26 033 läst · 237 svar
26k läst
237 svar
Dagskurs ska ge husägare rätt att dra el hemma
Det sista där, är mycket märkligt. Det är ingenting som jag accepterar socialt.S Stuff skrev:
Det har också hänt att någon har frågat om hur man ska koppla och efter ha fått svar ändå visat tydligt att den inte har förstått alls. I de fall jag har sett så har då forumtrådens deltagare övergått till uppmaningar om att anlita en elektriker.useless skrev:
De flesta här i forumet är alltså inte idioter.
Och när medlem har förstått och gjort en installation, som inte är laglig..P pmd skrev:
Är ni nyttiga idioter då eller?
Det finns lite olika filosofiska inriktningar när det gäller hur man avgör om ett brott är offerlöst eller inte. En del tycker att staten aldrig kan vara ett offer medan andra tycker att den kan det.skoge skrev:
Jag syftade dock inte på uteblivna skatteintäkter (något som f.ö. är mycket svårt att beräkna i det här sammanhanget) utan på fysiska skador på andra människor (eller på djur för den delen).
Dett känns nytt och fräscht att frågan om vad man får eller inte får göra själv äntligen är uppe för diskussion. Särskillt intressant är det att vi ser så många helt färska argument som vi aldrig har sett förut.
så när fru och barn brinner inne pga något som kan ha varit en elinstallation så finns inga offer?P pmd skrev:Det finns lite olika filosofiska inriktningar när det gäller hur man avgör om ett brott är offerlöst eller inte. En del tycker att staten aldrig kan vara ett offer medan andra tycker att den kan det.
Jag syftade dock inte på uteblivna skatteintäkter (något som f.ö. är mycket svårt att beräkna i det här sammanhanget) utan på fysiska skador på andra människor (eller på djur för den delen).
Och kommer du med argument att, nä det är så sällan det sker så är du blåögd och viftar bort att det kan hända.
Ska verkligen det vara så?
bättre förbjuda sådan hjälp och låta lagen råda.
Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla.MRLINDELL skrev:
Att bara säga "nej, du får inte" utan att förklara varför har snarare motsatt effekt. Det bästa sättet att få en vettig person avstå från att göra något är ofta att ge denne en tankeställare genom att förklara hur man gör och vad som kan gå fel. Är det en idiot så kommer idioten koppla oavsett.Maskintok skrev:
Tycker man det är en bra väg att uppfostra och styra andras val genom att undanhålla information så kan jag rekommendera att man bosätter sig i Nordkorea.
Sedan anser elektriker ofta att alla elektriker är felfria gudar medan det inte finns en chans att en privatperson skulle kunna snäppa fast ett par kablar i en wago, men det är en annan fråga.
Jag hittar ingen sådan klausul i försäkringsbrevet eller de allmänna villkoren för vår villaförsäkring.A Andy78 skrev:
Det står däremot, under rubriken "allmän aktsamhet" att "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda".
I höstas köpte vi en ny tvättmaskin och jag beställde även installation eftersom den gamla var fast installerad. Den nya hade stickpropp, så det blev alltså att klippa av kontakten och ansluta sladdarna i en dosa med strömbrytare som satt på väggen. Som tur var såg jag på när "elektrikern" jobbade så jag kunde hejda honom från att koppla fel.