827 läst · 25 svar
827 läst
25 svar
Dålig ventilation på ovanvåning 1,5p hus
Ett uterum behöver ventilation med både till- och frånluft eftersom det är tätt mellan huset och uterummet. En vanlig lösning är två ventiler långt ifrån varandra, på den sida där det är vanligast att vinden ligger på har man en ventil lågt som tilluft och på motsatt sida en högt placerad ventil för frånluft.S sdlfkjlsdf skrev:
Man ska aldrig har tilluft i kök utan bara frånluft.
Vi kan inte riktigt dra något från vinden till uterummet. Tanken är väl att vi får frånluft för uterummet genom kanalen i köket. Därav får inte heller köket någon "friskluft" utan det blir genom uterummet.
Se bild här. Jag är dock osäker var de tänkte placera friskluft samt eventuella kanalen.
Se bild här. Jag är dock osäker var de tänkte placera friskluft samt eventuella kanalen.
Hamnade på 62k, men jag är lite osäker på deras val av komponenter (AC istället för EC) samt brist på dämpning. Men inte helt galet pris iaf.
Nej, vanligen behöver man ingen fläkt för att ventilera ett uterum utan det räcker med två enkla ventiler, en på var sin sida av uterummet, typ en där du har ritat in den gröna pilen och en på ytterväggen nära där du har skrivit "Kanal, senare?".
Köket ska blåsa ut luft från gästrum och vardagsrum så att de rummen får in friskluft.
Köket ska blåsa ut luft från gästrum och vardagsrum så att de rummen får in friskluft.
OK så istället för kanal så kanske vi sätter två stycken ventiler i uterummet?
Men blir det då inte konstigt när man öppnar dörrarna mellan kök och uterum? Köket får helt plötsligt två stycken ventiler som agerar friskluft?
Sen är "uterum" lite dåligt bemärkt här. Det är isolerat och uppvärmt, så egentligen ett rum med skjutdörrar bara..
Men blir det då inte konstigt när man öppnar dörrarna mellan kök och uterum? Köket får helt plötsligt två stycken ventiler som agerar friskluft?
Sen är "uterum" lite dåligt bemärkt här. Det är isolerat och uppvärmt, så egentligen ett rum med skjutdörrar bara..
PrecisS sdlfkjlsdf skrev:
Används det året om?S sdlfkjlsdf skrev:
Är det mer som ett matrum eller vardagsrum?
Vardagsrum ja. Sommaren blir det ju lite mer som ett uterum när skjutdörrarna är öppna konstant.
Ja men är det då bra nog med en kanal mellan kök och uterum? Istället för att dra ett rör vidare från hallen?
Rimligt. Tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden