Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det handlar om en 7400w häll och en 3700W ugn.

Då låter jag hantverkaren återanvända befintlig installation som elektriker uppgraderade till 16A när vi satte in en enklare induktionshäll vid inflytt...
Just att dela upp det till häll/ugn på det viset är mer regel än undantag. Men där hamnar på i läget (eller iallafall väldigt nära) att det skall vara 3 polig säkring. Det är en blandad instalaltion med både enfas förbrukare och två/trefasiga förbrukare på samma trefas grupp.

Har för mig att om det skyddas av jordfelsbrytare också, så är det ändå OK med separata säkringar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Attitudeswe
Hällen är två enfaslaster internt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hällen är två enfaslaster internt
Jo det gäller de flesta hällar idag. Men det går att koppla in en häll eller annan apparat i perilexuttaget som drar ström mellan faserna. och därmed är en två eller trefas last. Installationen får inte vara beroende av att man bara kopplar in en speciell apparat i uttaget, i så fall kan man ju lika gärna bara köra med fast installerat.

Redigerat:
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vi som har diazed då, där är det tre olika faser och individuella säkringar.

Då får man egentligen en bryta ut en fas till ett enfasuttag.

D Dilato skrev:
Vi som har diazed då, där är det tre olika faser och individuella säkringar.
Kontaktor och fasövervakningsrelä😁

• Gilla
  • Haha
-MH- och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Tror inte man får ha 3 fas matning till 1 fas objekt, jag har iaf åtgärdat besiktningspunkter där det var kombi uttag som matats med 3st porslins säkringar. Det var antingen byta till CEE uttag utan schuko eller 3 polig brytare
Tidigare gjorde man så men det var viktigt att märka upp på grupp förteckning. Det var norm på slutet 80 talet

J J-banan skrev:
Tror inte man får ha 3 fas matning till 1 fas objekt, jag har iaf åtgärdat besiktningspunkter där det var kombi uttag som matats med 3st porslins säkringar. Det var antingen byta till CEE uttag utan schuko eller 3 polig brytare
Ja, då är det just kombinationen med enfas och trefasbrukare på samma grupp med enpoliga skydd som inte är tillåten.

Om du bara har enfasiga brukare på en trefasgrupp så är det OK.

Problemet är att den enfasiga lasten kan (vid fel) bryta sin säkring men ändå bakmatas av den trefasiga lasten vilket naturligtvis är obra:

Diagram över elinstallation som visar kombination av 3-fas och 1-fas, med symboler för skyddsanordningar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med trepoligt skydd så kan inte det problemet inträffa och det är då OK att blanda (tillsammans med JFB idag tror jag)

• Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Från senaste Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00,
Sida från elinstallationsreglerna SS 436 40 00 med text om kretsuppbyggnad och frånskiljande av neutralledare och fasledare i flerfasgrupper.
Skapa konto

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Letade fram ett besiktningsprotokoll från 2018 med en anmärkning där utföraren även gjort en notering med gällande regler.
Besiktningsprotokoll från 2018 med anmärkning om kombiuttag som saknar överströmsskydd, inklusive noteringar om jordfelsbrytare och installation.
Skapa konto

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Vad har jordfelbrytarskyddet med om det är kombiuttag att göra?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, då är det just kombinationen med enfas och trefasbrukare på samma grupp med enpoliga skydd som inte är tillåten.

Om du bara har enfasiga brukare på en trefasgrupp så är det OK.

Problemet är att den enfasiga lasten kan (vid fel) bryta sin säkring men ändå bakmatas av den trefasiga lasten vilket naturligtvis är obra:

[bild]
Med trepoligt skydd så kan inte det problemet inträffa och det är då OK att blanda (tillsammans med JFB idag tror jag)
Det här var ett bra exempel på lurigheten med 3-fas matningar och att blanda laster

D Daniel 109 skrev:
Jag tror att det handlar om att en jordfelsbrytare kan hjälpa till att skydda mot den risk som det innebär om man inte har trepolig brytning. Jordfelsbrytaren ger trepolig brytning.

En säkring löser ut om det antingen blir ett fel med hög ström mot jord (kortslutning), eller om det blir hög ström i fasledaren mot neutral eller annan fas. Är det då inte en trepolig säkring så bryts inte de andra faserna i trefasgruppen. Men en jordfelsbrytare kommer att bryta samtidigt med säkringen i fallet med ström mot jord.

En av farorna med att inte bryta alla 3 faserna är att någon med begränsade kunskaper om 3 fas kan få för sig att göra arbete med kombiuttaget. Uttag får även lekmän byta ut. Och denne person kan missa att det finns två säkringar ytterligare som måste brytas vid arbete. Skulle då en sådan olycka inträffa så skyddar jordfelsbrytaren. Dock inte lika heltäckande som tre brutna säkringar.

Men det kan finnas andra skäl som jag inte inser till att man godkände jordfelssbrytare istället för 3 pöig säkring. Den ger även ett visst skydd vid bakmatning om en av 3 säkringar löser.

D Daniel 109 skrev:
Om du läste hela texten så hade du förstått att man gjorde en retroaktiv distinktion för kombiuttag fram till 2010-11-09 avseende krav på jordfelsbrytare, därefter krävs även överströmsskydd med 3-polig brytning.

Nu står det som ytterligare ett krav, inte et alternativ. En jordfelsbrytare ger inget skydd mot bakmatning.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.