Oj, många svar nu!

Jag har årtal på allting som genomförts i bilden i min första post.
Vi ägde inte lägenheten i 5 år ens så den gränsen är det ingen fara med!

Så som skatteverket har i sitt "räkneexempel" så har dom dom kategorierna jag har satt i mitt spreadsheet, det är därifrån jag fått "förbättringsutgifter". Dom verkar kategorisera förbättringsutgifter i 2 kategorier; "Renovering" och "Om- till- & nybyggnad".

Men oavsett vad det är döpt till, så kvarstår frågan om jag får dra 100% av kostnaden för badrumsrenoveringen, dvs det jag betalade till renoveringsfirman EFTER ROT-avdraget gjorts :)

Sen hur är det med dom andra "förbättringsutgifterna", får jag dra 100% av säkerhetsdörren? Och får jag dra av för kyl/frys?

Många frågor nu! Hehe
Uppskattar alla svaren!
 
M
Ja du får dra av allt då det är inom 5år och du har haft utgifter på över 5000:- de åren du gjort något (2014 & 2017).
 
Jag tycker det står tydligt i deklarationen " du får inte dra av kostnaden som motsvarar rotavdraget"

Du har redan fått avdrag genom rot på den summan.
 
Ja det står tydligt "kostnaden som motsvarar rotavdraget".

Dvs. om du får gjort arbete för 10 000, och betalar 7000, resten är rotavdrag. Då är 3000 det som motsvaras av rotavdraget. Du får dra av de 7000 du faktiskt betalat.
 
M mnils skrev:
Ja du får dra av allt då det är inom 5år och du har haft utgifter på över 5000:- de åren du gjort något (2014 & 2017).
Okej, toppen!

Bara för att förtydliga så fanns det alltså redan en kyl/frys som vi bytte ut för den var gammal, det var alltså ingenting som vi la till som inte redan fanns :) Vet inte om det gör någon skillnad!

Säkerhetsdörr fanns dock inte innan utan det var bara en vanlig trädörr så den är ju ett tillskott till lägenheten gentemot när vi köpte den.
 
M
T Tanax skrev:
Okej, toppen!

Bara för att förtydliga så fanns det alltså redan en kyl/frys som vi bytte ut för den var gammal, det var alltså ingenting som vi la till som inte redan fanns :) Vet inte om det gör någon skillnad!

Säkerhetsdörr fanns dock inte innan utan det var bara en vanlig trädörr så den är ju ett tillskott till lägenheten gentemot när vi köpte den.
Det har ingen betydelse då det är inom 5år från försäljningen. Tanken är att det som är yngre än 5år är nytt allt annat är gammalt och höjer inte värdet idag om det inte var en större ombyggnad som mer drastiskt ändrat på lägenheten/huset. Det skulle ju inte vara rimligt att dra av för en 15år gammal kyl som du slitet upp under tiden du bott där, den har ju inget värde idag.
 
Det stämmer inte. Renoveringar ska man dra av för slitage även under de 5 första åren. Äldre än 5år får man inte göra något avdrag för alls.

När det gäller grundförbättringar finns ingen tidsgräns.
 
H
H hul skrev:
får man dra av material också?
Ja, det spelar ingen roll om en firma har köpt in materialet för ditt kök/badrum/tak mm eller om du har köpt in det. Har det gått mer än 5 år så måste man läsa på skatteverkets sida då det kommer in lite andra regler. Tex om du bytte från kakel till kakel i badrummet år 2012 och säljer nu så får du ej dra av allt endast den värdehöjande delen men om du kaklade om det 2015 och säljer nu så fritt fram att dra av allt. Men finns massa om och men så in och läs på skatteverket :) tex vitvaror (egentligen allt men hur mkt minskar väggfärg i värde på 5 år?) skall du göra en värdeminskning på även inom 5-års perioden.

