MathiasS MathiasS skrev:
Information som denna tycker jag man hittar överallt:

[länk]

Det är tydligt med en minilutning i siffror med den kompletterande informationen att mer inte heller är bra pga sedimentering. När det uppstår kanske är svårare att ange med en siffra eftersom det beror på rörtyp, diameter, flöde osv.
Det är precis detta som är problemet, vattnet rinner undan för snabbt, för att lutningen inte är rätt. Rören är korrekta i mått och i plast, däremot vet jag inte konditionen på rör under mark hos grannen. Vi har bara åtgärdat/bytt ut rör under mark på vår tomt. I fjol grävdes nytt, och hade jag tänkt mig för… hade jag grävt nytt istället för att byta ut det befintliga. Men det är lätt att vara efterklok.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Information som denna tycker jag man hittar överallt:

[länk]

Det är tydligt med en minilutning i siffror med den kompletterande informationen att mer inte heller är bra pga sedimentering. När det uppstår kanske är svårare att ange med en siffra eftersom det beror på rörtyp, diameter, flöde osv.
Men aldrig med en trovärdig källa lustigt nog.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Utan att förstå hela problematiken, går det inte att förlägga ett rör som ligger lägre än er fastighet så att avloppsvatten från grannen, om det blir stopp, rinner ut i ett dike där det blir synligt för grannen att han har ett problem att åtgärda.

Annars låter det rimligt att om han inte har ett servitut så får han bekosta att lösa problemet för att få fortsätta använda er brunn.
 
J JohanLun skrev:
Utan att förstå hela problematiken, går det inte att förlägga ett rör som ligger lägre än er fastighet så att avloppsvatten från grannen, om det blir stopp, rinner ut i ett dike där det blir synligt för grannen att han har ett problem att åtgärda.

Annars låter det rimligt att om han inte har ett servitut så får han bekosta att lösa problemet för att få fortsätta använda er brunn.
Tack, jag får grunna lite på alla bra funderingar ni kommit med.. ironiskt nog om rör under vår mark är vår.. och grannen säger sig äga det.. är det grannens business att åtgärda fel, är rören våra.. får grannen gräva nytt .. undra vilket dom föredrar
 
  • Gilla
Herr Bodén
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fast jag kan inte förstå hur grannens uppströms rör kan vara problemet. Hur kan ett uppströms stopp leda till att vattenflödet nedströms begränsas. Möjligen om en propp skulle uppstå uppströms och sedan i ett andra steg rullade ned till nedströms ledning och där blockerade den. Eller ett avluftningsproblem, d v s att all luftning går via grannens hus. Så här menar jag:

Handritad skiss på papper av rörledningar med anteckningar om möjligt problem och stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast jag kan inte förstå hur grannens rör kan vara problemet. Hur kan ett uppströms stopp leda till att vattenflödet nedströms begränsas. Möjligen om en propp skulle uppstå uppströms och sedan i ett andra steg rullade ned till nedströms ledning och där blockerade den. Eller ett avluftningsproblem, d v a att all luftning går via grannens hus. Så här menar jag:

[bild]
Felet är här vid filmningar
 
  • Utdrag av diagram eller karta med linjer på rutat underlag och del av text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
H Haddesig skrev:
Felet är här vid filmningar
Vad är felet man ser? Proppar med toapapper? Är det inte bara en slumpvis samvariation, att det finns flera proppar och de som man har hittat är inte de som orsakat dina problem utan de proppar som syns efter spolningen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är felet man ser? Proppar med toapapper?
Ja och bajs, som stockat sig
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Haddesig skrev:
Ja och bajs, som stockat sig
Oavsett vad problemet är så finns det ju bara en lösning, gräv upp och byt rören till plaströr. Jag skulle göra som föreslagits i tråden, dra nya rör från ditt hus hela vägen ned till brunnen. Sen kan grannen ha kvar de gamla rören tills den dag de helt fallerar. Då kan grannen dra nya rör på sin egen fastighet. Om grannen inte vill vara med och dela på kostnaden för nya rör.

