P
Maskintok skrev:
möjligt.
Men varför bryta aktivt mot lagen?
Brott utan offer är inga riktiga brott. Då är nog hembränning ett värre brott med större risk för brottsoffer än montering av elslangar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
För att lagen inte är trovärdig och det är ju bara en av många lagar vi aktivt brytar mot.

Ta fortkörning t.ex. Där dör det fortfarande över 200 personer om året i trafiken men ändå är det till och med socialt accepterat att skryta om hur form man kör (och då bryter mot lagen)
Det sista där, är mycket märkligt. Det är ingenting som jag accepterar socialt.
 
P
useless useless skrev:
95% av frågorna på forumet handlar om att koppla in strömbrytare, dimmrar och spisar. Det är ju saker man får göra själv i de allra flesta fall om man har nödvändig kunskap. Den nödvändiga kunskapen kan man skaffa sig med hjälp av forumet.
Det har också hänt att någon har frågat om hur man ska koppla och efter ha fått svar ändå visat tydligt att den inte har förstått alls. I de fall jag har sett så har då forumtrådens deltagare övergått till uppmaningar om att anlita en elektriker.

De flesta här i forumet är alltså inte idioter.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Brott utan offer är inga riktiga brott. Då är nog hembränning ett värre brott med större risk för brottsoffer än montering av elslangar.
Ja för fy om staten går miste..
Det är inget brott det heller isåfall..
finns inga offer?
 
P pmd skrev:
Det har också hänt att någon har frågat om hur man ska koppla och efter ha fått svar ändå visat tydligt att den inte har förstått alls. I de fall jag har sett så har då forumtrådens deltagare övergått till uppmaningar om att anlita en elektriker.

De flesta här i forumet är alltså inte idioter.
Och när medlem har förstått och gjort en installation, som inte är laglig..

Är ni nyttiga idioter då eller?
 
P
skoge skoge skrev:
Ja för fy om staten går miste..
Det är inget brott det heller isåfall..
finns inga offer?
Det finns lite olika filosofiska inriktningar när det gäller hur man avgör om ett brott är offerlöst eller inte. En del tycker att staten aldrig kan vara ett offer medan andra tycker att den kan det.

Jag syftade dock inte på uteblivna skatteintäkter (något som f.ö. är mycket svårt att beräkna i det här sammanhanget) utan på fysiska skador på andra människor (eller på djur för den delen).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Och när medlem har förstått och gjort en installation, som inte är laglig..

Är ni nyttiga idioter då eller?
Nej, nyttiga idioter handlar om något helt annat.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dett känns nytt och fräscht att frågan om vad man får eller inte får göra själv äntligen är uppe för diskussion. Särskillt intressant är det att vi ser så många helt färska argument som vi aldrig har sett förut.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns lite olika filosofiska inriktningar när det gäller hur man avgör om ett brott är offerlöst eller inte. En del tycker att staten aldrig kan vara ett offer medan andra tycker att den kan det.

Jag syftade dock inte på uteblivna skatteintäkter (något som f.ö. är mycket svårt att beräkna i det här sammanhanget) utan på fysiska skador på andra människor (eller på djur för den delen).
så när fru och barn brinner inne pga något som kan ha varit en elinstallation så finns inga offer?

Och kommer du med argument att, nä det är så sällan det sker så är du blåögd och viftar bort att det kan hända.

Ska verkligen det vara så?
bättre förbjuda sådan hjälp och låta lagen råda.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Då skall man alltså ringa en elektriker när man skall koppla in TV'n eller byta glödlampa.
Jag har laddat mobilen utan behörighet ...
Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla.
 
Maskintok skrev:
Nej jag anser fortfarande att man inte bör ge någon som vill installera en fast installation något mer än att lagen inte godkänner detta.
Och att behörig elektriker får kontaktas.
Att bara säga "nej, du får inte" utan att förklara varför har snarare motsatt effekt. Det bästa sättet att få en vettig person avstå från att göra något är ofta att ge denne en tankeställare genom att förklara hur man gör och vad som kan gå fel. Är det en idiot så kommer idioten koppla oavsett.

Tycker man det är en bra väg att uppfostra och styra andras val genom att undanhålla information så kan jag rekommendera att man bosätter sig i Nordkorea.

Sedan anser elektriker ofta att alla elektriker är felfria gudar medan det inte finns en chans att en privatperson skulle kunna snäppa fast ett par kablar i en wago, men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
så när fru och barn brinner inne pga något som kan ha varit en elinstallation så finns inga offer?
I det fallet finns det offer oavsett om elslangarna installerades lagligt eller olagligt.
 
P
A Andy78 skrev:
Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla.
Jag hittar ingen sådan klausul i försäkringsbrevet eller de allmänna villkoren för vår villaförsäkring.

Det står däremot, under rubriken "allmän aktsamhet" att "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda".

I höstas köpte vi en ny tvättmaskin och jag beställde även installation eftersom den gamla var fast installerad. Den nya hade stickpropp, så det blev alltså att klippa av kontakten och ansluta sladdarna i en dosa med strömbrytare som satt på väggen. Som tur var såg jag på när "elektrikern" jobbade så jag kunde hejda honom från att koppla fel.
 
A Andy78 skrev:
Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla.
Utan att göra någon egen elkoppling utan bara sätta i en stickpropp i ett befintligt uttag eller vad menade du?
 
K Kane skrev:
Utan att göra någon egen elkoppling utan bara sätta i en stickpropp i ett befintligt uttag eller vad menade du?
Yes.
Man måste kolla med sitt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.