R
Tänker du gräva ner röret ? 2 st 45 graders är bättre vid stupröret , anslut till bef . rör med ett
T-stycke med 45 graders avstick .lätt att rensa och fastnar inte så mycket skit
Det du visar är 90 graders anslut

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Går inte att gräva ner pga häll i dagen som husets sockel är gjuten mot. Eventuellt sätter jag kant av storgaststen och skottar i singel för att dölja röret. Skulle se bättre ut även om det bara är i ett hörn av trädgården.

Men ok, bättre med den här plus en 45:a upp mot stupröret alltså?

• Orange grenrör till markrör med vinkel på 45 grader för avloppsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Då ska du ansluta mot ett rör som ligger nedanför stupet då , om jag förstår rätt .
Den du visar blir utmärkt , och det behövs bara 2 cm / meter lutning för att vattnet ska rinna bort
går även med 1 cm

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Lyckades otroligt nog kapa 4 cm för mycket på det långa röret, mycket irriterande, men kanske måste inte böjarna tryckas i botten, och man kan förlänga lite på det sättet.

Tänkte använda självrensande renstratt typ Lövis på båda stuprören. Tror den monteras mot otätad ände av markrör. Dock lite trixigt när markröret går grunt och 3 dm från stupröret. Är det skarv och en till 45-böj, plus kapning förstås av stuprören som gäller här? Känns lite amatörmässigt att bygga på så många delar för att få till det :(

• Grönt stuprör bredvid avkapat rött plastmarkrör och böj vid husvägg och staket.
    Skapa konto
  • Ett grönt stuprör som möter ett orange markrör, skilt med en bit från varandra, nära en byggnads hörn.
    Skapa konto
Hellre kapa röret på mitten och sätta ihop med en muff, lite taffligt men definitivt mer fackmannamäsigt än att inte bottna rören i böjarna. De markrör som utsätts för solljus kommer att bli skrot tillslut. Det finns svarta flexböjar som är mindre fula och blir lättare att byta när de ger upp, kanske kan vara nåt för anslutningen?

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Staffans2000
Nejdå.
Den Rörmokaren som inte skulle dra isär skarvarna lite för att få det att passa, har ännu inte sett dagens ljus. Tänk bara på att det skall vara fall hela vägen. Även i böjarna! För att pussla ihop böjen till stupröret får du använda så många dela som behövs. Att finjustera med några 15gradiga språng (börjar) är aldrig fel. Tänk också på att du kan luta t-stycket, som egentligen heter "gren", så det ligger ner ifall det blir enklare så.
Ovan mark användes med fördel gråa rör. De tegelfärgade tål inte ljus lika bra, men det tar låååång tid innan de blir till "skrot".

Staffan

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Mikael_L
Exakt, man ska alltid dra isär skarvarna 5-10 mm, de ska inte vara helt bottnade.
Det är främst rörelsemån för att ta upp längdutvidgning pga temperatur.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Jag hade inte mätt fel, hade bara vänt på 90böj+skarvmuff när jag satte tillbaka det efter sågning av röret, vilket gjorde att det blev kortare. Ordningen återställd :rolleyes:

Håller gråa rör i kylan då (man brukar ju få titta på nån bokstavsmärkning har jag för mig) ? Isåfall byter jag ut de delar som kommer att synas från trädgården, 90, 45, samt grenröret. Grått syns mindre än orange, och vid gula markeringarna på bild döljer jag resten, 1,5 meter ner till slänten, med storgatsten med grus bakom.

PS: medveten om att 90 grader mot stupröret inte är korrekt, men det får bli så här, ett mindre uthus med bara 1,5 meter stuprör mellan böjen högst upp och lövsilen nertill.

Orangerött avloppsrörssystem vid husvägg, inkluderar böjar och skarvmuff, med markeringar synliga.
Skapa konto

Det funkar hur bra som helst med 90 graders, det är ju näst intill destillerat vatten som ska rinna.
Den ursprungliga T röret hade också fungerat.
Orange markrör har INTE vittrat sönder för mig på 15 år, däremot så bleks röret till en oaptitlig färg.
Grå rör funkar också och blir ljusgrå med tiden.

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.