Mvh
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det stämmer inte. Renoveringar ska man dra av för slitage även under de 5 första åren. Äldre än 5år får man inte göra något avdrag för alls.
Från SKV broschyr:
För att du ska få avdrag för reparations- och underhålls- utgifter måste åtgärderna vara förbättrande, alltså ha gjort att lägenheten är i ett bättre skick när du säljer den än när du köpte den. Därför kan du inte få något avdrag för sådana utgifter om bostadsrätten var nyproducerad vid köpet. Du får bara avdrag i den mån åtgärden är förbättrande. Det innebär i vissa fall att inte hela utgiften är avdragsgill. Här får du göra en egen uppskattning. Genom brukande och ålder konsumerar du det förbättrade skicket. Det innebär att du också måste minska utgifterna för slitage mellan förbättringstidpunkten och försäljningen innan du gör avdrag. Här kan du exempelvis uppskatta förslitningen med hjälp av den tekniska livslängden hos olika byggnads- delar. Denna kan du söka fram på olika webbsidor.


Med så luddig beskrivning kan man fråga sig hur många som minskar inköpskostnaden för eget slitage inom femårsperioden. Har någon här fått sina avdrag granskade och åkt på att man dragit av hela kostnaden för ex. en 5år gammal kyl?
 
Ja, hur räknar jag ut slitage på säkerhetsdörren och kyl/frys? Båda var köpta inom 5 år men att räkna ut slitage har jag ingen aning om hur man ska gå till väga för att göra :/
 
H husdrommaren skrev:
Ja, det spelar ingen roll om en firma har köpt in materialet för ditt kök/badrum/tak mm eller om du har köpt in det. Har det gått mer än 5 år så måste man läsa på skatteverkets sida då det kommer in lite andra regler. Tex om du bytte från kakel till kakel i badrummet år 2012 och säljer nu så får du ej dra av allt endast den värdehöjande delen men om du kaklade om det 2015 och säljer nu så fritt fram att dra av allt. Men finns massa om och men så in och läs på skatteverket :) tex vitvaror (egentligen allt men hur mkt minskar väggfärg i värde på 5 år?) skall du göra en värdeminskning på även inom 5-års perioden.

Mvh
Det stämmer inte alls. Att byta från kakel till kakel är ingen grundförbättring. Alltså får det inte dras av alls efter 5år. Är det senare än 5år så får man dra av den värdehöjande delen.

Jag rekommenderar att man läser reglerna på skatteverkets hemsida.
 
M
T Tanax skrev:
Ja, hur räknar jag ut slitage på säkerhetsdörren och kyl/frys? Båda var köpta inom 5 år men att räkna ut slitage har jag ingen aning om hur man ska gå till väga för att göra :/
Slitage på säkerhetsdörr, ja hur sliten kan den bli på några år, troligen inte alls. Inte ens försäkringsbolag drar av något åldersavdrag de första 15åren på en dörr.

Hur gammal var kylfrys vid försäljningen? Den i min förra lägenhet var 20år och funkade lika bra som när den var ny. Livslängden på en ny idag anses vara 18år enligt elkretsen som svarar för återvinningen.
Så åldersavdrag på några år kan kanske ge flera hundralappar i extra skatt.
 
M mnils skrev:
Slitage på säkerhetsdörr, ja hur sliten kan den bli på några år, troligen inte alls. Inte ens försäkringsbolag drar av något åldersavdrag de första 15åren på en dörr.

Hur gammal var kylfrys vid försäljningen? Den i min förra lägenhet var 20år och funkade lika bra som när den var ny. Livslängden på en ny idag anses vara 18år enligt elkretsen som svarar för återvinningen.
Så åldersavdrag på några år kan kanske ge flera hundralappar i extra skatt.
Uppskattar alla svaren!
Den gamla kylen/frysen var från 2000. Vi köpte den nya 2015 för 7990 kr. Hur mycket av dom 7990 tror du vi får dra av för? Har ingen aning om hur man ska räkna sånt här :)
 
Gör en beräkning som du kan stå för. Tex att anta samma livslängd som för den ni ersatte. Då tar du bort 3/15 av priset. Jag skulle nog räknat så.
 
M
Om den är köpt 2015 och lägenheten såld 2017 så är den ny, dra av hela beloppet. If har inget åldersavdrag de två första åren och värdera något lägre än vad ett försäkringsbolag gör är helt orimligt!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.