Lägg dom oranga rören i backen-billigare. Sen brukar det bli snyggast om du går upp med ett grått 110 rör upp till silen,dvs den delen som syns. Beroende på husfärgen då förstås.

Ett "standard" mått på djupet är att du iallafall ska kunna sätta ner spaden helt i marken utan att ta i röret. minimum då.

Bör man inte ha oranga markrör hela vägen? Dom gråa är väl lite si och så med när det gäller uv ljus? Bättre att ta oranga hela vägen och blaska på fär i samma kulär som sockeln.

Det är väl en liten smaksak. många gånger om det matchar fint med grått rör till Socklen/fasad färgen. Och jag själv kan inte yttra mig om det gråa skulle blekas mer men tror dock inte det skulle vara någon fara. Och måla rören tycker jag inte skulle vara någon hit i det långa loppet. Skulle du behöva plocka av silen och röret flexar lite med färg sprickning som resultat så tycker jag inte det är så vidare lyckat.

Ok, kör nog på markrören upp till silen och stör jag mig på färgen så får jag väl byta ut de till gråa rör senare :)

Nu tänkte jag inte på att dom bleks (det gör dom oranga med) Men däremot så bli rinomhus rören (gråa) sköra av solljuset så att dom spricker.

Kolla om det är PP eller PVC plast som ledningen är tillverkad av.
PP är lite dyrare men betydligt bättre att jobba med med flexibelt och har ingen tendens att spricka då du sågar eller om du skulle köra på de uppstickande rören med något .

De två rör som kommer att gå upp mot lövsilarna så skulle jag rekomendera att sätta jotiflex böjar som kan ändras från 1 grad till 90 grader , mycket smidigt och lätt att få det snygt

Så att du bodde i Värmland då kan jag tipsa dig om en som brukar ha rätt så bra priser på rör och språng

Gossman produkter heter företaget, brukar vara bland dom billigaste när jag har kollat runt

Aha ok, beställde från rinkaby rör idag då jag fick lite bråttom när duschkabinen till källaren kom. Hade nästan glömt bort att jag beställt den :)

thewolf skrev:
Nu tänkte jag inte på att dom bleks (det gör dom oranga med) Men däremot så bli rinomhus rören (gråa) sköra av solljuset så att dom spricker.
Jag skaffade dekalplast (självhäftande)dvs det man gör ljusskyltar av och det tål ju väder och vind och solljus så det blev svart och snyggt.

Protte

Aha smart de borde ju funka fint att dra runt röret. Eller kanske sån plast som de sätter på lastbilar mm istället för att lacka om dem.

Det är dekalplast. Kallas kanske dekalfilm, låter lite finare med film.
Men sätt dit filmen FÖRE röret sätts på plats, det är ett elände att få bubbelfritt. Kör med såpvatten på röret så har man en sportslig.

Protte

Redigerat:
Jag gör ett försök att återuppliva denna tråd för jag undrar om man inte kan använda 90 graders böjar om man har lövsilar installerade.. då borde det ju inte komma ner en massa stort debris i rören ju..

Det är ett elände att få rören på rätt plats när det enda man har att mäta mot är sand och grus.
Det som tar sig genom lövsilarna det rinner genom en 90 graders också, sedan rekommenderar jag de "automatiska" lövsilarna, det blir inte att man tömmer de gamla hederliga.

Protte

Det finns en böj som heter Jotiflex som går från 0-90 grader , en mycket bra lösning på att komma rätt med uppstick på dagvatten , dock ej godkänd på avlopp

Lyfter tråden lite. Ska ansluta dagvatten från ett uthus till rör som får leda bort till en slängt på lämplig plats intill. Ingen kritisk installation direkt, men vill göra rätt ändå.

Är det vinkel som gäller, eller funkar följande grenrör från Byggmax?

Som synes på bilden lär jag ändå få skarva en 45-böj upp mot stupröret som ligger "ocentrerat" sas.

• Brun grenrör med 90 graders vinkel avsedd för dränerings- eller markavloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt stuprör anslutet till rött grenrör ovanför grå betong med löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.