D Daniel 109 skrev:
Nu står det som ytterligare ett krav, inte et alternativ. En jordfelsbrytare ger inget skydd mot bakmatning.
Den ger ju iofs skydd mot att få en farlig strömgenomgång, om man börjar arbeta med någon bakmatad apparat. Men den ger inte lika heltäckande skydd som 3 brutna säkringar.

Jag har rensat lite i tråden

/moderator

• Ledsen
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Från senaste Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00,
[bild]
Det där med märkning tycker jag knepigt, min elektriker tycker att det räcker med att en 3-fas grupp som matar enfas-laster märks med samma gruppnummer på gruppförteckningen, inget mer, är det ok? Eller bör man ha lite mer information?

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Det ska framgå av gruppförteckningen att det är en 3-fasgrupp som matar 1-faslaster, exakt ordalydelse är inte kritisk dock bara så att budskapet går fram.

S Screew skrev:
Det där med märkning tycker jag knepigt, min elektriker tycker att det räcker med att en 3-fas grupp som matar enfas-laster märks med samma gruppnummer på gruppförteckningen, inget mer, är det ok? Eller bör man ha lite mer information?
Det får du svar på i rätten efter att det skett en olycka.
Märkning är svårt. Man bör nog förutsätta att någon inte kommer att förstå den.
Därför är det bra om man kan implementera fysiska spärrar mot fel som t.ex trepoliga skydd, fördelning i kopplingsdosor etc.
För spisar tror jag "alla" vet om att det är tre säkringar i centralen. I övriga fall blir det svårare.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det får du svar på i rätten efter att det skett en olycka.
Märkning är svårt. Man bör nog förutsätta att någon inte kommer att förstå den.
Därför är det bra om man kan implementera fysiska spärrar mot fel som t.ex trepoliga skydd, fördelning i kopplingsdosor etc.
För spisar tror jag "alla" vet om att det är tre säkringar i centralen. I övriga fall blir det svårare.
Förgreningarna sker i takdosor, där det är uppdelat en fas per rum förutom hall/toa som delar. Men det finns inget möjlighet att koppla något annat än 1-fas grejer. Tex går L2 och L3 rakt igenom takdosan i hallen utan skarvar om jag fattat det rätt. Så frågan är om man behöver bryta allt vid arbete.

H hempularen skrev:
Jag har rensat lite i tråden

/moderator
Ja, jag satte en "jag är ledsen smiley" alltså, inte ledsen för rensningen. 😢

H hempularen skrev:
Den ger ju iofs skydd mot att få en farlig strömgenomgång, om man börjar arbeta med någon bakmatad apparat. Men den ger inte lika heltäckande skydd som 3 brutna säkringar.
Nej, men om man titta på skissen är är ju ett stort problem att bakmatning genom en last inte (med nödvändighet) ger tillräckliga strömmar för att lösa sina säkringar. Men att den ger tillräcklig ström över felstället för att lösa en JFB är ju mycket mera sannolikt.

Och om den inte gör det så är strömmen iaf så begränsad att den (förhoppningsvis) inte utgör någon direkt livsfarlig ström. (Ja, det är inte riktigt så enkelt, men ändå.)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Håller helt med. Men det felfall som jfb inte skyddar mot då, är fas till fas. Och om det handlar om ett väggutag som drivs av två olika faser, så är just risken att man skall komma åt båda fasledarna samtidigt inte försumbar. En trepolig säkring däremot säkerställer att alla faserna är brutna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Screew skrev:
Förgreningarna sker i takdosor, där det är uppdelat en fas per rum förutom hall/toa som delar. Men det finns inget möjlighet att koppla något annat än 1-fas grejer. Tex går L2 och L3 rakt igenom takdosan i hallen utan skarvar om jag fattat det rätt. Så frågan är om man behöver bryta allt vid arbete.
Pratar du om denna tråd eller något fall du själv har? I vilket fall låter det bra som du beskriver. En takdosa kan dock innehålla lamputtag, och folk vill ibland ta bort lamputtaget för att de har köpt nån s***produkt som inte är avsedd för lamputtag. Då är det bra att följa råden i trefasartikeln om att förgrena i takdosan med icke öppningsbara toppklämmor så att ingen N- eller PE-ledare kan säras av misstag vid inkoppling av belysningen.

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.