Varför skulle det ge bättre premier när det i praktiken inte påverkar utfallsrisken?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Jag läser hela dagarna. Det är mitt jobb. Ta och läs lite lagrum själv så kanske du förstår att du inte har rätt i sak då ellagen är stiftad och den säger ju inte som du säger oavsett vad du tycker. Du skulle inte ha minsta framgång i en rättsprocess med dina argument.

Jag är helt övertygad om att bättre premier kan ges om du har bättre förutsättningar. Men du verkar ju vara allvetande även i den branschen.

Så vet du... du får läsa på regelverket lite och inse att du har fel. (För att knyta an till din härskarteknik)

Over & out!
VA? Jag har inte hävdat att man har laglig rätt att göra eget arbete med el. Jag säger dock att det är en befängd reglering baserat på ett skrås lobbyism.

Återigen...vilket företag sänker sina intäkter frivilligt? Vi kan ju titta på restaurangmomsen... Ehh...nej,det var inget bra exempel. Elnätsbranschen! Ehh...nej,inte där heller... Fan också ;)

Du argumenterar som ko galopperar. Hitta inte på argument som du hävdar att jag framfört, tack. Det är du som står för hjärnsläpp i denna tråden med exemplet att du missat att du själv argumenterat med sänkta premier.
Härskarteknik sysslar jag inte med. Jag ger dig chanser att graciöst backa och tänka ett varv till. Även vad gäller dina egna utsagor.

• Gilla
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Jag läser hela dagarna. Det är mitt jobb. Ta och läs lite lagrum själv så kanske du förstår att du inte har rätt i sak då ellagen är stiftad och den säger ju inte som du säger oavsett vad du tycker. Du skulle inte ha minsta framgång i en rättsprocess med dina argument.

Jag är helt övertygad om att bättre premier kan ges om du har bättre förutsättningar. Men du verkar ju vara allvetande även i den branschen.

Så vet du... du får läsa på regelverket lite och inse att du har fel. (För att knyta an till din härskarteknik)

Over & out!
Om vi släpper ALLT som tidigare skrivits i tråden, och så ber jag dig förklara vad du baserar din uppfattning om att elregleringen behöver finnas, stärkas och bevaras på.

L larslag skrev:
En intressant aspekt är att jag hört en påläst elektriker säga att det inte är emot reglerna att använda en gulgrön som tändtråd. Det är bara inte rekommenderat.
Detta baserat på att en tändtråd får vara av valfri färg.
Kan anta att fas och nollans färger i anläggningen också är olämplig då man bör kunna särskilja dem åt.
Den elektriker du träffat verkar inte särskilt påläst.

C
Det är bra om det införs krav på besiktning av elinstallationer. Med en sån förändring ska den idiotiska regeln om VEM som skruvat dit den tas bort. Nuvarande ordning innebär att en okunnig nyanställd hos en firma där EN ENDA har behörighet får skruva upp det hela och sen sätter den behörige sin kråka på ett papper. Allt seriöst kontrollarbete måste baseras på att kontroller görs av någon som är oberoende av utförarna.

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
harry73
K Kartone skrev:
Suck vadå? Artikeln är ju knappast skriven till lärlingar inom el som sedan ska kunna detta. Helt uppenbart skriven till hemmapulare som inte ens får dra en kabel i den fasta installationen.
Det kanske den är, är det så farligt?
Verkligheten är att många hemmapular med el, och det med eller utan kunskap. Vad kan då bli följderna av artikeln?
1 Några hemmapulare inser att el är mer än att bara koppla in några trådar och låter bli (ringer alltså elfirma)
2 Några hemmapulare pular fortfarande med el, men har lite bättre koll och gör mindre fel.
Både alternativ gör att elen blir säkrare i Sverige, antal dödsfall kommer knappast att minska eftersom nästan ingen har dött pga hemmapulad el, men säkrare blir det.

