Staffans2000
mexitegel mexitegel skrev:
Samma här :D. Var ändå väldigt lugnt, trots att jag var nere i centrum och köpte med mig en 18-åring hem.
Var hon snygg?

Staffan

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
God maltwhisky tillhör livets njutning.
Sedan börjar en del av det sparade betinga sådana priser att jag inte längre klarar att öppna de flaskorna, t.ex. de från Port Ellen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Staffans2000
Jag har en Black bush som är fyrtiofem år. Den får nog stå till sig, lite till.

Mac Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var hon snygg?

Staffan
Mexitegel heter väl inte Roberto i efternamn. Eller? :D

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Var hon snygg?

Staffan
Oh, ja :love:

Flaska Highland Park 18 år gammal Single Malt Skotsk Whisky på vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en Black bush som är fyrtiofem år. Den får nog stå till sig, lite till.

Mac Staffan
Hur många år är den lagrad innan tappning? Tyvärr är det en blended och synd att den inte mognar på flaska ;)

Handlade upp en del på 90-talet då jag brukade besöka Milroys i London på Greek street där man då kunde få provsmaka.
Ålder brukade bli 18 år eller äldre som lagring. En som snart ska öppnas är en Talisker 25 åring som är lite nyare och tappad 2003 men inköpt på destilleriet på Skye.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr är det en blended och synd att den inte mognar på flaska ;)
Ingen whisky mognar efter tappning, är precis som du noterar tiden före och lagring på tunna som påverkar.
Däremot så försämras whisky av att stå i halvfyllda flaskor under längre tid, alternativt att tappa om på mindre flaskor.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Just whisky är ett dåligt exempel på bolagets höga priser tycker jag.
Nej, det är ett bra exempel. ”Billig” sprit beskattas hårt i förhållande till vad producenten tar betalt, ”dyr” sprit beskattas mildare. Så blir det när skatten tas ut i förhållande till alkoholstyrka.

Vill man vara konspiratorisk kan man alltså hävda att man riggat systemet för att prisa ut fattigt folks supande utan att stöta sig med finsmakarna. Men det vore väl ofint att säga en såhär solig morgon.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
G
mexitegel mexitegel skrev:
Oh, ja :love:

[bild]
Jag har en av dessa också bland mina 40-tal olika whiskeys.
Den bästa jag har är en glenlivet archive 21-årig :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag trodde min var slut, men det var den inte så nu har jag visst två :crysmile:

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är ett bra exempel. ”Billig” sprit beskattas hårt i förhållande till vad producenten tar betalt, ”dyr” sprit beskattas mildare. Så blir det när skatten tas ut i förhållande till alkoholstyrka.

Vill man vara konspiratorisk kan man alltså hävda att man riggat systemet för att prisa ut fattigt folks supande utan att stöta sig med finsmakarna. Men det vore väl ofint att säga en såhär solig morgon.
Och man får ju inte slå undan marknaden för hembränt ! :cool:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många år är den lagrad innan tappning? Tyvärr är det en blended och synd att den inte mognar på flaska ;)
12 år.
Jag vet. Men den blir förhoppningsvis inte sämre heller. Hur som helst lär den få stå där ett tag till, för jag har lättare för att köpa en likadan, än att damma av den souveniren som köptes på en semesterresa genom GB. och Irland. -För länge sedan.

Staffan

Sånt missbruk. Köpa på sig massa flaskor som inte dricks upp.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Jag vet!
Egoisten i mig segrade: hellre ha flaskan själv, utan att dricka upp den, än att dela med mig till någon törstande olycksbroder (eller syster).

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.