Hittar du en lokal grävare och så kan du få detta gjort på en dag och för småpengar. Jag gjorde det förra sommaren och kostnaden var under 10 000 kr. Men då köpte jag och la rören själv, lokal grävkille med minigrävare grävde schaktet i fall på en fm. Jag gjorde återfyllningen för hand med en skyffel, tog några söndagseftermiddagar under hösten. Nu ett år senare är gräsmattan så gott som återställd, lite förhöjd är marken ännu.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Om det fanns en regel om max lutning på avloppsrör så skulle alla som byggt hus i slänter och branter ha problem med sina avlopp.
Har själv flera hus med en höjdskillnad på +1 meter från brunnens inlopp till +8-9 meter som är anslutna till samma stam.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Som sagt jag skulle också tro att du kan få ett eget rör för typ 10 - 15 000. Det är väl visserligen surt att betala alls för ett fel som man anser är grannens. Men det löser problemet för dig på ett relativt smärtfritt sätt, och utan att eskalera grannkonflikten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oavsett vad problemet är så finns det ju bara en lösning, gräv upp och byt rören till plaströr. Jag skulle göra som föreslagits i tråden, dra nya rör från ditt hus hela vägen ned till brunnen. Sen kan grannen ha kvar de gamla rören tills den dag de helt fallerar. Då kan grannen dra nya rör på sin egen fastighet. Om grannen inte vill vara med och dela på kostnaden för nya rör.

Hittar du en lokal grävare och så kan du få detta gjort på en dag och för småpengar. Jag gjorde det förra sommaren och kostnaden var under 10 000 kr. Men då köpte jag och la rören själv, lokal grävkille med minigrävare grävde schaktet i fall på en fm. Jag gjorde återfyllningen för hand med en skyffel, tog några söndagseftermiddagar under hösten. Nu ett år senare är gräsmattan så gott som återställd, lite förhöjd är marken ännu.
Rören är redan utbytta, från plast till nya plaströr. Dock inte in till husen. Eftersom vi har fritt flöde från huset, såg vi ingen anledning till detta
 
wildeside wildeside skrev:
Om det fanns en regel om max lutning på avloppsrör så skulle alla som byggt hus i slänter och branter ha problem med sina avlopp.
Har själv flera hus med en höjdskillnad på +1 meter från brunnens inlopp till +8-9 meter som är anslutna till samma stam.
Den info jag har fått är från fackman, och kan inte sia för egen del
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oavsett vad problemet är så finns det ju bara en lösning, gräv upp och byt rören till plaströr. Jag skulle göra som föreslagits i tråden, dra nya rör från ditt hus hela vägen ned till brunnen. Sen kan grannen ha kvar de gamla rören tills den dag de helt fallerar. Då kan grannen dra nya rör på sin egen fastighet. Om grannen inte vill vara med och dela på kostnaden för nya rör.

Hittar du en lokal grävare och så kan du få detta gjort på en dag och för småpengar. Jag gjorde det förra sommaren och kostnaden var under 10 000 kr. Men då köpte jag och la rören själv, lokal grävkille med minigrävare grävde schaktet i fall på en fm. Jag gjorde återfyllningen för hand med en skyffel, tog några söndagseftermiddagar under hösten. Nu ett år senare är gräsmattan så gott som återställd, lite förhöjd är marken ännu.
Tack, det är nog det enda rätta
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Haddesig skrev:
Rören är redan utbytta, från plast till nya plaströr. Dock inte in till husen. Eftersom vi har fritt flöde från huset, såg vi ingen anledning till detta
Det här blir mer och mer obegripligt. Om rören är bytta till plast reklamera då hos firman som gjorde det. De har skyldighet att åtgärda fel som upptäcks inom 10 år. D v s de ska stå för detta, inte ni som konsument. Konsumenttjänstlagen.

Om det inte är så att grannen spolar ned bindor och våtservetter eller nåt annat som kan lägga sig längs långa rörsträckor och orsaka proppar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.