412 875 läst · 7 704 svar
413k läst
7,7k svar
Den stora öltråden!
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Tre testade i förrgår:
Bella Ciao, pilsner av italiensk typ från Strömmarns bryggeri i Trollhättan. 4,7%. Lite blommig doft och smak, jag gillade den bättre än vad mannen gjorde.
Värmlands blå, från Good Guys Brew i Karlstad. 4,5%, rätt slätstruken, skulle behövt något som ger mer eftersmak.
Värmdö ljus lager, en traditionell skärgårdsöl (vad nu det innebär?) från Värmdö bryggeri, 4,2%. Okonstlad och helt okej. Kan tänka mig att köpa denna igen, samt Bella Ciao.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bella Ciao, pilsner av italiensk typ från Strömmarns bryggeri i Trollhättan. 4,7%. Lite blommig doft och smak, jag gillade den bättre än vad mannen gjorde.
Logga in
Skapa konto
Värmlands blå, från Good Guys Brew i Karlstad. 4,5%, rätt slätstruken, skulle behövt något som ger mer eftersmak.
Logga in
Skapa konto
Värmdö ljus lager, en traditionell skärgårdsöl (vad nu det innebär?) från Värmdö bryggeri, 4,2%. Okonstlad och helt okej. Kan tänka mig att köpa denna igen, samt Bella Ciao.
Befinner mig i Brno, Tjeckiens näst största stad. Provar mig igenom craft beer-scenen (enbart Pilsner Urquell blir snabbt trist), finns några trevliga ställen att besöka.
Denna öl är från Axioms brewpub, ölen är Ring a Ding, en NEIPA på blott 5,5%. Ölen är tropiskt josig och absolut god. Men den hade vunnit på lite högre alkoholstyrka!
Generell spaning härifrån att det nog är ett arbete i motvind att sälja craft beer som såklart blir dyrare att tillverka, när folk är vana vid superbillig standardpivo.
Denna öl är från Axioms brewpub, ölen är Ring a Ding, en NEIPA på blott 5,5%. Ölen är tropiskt josig och absolut god. Men den hade vunnit på lite högre alkoholstyrka!
Generell spaning härifrån att det nog är ett arbete i motvind att sälja craft beer som såklart blir dyrare att tillverka, när folk är vana vid superbillig standardpivo.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Om man får 20 cl för en hundring, hur liten är då den lilla för 80? 🤔
Men ett bra rastställe om man är i Uppsala, det håller jag med om.
Men ett bra rastställe om man är i Uppsala, det håller jag med om.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Målet att bli lika konsekvent i ölpostandet som @stigen är fortfarande avlägset, men jobbar på det.Nötegårdsgubben skrev:
Logga in
Skapa konto
En Staro och en fådd från öjn. Lite fadd, den fådda, i alla fall oslagen.
För de temperaturerna kan jag annars tipsa om Radler (öl-läsk-blandning) om du inte testat det, varierar i smak men en del sorter är sjukt goda. Inte så starka heller utan man kan hålla sitt vätskeintag en hel dag utan att bli allt för vinglig.Höghus skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 548 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 548 inlägg
Hittade till Radler för några år sen, vandrat en hel del i Alperna och där hade vissa "höghöjdsrestauranger" egna blandningar, dock ganska alkoholsvaga så att inte vandrarna skulle ta fatala snedsteg (!) efter lunchrasten.E Emil.P skrev:
Logga in
Skapa konto
Dansk fadøl gillade jag en gång i tiden och köpte ganska frekvent.
Idag greppade jag en i gröna kiosken av en ren ingivelse.
Men, nä, den får inget bra betyg av mig nuförtiden, max 2 av 5.
Ganska menlös helt enkelt, känns i princip lite avslagen.
Någon aningens liten ton av någon citrusfrukt, om jag letar ordentligt.
Jag väljer faktiskt hellre en Pripps blå 2,8 före...
Egentligen inget som är fel, problemet är att inget är rätt heller