9 914 läst · 80 svar
10k läst
80 svar
Dålig lukt i sommarstuga
Herregud vilket jobb. Vi har redan både lagt nytt golv och gipsat och målat alla vägar så att riva igen känns orimligt =)S Stugmannen skrev:Attans!
jag var där du är för ca 6 år sedan. Vi hade inte tryckt trossbotten etc men cuprinolbehandlad vilket skapar liknande problem. Det absolut första jag skulle göra är att helt stänga tilluften från krypgrunden. det kommer sannolikt att reducera en del lukt.
jag kan berätta lite om min process vilket kan ge lite insikt utan att säga exakt hur du ska göra. Det får du själv avgöra.
1. jag satt in tilluft och frånluft i bostaden vilket resulterade i friskare luft men luktproblemen ökade. Det är nästintill omöjligt att få det tätt mellan krypgrund och bostaden. Så denna lösning drog upp mer av lukten från golvet och neråt.
2. plastade marken krypgrund.
3. Bytte kondensavfuktaren mot en adsorptionsavfuktare i krypgrunden för att skapa undertryck. Blev fräschare i krypgrunden men lukten i huset avtog ej. Till en början verkade det så men vet inte om det var en placeboeffekt. lukten satt lika hårt i kläderna. Denna lösning slukade även rejält med el så bytte efter ett par år tillbaka till en kondensavfuktare samt installerade en kanalfläkt för undertryck/ventilation. En bättre lösning för mitt ändamål då jag ändå är i behov av avfuktning i krypgrunden. Man kan tro att undertryck är nån sorts magi som gör att lukt inte når bostaden men det är att hoppas på mycket.
4. Kört ozon i omgångar. funkar ett tag sen kommer lukten tillbaka.
5. rev ut golvbjälklaget, trossbotten, sågspån och en del syll. Nu försvann lukten helt och hållet. Ingen lukt i kläderna mer. Rev en hel del annat i samband med detta då jag ville göra vissa förändringar i huset men det var först när golvet rök som alla luktproblem försvann. Jag är osäker på hur mycket som hade suttit kvar i väggar mm om jag inte hade rivit dem med. Någon i tråden säger att det är omöjligt att genomföra en sån åtgärd men jag vet att det är möjligt (se bild nedan Sådan elak lukt sätter sig lätt på huvudet och till slut kunde jag inte tänka på annat så för mig var all mödan med beslutet att riva och bygga nytt golv värt varenda sekund.
Som sagt, du får hitta din väg i det här och jag hoppas att det löser sig med olika ventialtionslösningar. Min egna erfarenhet är dock att det inte finns några genvägar.
Önskar dig all lycka i det här och det finns många trådar som behandlar liknande lösningar på forumet.
Skräckbild från våren 2022 med mitt projekt
[bild]
Är det bra nu för er del?
Jag är väldigt splittrad nu med tanke på att jag tänkte börja dra in mer friskluft och sätta några frånluftsfläktar men givet din input så blir jag fundersam igen. Tänker också att det kan göra saken värre.
Pausa alla vidare åtgärder ang renoveringen är mitt råd. Fundera på om du knmleva med lukten, om inte så pausa renoveringen och åtgärda lukten.
inte kul att stå med ett ”färdigrenoverat” ställe som luktar.
inte kul att stå med ett ”färdigrenoverat” ställe som luktar.
k.banks skrev:Herregud vilket jobb. Vi har redan både lagt nytt golv och gipsat och målat alla vägar så att riva igen känns orimligt =)
Jag är väldigt splittrad nu med tanke på att jag tänkte börja dra in mer friskluft och sätta några frånluftsfläktar men givet din input så blir jag fundersam igen. Tänker också att det kan göra saken värre.
Vill du göra något åt lukten så måste du ju ändå börja någonstans, ett relativt smärtfritt sätt är ju o sätta in ventiler och en frånluftsfläkt, de nyare fläktarna kan du ställa hur hårt du vill att de ska gå.k.banks skrev:Herregud vilket jobb. Vi har redan både lagt nytt golv och gipsat och målat alla vägar så att riva igen känns orimligt =)
Vi hade en gammal modell av badrumsfläkt, när jag satte igång den märkte jag att den drog luft ifrån kabelgenomföringar till elcentralen (oklart om det var från grund eller vind) men luktade inte helt trevligt.
