Du har ju skrivit minst fem inlägg senaste dagarna om hur viktigt det är att inte uppmuntra folk att bryta mot lagen. Nyss skrev du att man inte ska svara alls, utan bara hänvisa till lagen.
Jag antar att du har övervägt alternativen och kommit fram till att det är bättre att folk inte får veta hur man gör rätt?
 
A
useless useless skrev:
Du har ju skrivit minst fem inlägg senaste dagarna om hur viktigt det är att inte uppmuntra folk att bryta mot lagen. Nyss skrev du att man inte ska svara alls, utan bara hänvisa till lagen.
Jag antar att du har övervägt alternativen och kommit fram till att det är bättre att folk inte får veta hur man gör rätt?
Nej jag anser fortfarande att man inte bör ge någon som vill installera en fast installation något mer än att lagen inte godkänner detta.
Och att behörig elektriker får kontaktas.

Så länge man håller sig inom vad som är godkänt att byta ut så har jag inget att anmärka.
 
Maskintok skrev:
Annars så kan du sluta med tala om för mig vad jag menar..
Men om vi nu missförstår dig kan du väl förklara vad du menar?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej jag anser fortfarande att man inte bör ge någon som vill installera en fast installation något mer än att lagen inte godkänner detta.
Tror du inte då risken är väldigt stor att jobbet ändå görs men med sämre slutresultat än om den som frågar fått korrekta svar?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte då risken är väldigt stor att jobbet ändå görs men med sämre slutresultat än om den som frågar fått korrekta svar?
Det har jag ingen som helst åsikt i.
möjligen kan jag tycka att det är lika illa.
lagen är till för att följas, annars har den ingen betydelse och då behövs inga lagar alls..
likhet inför lagen, och det är det som gäller..
oavsett om man kört för fort eller om det handlar om elinstallation..
 
Maskintok skrev:
Så länge man håller sig inom vad som är godkänt att byta ut så har jag inget att anmärka.
95% av frågorna på forumet handlar om att koppla in strömbrytare, dimmrar och spisar. Det är ju saker man får göra själv i de allra flesta fall om man har nödvändig kunskap. Den nödvändiga kunskapen kan man skaffa sig med hjälp av forumet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det har jag ingen som helst åsikt i.möjligen kan jag tycka att det är lika illa.
Då är vi helt klart väldigt oense! Jag tycker det är mycket värre om en "elinstallationsbrottsling" åstadkommer något farligt som i värsta fall skadar egendom eller person än om denna brottsling bara bryter mot lagen genom att skapa en korrekt ofarlig installation.

Tycker man det är "lika illa" betyder det att man ser brottet i sig så allvarligt att eventuella personskador är irrelevanta. Det är inte ett rimligt synsätt anser jag!
 
  • Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
95% av frågorna på forumet handlar om att koppla in strömbrytare, dimmrar och spisar. Det är ju saker man får göra själv i de allra flesta fall om man har nödvändig kunskap. Den nödvändiga kunskapen kan man skaffa sig med hjälp av forumet.
Även dimmer?
Om den inte funnits tidigare i installationen?
 
Ja. Om man följer lagen där alla typer av strömbrytare benämns 'elkopplare'.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Då är vi helt klart väldigt oense! Jag tycker det är mycket värre om en "elinstallationsbrottsling" åstadkommer något farligt som i värsta fall skadar egendom eller person än om denna brottsling bara bryter mot lagen genom att skapa en korrekt ofarlig installation.

Tycker man det är "lika illa" betyder det att man ser brottet i sig så allvarligt att eventuella personskador är irrelevanta. Det är inte ett rimligt synsätt anser jag!
Jag ser lagbrott, av lagbrottet så finns det offer eller förluster...
 
A
useless useless skrev:
Ja. Om man följer lagen där alla typer av strömbrytare benämns 'elkopplare'.
okej..
 
useless useless skrev:
Även 24V kan räknas som starkström. Det är inte spänningen som avgör, utan effekten.
'Det är inte farten som dödar. Det är smällen...'
'It's not the fart that kills. It's the smell...'

Ok, jag hittar ut själv...
 
  • Gilla
  • Haha
vvsavlopp och 1 till
  • Laddar…
Skulle snarare säga att det är inte spänningen som dödar utan strömstyrkan.
 
E
HogeN HogeN skrev:
[bild] [bild]

det där kan tolkas att elektrikern kan naja armeringsjärn och sedan koppla dom till jordflätan.. jobbsparande iaf :D
Najning är inte en godkänd förbindningsmetod vid skyddsutjämning. Varje matta (vanlig 6150, 5x2,3m) ansluts på ca 2-4 ställen till en ≥50mm² stållina med klämförband. Stållinan läggs oftast i slinga tvärs mattorna med cc 5m. Ytterkantsslinga är också att föredra.
 
E Emil_K skrev:
Najning är inte en godkänd förbindningsmetod vid skyddsutjämning. Varje matta (vanlig 6150, 5x2,3m) ansluts på ca 2-4 ställen till en ≥50mm² stållina med klämförband. Stållinan läggs oftast i slinga tvärs mattorna med cc 5m. Ytterkantsslinga är också att föredra.
syftade på att elektriker får naja armeringsjärn... slavjobb alltså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.