Lägg dom oranga rören i backen-billigare. Sen brukar det bli snyggast om du går upp med ett grått 110 rör upp till silen,dvs den delen som syns. Beroende på husfärgen då förstås.
Ett "standard" mått på djupet är att du iallafall ska kunna sätta ner spaden helt i marken utan att ta i röret. minimum då.
Ett "standard" mått på djupet är att du iallafall ska kunna sätta ner spaden helt i marken utan att ta i röret. minimum då.
Det är väl en liten smaksak. många gånger om det matchar fint med grått rör till Socklen/fasad färgen. Och jag själv kan inte yttra mig om det gråa skulle blekas mer men tror dock inte det skulle vara någon fara. Och måla rören tycker jag inte skulle vara någon hit i det långa loppet. Skulle du behöva plocka av silen och röret flexar lite med färg sprickning som resultat så tycker jag inte det är så vidare lyckat.
Kolla om det är PP eller PVC plast som ledningen är tillverkad av.
PP är lite dyrare men betydligt bättre att jobba med med flexibelt och har ingen tendens att spricka då du sågar eller om du skulle köra på de uppstickande rören med något .
De två rör som kommer att gå upp mot lövsilarna så skulle jag rekomendera att sätta jotiflex böjar som kan ändras från 1 grad till 90 grader , mycket smidigt och lätt att få det snygt
PP är lite dyrare men betydligt bättre att jobba med med flexibelt och har ingen tendens att spricka då du sågar eller om du skulle köra på de uppstickande rören med något .
De två rör som kommer att gå upp mot lövsilarna så skulle jag rekomendera att sätta jotiflex böjar som kan ändras från 1 grad till 90 grader , mycket smidigt och lätt att få det snygt
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Jag skaffade dekalplast (självhäftande)dvs det man gör ljusskyltar av och det tål ju väder och vind och solljus så det blev svart och snyggt.thewolf skrev:
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Det är dekalplast. Kallas kanske dekalfilm, låter lite finare med film.
Men sätt dit filmen FÖRE röret sätts på plats, det är ett elände att få bubbelfritt. Kör med såpvatten på röret så har man en sportslig.
Protte
Men sätt dit filmen FÖRE röret sätts på plats, det är ett elände att få bubbelfritt. Kör med såpvatten på röret så har man en sportslig.
Protte
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Det är ett elände att få rören på rätt plats när det enda man har att mäta mot är sand och grus.
Det som tar sig genom lövsilarna det rinner genom en 90 graders också, sedan rekommenderar jag de "automatiska" lövsilarna, det blir inte att man tömmer de gamla hederliga.
Protte
Det som tar sig genom lövsilarna det rinner genom en 90 graders också, sedan rekommenderar jag de "automatiska" lövsilarna, det blir inte att man tömmer de gamla hederliga.
Protte
Lyfter tråden lite. Ska ansluta dagvatten från ett uthus till rör som får leda bort till en slängt på lämplig plats intill. Ingen kritisk installation direkt, men vill göra rätt ändå.
Är det vinkel som gäller, eller funkar följande grenrör från Byggmax?
Som synes på bilden lär jag ändå få skarva en 45-böj upp mot stupröret som ligger "ocentrerat" sas.
Är det vinkel som gäller, eller funkar följande grenrör från Byggmax?
Som synes på bilden lär jag ändå få skarva en 45-böj upp mot stupröret som ligger "ocentrerat" sas.