Bytte då ut den till en ny fresh intellivent, nu drar det ingenting från centralen, och ingen lukt.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 719 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Yes, lukten borta till 100%k.banks skrev:Herregud vilket jobb. Vi har redan både lagt nytt golv och gipsat och målat alla vägar så att riva igen känns orimligt =)
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
jag bytte även golvbjälkarna. Synd att inte göra det ordentligt när jag ändå var i farten. All lukt kom ifrån hela golvbjälklaget så för att få det helt bra så var den bästa lösningen att byta ut det.D Derbyboy skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Min känsla är att jag behöver göra samma sak men måste ändå utforska alla andra lösningar före.S Stugmannen skrev:
1) Se över ventilationen i bodel och i krypgrund
2) Täta lite här och där
3) Kanske en avfuktare eller liknande
Någon som har erfarenhet av trygghetsvakten produkter de har någon som ska ventilera bort just emissioner?
Det är många som väljer att inte erbjuda deras produkter då de inte vågar lämna garanti på det. Iallafall värmeslingan de har.k.banks skrev:Snyggt! Min känsla är att jag behöver göra samma sak men måste ändå utforska alla andra lösningar före.
2) Täta lite här och där
Någon som har erfarenhet av trygghetsvakten produkter de har någon som ska ventilera bort just emissioner?
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Yes, testa dig fram. Inom ett halvår vet du om det funkar. Att byta hela golvkonstruktionen kan ju kännas övermäktigt men för mig tog det ca 2 veckors arbetstid. Då fick jag en del hjälp med bygget. Jag rev allt själv sen var vi 2 pers som fixade golvbjälklaget och 3 pers som fixade trossbotten och lägga spånskivor.k.banks skrev:Snyggt! Min känsla är att jag behöver göra samma sak men måste ändå utforska alla andra lösningar före.
2) Täta lite här och där
Ca 4 dagar rivning, 3 dagar för bjälklaget och 3 dagar för för spångolvet. Då var det i och för sig morgon till sen kväll alla dagar. Kostnad ca 70k men då ingick även ett fint 1-stavparkett i kostnaden. Jag har dock inte lagt parketten än. Det sker om ett par veckor. Jag la fibercementskivor som trossbotten för att slippa framtida problem med organiskt material mot krypgrunden.
en sak som du kan prova redan nu är att få loss en liten bit av en trossbottenbräda. Fukta ner den lite och lägga i en tilltäppt plastpåse. Ta med den till jobbet och lukta på den nån dag senare på eftermiddagen innan du åker hem. Då känner du troligtvis om den har samma lukt som i huset.
Tack!! Jag ska börja testa lite smått och se vad som händer!S Stugmannen skrev:Yes, testa dig fram. Inom ett halvår vet du om det funkar. Att byta hela golvkonstruktionen kan ju kännas övermäktigt men för mig tog det ca 2 veckors arbetstid. Då fick jag en del hjälp med bygget. Jag rev allt själv sen var vi 2 pers som fixade golvbjälklaget och 3 pers som fixade trossbotten och lägga spånskivor.
Ca 4 dagar rivning, 3 dagar för bjälklaget och 3 dagar för för spångolvet. Då var det i och för sig morgon till sen kväll alla dagar. Kostnad ca 70k men då ingick även ett fint 1-stavparkett i kostnaden. Jag har dock inte lagt parketten än. Det sker om ett par veckor. Jag la fibercementskivor som trossbotten för att slippa framtida problem med organiskt material mot krypgrunden.
en sak som du kan prova redan nu är att få loss en liten bit av en trossbottenbräda. Fukta ner den lite och lägga i en tilltäppt plastpåse. Ta med den till jobbet och lukta på den nån dag senare på eftermiddagen innan du åker hem. Då känner du troligtvis om den har samma lukt som i huset.
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 364 inlägg