Så TS skulle kanske kunna köpa ett chilisåsabbonnemang till grannen så är biffen stekt?R Rooten48 skrev:Min gamla röris sa alltid att korvarna åker som små båter på vattnet fram till anslutningspunkten/brunnen.
Det förutsätter att dom flyter på vatten, vilket dom i regel gjorde fram till kanske 60-talet.
När den moderna fettsnåla sockerdieten tog över uppför sig korvarna mer som sänkta ubåtar och ligger där på botten i toan. Svårt för vattnet att få med sig dom. Vänd er om och titta vilken sorts "båtar" ni producerar, så får ni ett kvitto på vilken sorts mat ni äter. Mina "båtar" flyter.
Det löser kanske inte TS problem, svårt att få en granne att ev. byta diet. 🙄🙄
Eget rör ner till brunnen verkar klart bäst.
Så ni grävde upp hela vägen för att kunna byta rören, men passade då inte på att lägga i en länga till när allt var tillgängligt? Ni hade ju alla möjligheter att separera husen ..H Haddesig skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Alltid lätt att vara efterklok. Men all logik säger ju att ett nytt avloppsrör i plast som ligger i fall inte ska kunna strula även om det finns problem hos grannen uppströms om röret.elpaco skrev:
Det har ju fortfarande inte framkommit i tråden vad problemet är vad gäller detta avloppsrör förutom att TS får vatten i källaren ibland. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om problemet kvarstår även efter att man separerat TS och grannens rör. Just eftersom det idag inte finns en trovärdig förklaring till översvämningarna.
Om grannen inte visade något intresse att ens prata om saken.. skulle jag fundera på (säger inte att det varken är lagligt eller rätt..) att helt sonika meddela grannen att vi tyvärr måste koppla bort deras avloppsrör ner till brunnen för att det inte avloppet fungerar som det ska och att det behövs göras om.. och tyvärr kommer det nya inte anknyta till deras befintliga avkrok.. så de behöver dra ett eget avloppsrör på sin sida av tomten.. ner till brunnen ..
Mest för att få respons / diskussion.. ni delar ju trots allt på röret.. och ska dela på ev kostnader som behövs för underhåll utanför husen..
Om det inte funkar, så skulle jag personligen vilja dela upp det! Så att varje person står för sitt ”rör” (avlopp).. inkl underhåll o problem.. (oavsett om det sedan går till samma brunn el ej)
Men jobbigt med både tjafs.. och avloppsproblem..
(i övrigt.. har vi själva fått gräva om 2 ggr på tio år.. )
Mest för att få respons / diskussion.. ni delar ju trots allt på röret.. och ska dela på ev kostnader som behövs för underhåll utanför husen..
Om det inte funkar, så skulle jag personligen vilja dela upp det! Så att varje person står för sitt ”rör” (avlopp).. inkl underhåll o problem.. (oavsett om det sedan går till samma brunn el ej)
Men jobbigt med både tjafs.. och avloppsproblem..
(i övrigt.. har vi själva fått gräva om 2 ggr på tio år.. )
Produkter som diskuteras i tråden