414 704 läst · 7 729 svar
415k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
Jag drack min senaste 12:a på Pressklubben. Kul att beställa in den med några polare som inte visste vad det var för något (och att den är dyrare än champagne)....T tanaris skrev:
Ja, de har tydligen gått och blivit kommersiella de också ser jag.FredrikR skrev:
Hur som helst är det ju så klart många som handlat på klostret för att sälja vidare, så de har ju alltid gått att få tag på på annat håll.
Hur var det nu, att de skulle lägga om taket och därför var det många flaskor i omlopp... (får bara säljas för att täcka driftskostnader för klostret)C cpalm skrev:
Brygger själv och har en favorit, modern lager med citra och mosaic på 10min och samma i hopstand, ingen bittergiva
Har 25 liter på jäsning nu fast då med simco istället för mosaic och ale jäst us05, få se hur det blir...
Annars är jag en vanlig ljus lager kille men börjar lära mig att gilla mer humliga öl.
Har bryggt stigbergets West Coast ipa med gott resultat
Har 25 liter på jäsning nu fast då med simco istället för mosaic och ale jäst us05, få se hur det blir...
Annars är jag en vanlig ljus lager kille men börjar lära mig att gilla mer humliga öl.
Har bryggt stigbergets West Coast ipa med gott resultat
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 734 inlägg
Fantastisk tråd
Har själv ingen direkt favorit så utan jag botaniserar mer än gärna och gärna någon form av IPA. Finns väl några klassiker som alltid följer med som säkra kort men det är alltid skoj när det varit något nytt släpp man stöter på.
Är inte så mycket för Öl med över 6-7% i styrka då smakar det mer tillsatser och alkohol enligt mina smaklökar.
Sen finns det alltid öl för varje tillfälle, man tar inte en IPA som byggöl utan då ska det vara en valfri burköl och gärna under 10kr/burken som kan glömmas bort på en trave OSB när man stött på något bekymmer.
Har själv ingen direkt favorit så utan jag botaniserar mer än gärna och gärna någon form av IPA. Finns väl några klassiker som alltid följer med som säkra kort men det är alltid skoj när det varit något nytt släpp man stöter på.
Är inte så mycket för Öl med över 6-7% i styrka då smakar det mer tillsatser och alkohol enligt mina smaklökar.
Sen finns det alltid öl för varje tillfälle, man tar inte en IPA som byggöl utan då ska det vara en valfri burköl och gärna under 10kr/burken som kan glömmas bort på en trave OSB när man stött på något bekymmer.
Kvällens öl med grannen : Poppel favorit, black is beautiful trevlig, mörkare än poppel. Trean var mitt försök med Oppigårds black ipa rekommenderad här - jag lyckades inte hitta rätt men den var inte dum. Sedan fallande skala, rabarber älskar jag, surölen var drickbar men inte mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligen dricker jag bara ale och stout. Den ska inte vara kylskåpskall utan mera åt rumstemperaturhållet med fördel åt rumstemperatur som snåljåpar håller.
Innis & Gunn, Brewdog, Shepherd Neame, St. Peter, Fuller och framförallt Wychwood är favoritbryggerierna.
Det galna IPA-vansinnet som har exploderat de senaste åren har jag inte mycket till övers för. Förr var en IPA ett balanserat öl med liten sötma och lagom beska, men numera tycks det ha gått inflation i hur mycket humle man häller i brygden.
När jag en varm sommardag vill ha en lager, trots allt, så är ett öl av typen Dortmunder & Helles ett bra val. T.ex. en Mariestad Export. Lageröl ska, till skillnad mot ale, vara kylskåspskall.
Eller en Märzen-bier som t.ex. Spaten Oktoberfestbier. Ett utmärkt öl på sensommaren eller hösten.
Ikväll blev det en Wychwood King Goblin.
Innis & Gunn, Brewdog, Shepherd Neame, St. Peter, Fuller och framförallt Wychwood är favoritbryggerierna.
Det galna IPA-vansinnet som har exploderat de senaste åren har jag inte mycket till övers för. Förr var en IPA ett balanserat öl med liten sötma och lagom beska, men numera tycks det ha gått inflation i hur mycket humle man häller i brygden.
När jag en varm sommardag vill ha en lager, trots allt, så är ett öl av typen Dortmunder & Helles ett bra val. T.ex. en Mariestad Export. Lageröl ska, till skillnad mot ale, vara kylskåspskall.
Eller en Märzen-bier som t.ex. Spaten Oktoberfestbier. Ett utmärkt öl på sensommaren eller hösten.
Ikväll blev det en Wychwood King Goblin.
Redigerat: