Ölburk med landskap, människor, text "GÖTTÄNNA", vattenutsikt, klippor, 5,5% alkohol, delvis synlig hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Resultat ölprovning

För några helger sedan testade jag lite olika ölsorter för att se om det fanns något/några alternativ till ”Snickerboas Pelarborr”.
Valde ut fyra olika märken som enligt Systembolagets information skulle ligga inom mitt smakområde.
Jag har under två helger testat och här är resultatet. Rangordning från botten och uppåt.

Samling ölburkar på en bänk, varierande märken och design, vintage och moderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plats 5.
Karlsbrau Helles visade sig var klart sämst. Något vattnig och med en konstig eftersmak som absolut inte tilltalade mig.

Plats 4.
Här hamnade den tjeckiska Svijansky. Smaken var god men tyvärr så kände jag att spritsmaken tog över (6,9%). För mig drog det ner betyget.

Plats 3.
Mariestads Old Ox en öl i min smak men tyvärr för hög alkoholprocent (6,9%).

Plats 2.
Där satte jag Spendrups Premium Gold. God smak, lagom alkoholstyrka men lite för mycket beska enligt min smak.

Plats 1.
Arboga ”Pelarborr”. En öl som passar mina smaklökar och som fortsätter att vara ”Snickerboas” favoritöl.
Men om några veckor kör jag en ny omgång och då kan allting ”hände o vände” dom Babben säger!

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 9 till
  • Laddar…
Bilden antyder att lag pelarborr har en orättvis fördel i smaktävlingen. 😉
 
Man kan så tro när man ser bilden. Men bara två kombattanter var i glasen samtidigt!
Alltså, lika många i samma lag!
Dag 🍺🍺
 
stigen stigen skrev:
Men bara två kombattanter var i glasen samtidigt! Alltså, lika många i samma lag!
Men tre extra avbytare i ett av lagen. 👎😉😂
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
En staropramen i Carlsberg glas för att orka Gekås

Ett halvdrucket glas Carlsberg öl på ett bord i en inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Ett glas öl och en ölburk på bord, Toppling Goliath Brewing Company, inomhus, bordsunderlägg, svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Plats 1.
Arboga ”Pelarborr”.
Det gläder mig! Bävar inför att du testar och tycker att en kinakopia som Tsingtao är lika bra, eller i alla fall prisvärd. 😉

Tsingtao ölburk, kinesisk, grön och röd design, malt korn, humle, jäst, bergsvatten, 1903, premium lager.
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Intressant det här med kinakopior. Fick 2 flaskor ”Great Wall” av min kompis som jobbade i Kina.
Rävgift tyckte vi när vi testade en flaska. Flaska nummer två fick en vinsnyltare som ofta knackade på och ville låna lite vin.
Efter det lånet kom han aldrig tillbaka!
Bra vin!

Två flaskor rödvin varumärket "Great Wall", närbild, oskarpa delar, varma toner, asiatiska tecken, spegling på yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Takko och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Överlevde du Gekås @nino ?
Jag har aldrig varit där, men i närheten (Borås) på en bussresa när jag och en kompis köpte galet mycket tyg till galet billigt pris för att sy klänningar en hel sommar (1990).

Nu 30+ år senare kanske det skulle vara kul med en tur trots allt!

Och, bara för att jag inte ska larva mig helt i tråden kommer här lite vad jag tycker om Värmdö Jubileumspilsner och Eriksberg Pale ale.

Ölglas med skum, flaska etikett "Värmdö Jubileums Pilsner", hemmiljö, fönster, ljust, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett av dryckesflaska; lokala råvaror, Värmdö-öl, alkoholhalt 5.0%, Värmdö Bryggeri AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Njae, snygg etikett och trevligt att läsa om deras intentioner; vi åkte också förbi bryggeriet för någon månad sedan och det ligger verkligen naturskönt till. Men jag, vi, har sällan sett en sådan ljus öl, inte helt aptitligt, och betyget från oss båda testare är en svag 2/5. Rekommenderar inte.

Eriksberg Pale Ale ölflaska och ett glas med skummande öl, inomhus, fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pålitlig från Eriksberg, vill nästan säga att alla öl med deras etikett håller bra standard. Fin färg, mustig.4/5.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Överlevde du Gekås @nino ?
Jag har aldrig varit där, men i närheten (Borås) på en bussresa när jag och en kompis köpte galet mycket tyg till galet billigt pris för att sy klänningar en hel sommar (1990).

Nu 30+ år senare kanske det skulle vara kul med en tur trots allt!

Och, bara för att jag inte ska larva mig helt i tråden kommer här lite vad jag tycker om Värmdö Jubileumspilsner och Eriksberg Pale ale.

[bild]
[bild]
Njae, snygg etikett och trevligt att läsa om deras intentioner; vi åkte också förbi bryggeriet för någon månad sedan och det ligger verkligen naturskönt till. Men jag, vi, har sällan sett en sådan ljus öl, inte helt aptitligt, och betyget från oss båda testare är en svag 2/5. Rekommenderar inte.

[bild]
Pålitlig från Eriksberg, vill nästan säga att alla öl med deras etikett håller bra standard. Fin färg, mustig.4/5.
Jodå det gick bra 😄
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fredag och regnar på. En spenrups till maten och efter en mek kväll i garaget en recensionsöl. Gav den godkänt men lite spritig, men inte som jag trodde. Väldigt ”maltig” och ganska dold styrka. Men tränger igenom ändå.
 
  • Ölglas och burk märkt 'Harboe Årgangsbryg 2023' på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
T Takko skrev:
Fredag och regnar på. En spenrups till maten och efter en mek kväll i garaget en recensionsöl. Gav den godkänt men lite spritig, men inte som jag trodde. Väldigt ”maltig” och ganska dold styrka. Men tränger igenom ändå.
Vad kan passa lämpligare efter en Harboe än en Royal?
Skulle väl vara en Christian Firtal... 😂
 
  • Ölglas med skum, Burk Royal Økologisk pilsner, underlägg, inomhus, datorskärm i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Takko och 1 till
  • Laddar…
Lite blaskig, men omgivningen förhöjer intrycket @Idre
Ölglas och burk på träledstång, skog och hus i bakgrunden, utsikt över landskap, disigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Unnar mig en fining efter dagens bedrift
Ett glas öl och en ölburk på räcket; disig skymning som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild: löparspår för maratonlopp på 45 km, tuff terräng, prestation, Idre Fjäll, siffror om distans och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.