mängd aska som ska tömmas och dumpas på någt vis. Det blir sintring i brännaren som ska skrapas bort.
Detta är jobb, en elpatron är inget jobb - en värmepump likaså.


Mvh
Det beror på vad du har för pelletspanna o då tänker jag inte på nån av dom helautomatiska utan det finns andra som behöver väldigt lite skötsel..

En kompis köpte en anläggning för 1,5 år, Det blev en thermia Biomatic 20+ för 42500:- inkl shuntstyrning o han behöver inte röra pannan under 2 tons drift sen gör han en ekonomisotning o då har rökgastempen stigit ca 35° men då asklådan ändå behöver tömmas så sotar han... Nu förbrukar han ca 12,5 ton/år o han sänkte elförbrukningen med lite över 50000 kWh vilket gjorde en besparing på ca 37000:-/år.. Med avtal på pelletsen i 6 mån till + att han rymmer 8-9 mån förbrukning så kommer han att ha sparat ca 100000:- under avtalstiden vilket täcker kostnaden för panninstallationen samt skorsten o förrådet... :)

Skulle den pannan med tillhörande förråd suttit i en vanlig villa med en förbrukning på 20-25000 kWh/år så hade det inte behövts tömmas aska o sotats mer än max 1 gång själv eftersom att sotarn tar hand om det 2 ggr/år..
 
det hela beror ju på vad man har för uppvärmning innan. har man tilexempel el panna så räknar man ju hem en bergvärme investering dubbelt så fort om elpriset fördubblas
 
Som tack för hjälpen så har min kompis gett mej 13 ton pellets + att svärfar va hit o kapade/klöv alla träd på gården så jag kan elda 6 mån/år i 4 år så om 3 år då pelletsen samt veden är slut är min anläggning betald/intjänad mot pellets i gamla pannan som rasade så ett byte va ett måste hösten -04... :)

Skulle jag skaffa bergvärme (har inte lämplig tomt för jordvärme så skulle det kosta ca 120-130000:- o med dagens el/pelletspris skulle jag tjäna ca 3700:-/år med bergvärme jämfört med pellets, Min ved/pellets anläggning kostade 50-60000:- mindre än bergvärmen så de vete f-n om man kan byta system om 3 år...
Om energipriserna skulle hålla samma skillnad så skulle det ta pumpens livslängd att tjäna in den dyrare investeringen utan att räkna in nån ränta på dessa 50-60000:- mer som det kostar...
 
Man får tro vad man vill om priserna, men jag är ganska så säker på att de olika energislagen kommer att följa varandra något så när. Om elpriserna går upp, går också skogsbaserat bränsle upp i pris, liksom fjärrvärme och oljepriser. Oljepriserna är svåra att råda över, och just oljans prisuppgång de senaste åren har varit pådrivande på såväl el, fjärrvärme och skogsråvaror.
 
CarMan skrev:
det hela beror ju på vad man har för uppvärmning innan. har man tilexempel el panna så räknar man ju hem en bergvärme investering dubbelt så fort om elpriset fördubblas
Lånet på 150.000:- som många troligen tar då ? och så behåller man sin gamla enkla elpanna ?

Det jag funderar på är om det finns en brytpunkt för att en bergvärmeinvestering skall betala sig ?

Hur många år beräknar man pumpens livslängd till ? Renoverar man den eller byter man hela pumpen ?
Om man måste ut med tex 50.000 efter 20 år, har lånat 150.000:- och elpriset är 2 kr, hur blir kalkylen då ?

(OBS, är ingen "VP-hatare "av något slag, funderade på det själv ett tag till mitt hus, tycker bara att det är ett intressant ämne)
 
Impala59 skrev:
Lånet på 150.000:- som många troligen tar då ? och så behåller man sin gamla enkla elpanna ?

Det jag funderar på är om det finns en brytpunkt för att en bergvärmeinvestering skall betala sig ?

Hur många år beräknar man pumpens livslängd till ? Renoverar man den eller byter man hela pumpen ?
Om man måste ut med tex 50.000 efter 20 år, har lånat 150.000:- och elpriset är 2 kr, hur blir kalkylen då ?

