L
Ja du vad ska jag säga , du säger saker som nog är rätt bra , men om tittar noga på vad det är för ledningar som går ini den 3 st grå troligtvis 1 st GTU 1 st GTfram 1 st ser ut som 4X0,75
till ställdonet 230V 1 st svart grövre säkert en RDO eller motsvarande min 3x1,5 , vad finns kvar att tänka på
Din som du visar har nog fler funktioner inkopplade än vad TS har i sitt hus , så det är nog bra att hoppa över det snacket
KLart att dom ser lika ut 230 och 24 det som skiljer en trafo invändigt

24 V-modellen ansluts med extern trafo. Den är inte inbyggd. I övrigt är de lika förutom att man får lägga pumpen över ett potentialfritt relä i 24V-modellen, istället för att mata den direkt från ECL

God morgon!
Vilket engagemang, helt underbart tack så mycket! :)

Den är matad med 230V och jag har provat att ställa kontaktorn/relät i läge 1/auto och 0 men det gjorde ingen skillnad.

Liteavvarje: De två grå kablarna som du markerat på bilden går in i Danfoss och är de två kablarna som sitter längst till höger och jag har försökt att se/känna om de på något vis glappar men det verkar inte så.

Jag har försökt följa samtliga kablar för att se om det glappar någon annanstans.

En värmeregulator med digital display och anslutna kablar i ett teknikskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet värmesystemskåp med rörkopplingar, kablar och kontrollenheter, inklusive en Danfoss enhet.
Skapa konto
Kontakton och reglage på en Danfoss-enhet med kopplade rör och kablar i ett värmesystem.
Skapa konto

Du har 24VAC-modellen av reglercentral.
Svart kabel går till shunten,
Gråa runda kabeln till vänster går till framledningstempgivaren,
Ena grå ”tvåtrådiga” är spänningsmatning från Tuvson-trafon till regulatorn,
Den andra grå ”tvåtrådiga” går till spolen på relät.

När relät drar så blir det högra vägguttaget spänningssatt, då startar cirkulationspumpen och trafon till golvvärmefördelaren blir spänningssatt.

Om du tar bort både trafon & kontakten till relät och sätter i kontakterna till cirkulationspumpen & golvvärmecentralen i det vägguttaget så ska pumpen och golvvärmecentralen gå igång, det enda är att du får styra shunten manuellt.

Här är manualen på reglercentralen,
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKTG307_130_ECL110.pdf
På sidorna 37-39 är inkopplingsplint

Med hänvisning till mitt föra inlägg så kan du även prova att koppla Tuvson-transformatorn direkt till spolen på relät.
Genom detta test så testar du om det eventuellt är Tuvson-transformatorn som spökar.
Jag tror inte det.

Jag misstänker att det är själva reglercentralen som har gått sönder, komplett sats kostar ca 4500kr, enbart reglercentralen kostar ca 5000kr (det är ungefär dom priser jag hittade för några år sedan).
Det kan mycket väl vara transformatorn inne i reglercentralen som har brunnit, vi råkade ut för det för några år sedan, just på 24VAC-modellen. Den interna transformatorn tar ner 24-volten till 5V (om jag mins rätt), letade efter en sådan kretskortsmonterad transformator men hittade ingen.

Demmpa Demmpa skrev:
Här är manualen på reglercentralen,
[länk]
På sidorna 37-39 är inkopplingsplint

Med hänvisning till mitt föra inlägg så kan du även prova att koppla Tuvson-transformatorn direkt till spolen på relät.
Genom detta test så testar du om det eventuellt är Tuvson-transformatorn som spökar.
Jag tror inte det.

Jag misstänker att det är själva reglercentralen som har gått sönder, komplett sats kostar ca 4500kr, enbart reglercentralen kostar ca 5000kr (det är ungefär dom priser jag hittade för några år sedan).
Det kan mycket väl vara transformatorn inne i reglercentralen som har brunnit, vi råkade ut för det för några år sedan, just på 24VAC-modellen. Den interna transformatorn tar ner 24-volten till 5V (om jag mins rätt), letade efter en sådan kretskortsmonterad transformator men hittade ingen.

Tack Demmpa!
Jag har provat att koppla om efter dina anvisningar och precis som du skrev kom golvvärmen och pumpen igång men dessvärre gjorde det ingen skillnad för Danfoss:en.

Jag får nog helt enkelt kontakta någon som kan komma hit och titta och byta ut det som behövs.

STORT TACK till Er alla för den fina hjälpen jag fått!

Till 99% är det själva reglercentralen som har gått sönder, den repareras inte utan den bara byts.
Den är väldigt enkel att byta, plintarna är jackbara, så det är bara att lossa ca åtta skruv (lucka och klämlist) sedan är det bara att dra ut plintarna.

Om du tar in en rörmockare så kommer reglercentralen & arbetet kosta närmare 10kkr.

Här är några ställen som säljer reglercentralpaketet:
http://www.vvsobadrum.se/varme/varmematerial/shuntautomatik/danfoss-comfort-ecl-110-comfort-villa
http://www.rorprodukter.se/varme/villareglering/villapaket_danfoss_ecl_comfort_110--5386159
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/danf-ecl-comfort-110-villasyst.html

Demmpa Demmpa skrev:
Till 99% är det själva reglercentralen som har gått sönder, den repareras inte utan den bara byts.
Den är väldigt enkel att byta, plintarna är jackbara, så det är bara att lossa ca åtta skruv (lucka och klämlist) sedan är det bara att dra ut plintarna.

Om du tar in en rörmockare så kommer reglercentralen & arbetet kosta närmare 10kkr.

Här är några ställen som säljer reglercentralpaketet:
[länk]
[länk]
[länk]

Tack Demmpa, då är det helt klart värt att göra ett försök att byta ut reglercentralen på egen hand.
Tusen tack för länkarna till inköpsställen!

För att täcka upp Demmpas resterande 1% kan du skaffa ett enkelt mätinstrument multimeter på Biltema, CO etc. Mät sen att den lilla trafon i uttaget är ok och inte spelar något spratt. Instrumentet är billigt och det kan du ha nytta av i många fall hemma.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
G Gabriella_eng skrev:
Tack Demmpa, då är det helt klart värt att göra ett försök att byta ut reglercentralen på egen hand.
Tusen tack för länkarna till inköpsställen!
Hur gick det för dig?

Jag är också nyfiken här!

Innan man ger sig på att köpa reservdelar och laga själv ska man läsa sitt avtal. Här i Jönköping har jag 20 års fri service och reservdelar på fjärrvärme centralen.
Kanske för sent för ts.

@Mellanbarn genom att titta på bilden i inlägg 5, så ser man att det inte är någon fjärrvärmecentral reglercentralen är kopplad till, ännu tydligare ser man det på bilderna i inlägg 18, man ser klart och tydligt att det är ett ”hempatent” för styrning av GV-fördelaren och GV-cirkulationspumpen.

Jag läste någonstans att ECL110 är känslig för åska. Det kanske inte gäller 24V-versionen? Annars tycker jag det verkar vara en mycket bra automatik, om än lite föråldrad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.