6 062 läst · 43 svar
6k läst
43 svar
Deklaration av lägenhetsförsäljning
Nej, det är fel. Som jag sagt flera gånger i tråden ska man räkna av för slitage.
Läs själva vad som gäller
Läs själva vad som gäller
https://www.skatteverket.se/privat/...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.htmlSkatteverket skrev:Reparationer och underhåll kan till exempel vara att byta handfat eller att måla om väggar. Avdrag får göras för den del av utgiften som är kvar när du har minskat utgiften med en uppskattad summa för slitage. Utgifter för reparationer och underhåll får bara dras av om du har haft dem under året du säljer eller de fem föregående åren.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Du har helt rätt i sak, men man kan göra ett tillägg:D Daniel 109 skrev:
Skatteverket ger ingen guidning för hur man ska dra av för slitage (vad jag kan hitta). Om det går att motivera att inget slitage har skett bör man därför inte behöva göra något avdrag. Men det är ju upp till var och en att avgöra vad man vill stå till svars för gentemot skatteverket.
Sen har jag svårt att tro att skatteverket skulle opponera sig mot att man inte gör avdrag på tex en två år gammal säkerhetsdörr. Men det är bara min personliga åsikt.
Dörren kan msn nog hävda är en grundförbättring som det inte behöver göras åldersavdrag för. Men byte av kly/frys gäller att man ska göra avdrag gör förslitning.
Tack för all hjälp!
Jag tror jag gör det säkrast så att jag drar av för slitage på kyl/frys de 2 år vi hade den, alltså (7990 / 15) * 2 = 1065.
Behöver man skriva motivationen på deklaration eller gör man det bara om dom kräver en motivation?
Jag tror jag gör det säkrast så att jag drar av för slitage på kyl/frys de 2 år vi hade den, alltså (7990 / 15) * 2 = 1065.
Behöver man skriva motivationen på deklaration eller gör man det bara om dom kräver en motivation?
Hmm, var det inte exakt det som jag skrev?D Daniel 109 skrev:
Mvh
Jag ringde och talade med Skatteverket och de sa att man kunde gå på försäkringsbolagens listor på åldersavdrag och länge man inte medvetet har försökt fuska utan kan motivera sina avdrag så händer det inget allvarligt om de ej godkänner deklarationen.T Tanax skrev:
Mvh
Ja, lite luddigt får jag hålla med om atr jag uttryckte mig jag menade så här: efter 5 år så får man endast dra av grundförbättringar. Så kakel till kakel efter 5 år= nix men man kanske har gjort/satt in saker som ej fanns i det gammla kaklade badrummet, tex golvärme, byggt ut det och kanske satt in dusch eller badkar, tvättmaskinsanslutning mm. Dessa saker får du fortfarande dra av även efter att de 5 åren har gått.D Daniel 109 skrev:
Mvh
Det är inte okej att göra fel bara för att det är liten risk för konsekvenser.
Tänk även på att du får dra av din andel av föreningens amorteringar. Visst, det låter lite konstigt, men läs mer i detta blogginlägg:
https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/deklarationen-salt-lagenhet-kom-ihag.html
https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/deklarationen-salt-lagenhet-kom-ihag.html