(OBS, är ingen "VP-hatare "av något slag, funderade på det själv ett tag till mitt hus, tycker bara att det är ett intressant ämne)
Vad handlar tråden om?

det är ju det vi säger. en bil kan kosta 400 000:-, den köper man glade ligen, fst man vet att den bara är värd 200 000:- om 4:a år, o då har man undertiden haft en driftskostnad på 5000:- + bränsle/ år (då är det inge snack om att räkna hem !?

jag betalar gladeligen an bra slant för att inte behöva röra ett finger för att ha varmt inne o inte behöva tänka på att snåla med värme o varmvaten för att lönen ska räcka till räkningarna varje månad. (nu med fasit i hand, så behöver jag inte betala en bra slant, men jag hade gärna gjortdet)
 
CarMan skrev:
Vad handlar tråden om?

det är ju det vi säger. en bil kan kosta 400 000:-, den köper man glade ligen, fst man vet att den bara är värd 200 000:- om 4:a år, o då har man undertiden haft en driftskostnad på 5000:- + bränsle/ år (då är det inge snack om att räkna hem !?

jag betalar gladeligen an bra slant för att inte behöva röra ett finger för att ha varmt inne o inte behöva tänka på att snåla med värme o varmvaten för att lönen ska räcka till räkningarna varje månad. (nu med fasit i hand, så behöver jag inte betala en bra slant, men jag hade gärna gjortdet)
:confused:
 
Impala59 skrev:
:confused:
Är själv ingen stor förespråkare för VP men CarMan återförde ju faktiskt diskussionen till sitt ursprung - bekvämlighet är onekligen ett av de tyngre argumenten för VP ;)

Tråden tog fart - många intressanta inlägg att läsa.
 
jag har sagt det tidigare, men nämner det igen.
för min egen del så käns det viktigt att värmesystemet ger mig billig drift under den tid jag bor i huset. Sen är det för min egen del ointresant om payoffen är lång eller kort

vad ska jag med en kort payoff till om den totala besparingen blir liten?
då är det ju bättre med en lång payof, o "tjäna storkovan i slutet"
 
javisst, men lika bekvämt är det ju i mitt teoretiska fall. Kör vidare på den gamla elpannan. Kanske kostar mindre om/när elpriset är 2 kr... ? Har sett att CarMan verkar duktig på payoffkalkyler, har du lust att räkna på mitt teoretiska fall ?
 
det är ju presis tvärt om.

om en Kw kostar 1:- med elpanna (ett hus med 20 000kW / år koster 20 000:)
så koster ju 1kW bara 0,3:- med bergvärme (ett hus med 20 000kW / år koster 6 000:)
Skilnaden är ju alltså 0,7:- / kW (14 000:- /år)

dubblas elpriset så kostar 1kW 2:- med elpanna (ett hus med 20 000kW / år koster 40 000:)
mot 0,6 med bergvärme (ett hus med 20 000kW / år koster 12 000:)
Skilnaden är ju då 1,4:- (28 000:-/år)

Kostar 1kW 3:- med elpanna (ett hus med 20 000kW / år koster 60 000:)
så blir det 1:- med bergvärme (ett hus med 20 000kW / år koster 20 000:)
nu är skilnaden 2:- /kW (40 000:-/år)

som du ser så tjänar du bara mer o mer på bergvärme vart efter elpriset stiger (om man gämför elpanna mot bergvärme)
alltså blir payoffen mycke kortare om priset på el stiger kraftigt
 
kortaste payoffen får man om man byter värmesystem, när det system man har idag har pajjat, eller komer att paja inom kort framtid.
För då måste man ju ändå lägga x antal kronor på endra en likan dan "leksak" man har, eller köpa en helt annan "leksak"
då är det ju bara skilnaden melan desa som är den extra utgiften

som ni ser så är inget fall lika, man måste alltid räkna utifrån sin egen sitruation.
 
Jag har aldrig gjort en payoff kalkyl på någonting. Tycker det är lite hysteri i det där.
Mitt nya badrum hade fått en jäkligt dålig payoff ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.