Eventuellt kan det ju också vara så att det finns de som tidigare inte vågade röra elinstallationen själv, men som nu inser att allt är väldigt lätt, men jag tror inte att @Bo.Siltberg s artiklar får den effekten

• Gilla
  • Älska
Gusten_Gnuk och 16 till
  • Laddar…
Bra artikel. För mig är den lika användbar för den som inte har en tanke på att installera själv eftersom den ger en förståelse för vad som kan vara värt att ha koll på. Och kunskap är alltid kul.

Vad gäller de två eldragningarna hade jag varit den som gjort den högra dragningen...

Det får mig att tänka på en sak, för sådär 38 år sedan sommarjobbade jagt två sommarlov som elpraktikant på Andersson&Callenberg. Jag skalade kabel, klippte koaxialstrumpor, kopplade in armaturer och drog kabel i rör. Misstänker jag skalat 1500-2000 kablar så handgreppen sitter fortfarande ganska bra. Men, jag minns att man pratade om amerikanska och europeiska kabelböjar, den ena var skarpa böjar och den andra var mer mjuka. Är det något som fortfarande är en skillnad mellan olika länder?

Redigerat:
  • Gilla
fgranne och 2 till
  • Laddar…
11. Du skall icke bada med din brödrost

• Gilla
Thullen och 4 till
  • Laddar…
D
Det här är en ren anstiftan till brott!
Det finns överhuvudtaget inget försvar, att något dylikt ska spridas bland lekmän.
Ta gärna kontakt med Elsäkerhetsverket för att få en uppfattning av straffskalan för brott mot elinstallationsförordningen.
Jag avvaktar dementi på detta inlägg.

• Haha
perror och 10 till
  • Laddar…
Dick Frisenholt skrev:
Det finns överhuvudtaget inget försvar, att något dylikt ska spridas bland lekmän.
Ta gärna kontakt med Elsäkerhetsverket för att få en uppfattning av straffskalan för brott mot elinstallationsförordningen.
Kunskap kan aldrig vara ett brott. Inte någonstans i artikeln har jag sett att någon utan erforderlig ackreditering uppmanas att utföra någonting? Så vari ligger anstiftan, menar du?

• Gilla
fgranne och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elolyckorna har nog gått ner de senaste åren.
Kan det bero på allt mer ökande elpris?

• Haha
  • Gilla
DB995 och 1 till
  • Laddar…
Men @Bo.Siltberg nu vill vi ju veta vilken av bilderna i regel #7 var hempul och vilken var proffs!

Amatörgissar att vänster bild är hempul. Blandat två 16 A trefasuttag + 2 enfasuttag på samma grupp, dessutom kopplat ihop i en arbetsbrytare där det blir otydligt för den som står framför brytaren vad den faktiskt bryter (allt, ingen eller delar?).

• Gilla
Lyftkran och 3 till
  • Laddar…
Dick Frisenholt skrev:
I Sverige har vi en lag om yttrandefrihet. Byggahus.se har som grundläggande idé att informera och förbereda konsumenten inför mötet med fackman, informationen ersätter inte anlitandet av fackman. Om du är påläst själv så blir du en bättre beställare. Det kan väl inte skada att veta hur man ska be elektrikern dra ledningarna där hemma, eller vad menar du?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kaktus55 och 24 till
  • Laddar…
Och idag är det inte ovanligt att du köper en totalentreprenad från utländska hantverkare där el är inkluderad, elektrikern kan komma från ett annat land och du är osäker på om de gör rätt. Det hände oss. Kunskap hos beställaren/kunden är högst nödvändig.

• Gilla
fgranne och 7 till
  • Laddar…
R
Kartone 1 skrev:
Och det viktigaste av ALLT! Du får i princip inte göra några som helst elinstallationer utan att ha auktorisation eller att du ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram! Det är olagligt! Kör ni bil utan körkort också?
Det där med auktorisation är lika dumt som om auktoriserade bärplockare skulle ha ensamrätt att plocka bär. Får du hantera dina pengar själv? Du kan ju bli bankrutt.

• Gilla
  • Haha
bjonndrogg och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.